Október 14-én a Sotheby’s londoni árverésén kalapács alá kerül a világ ma egyik vezető sztárművészének, a német Gerhard Richter egy 1966-ban festett munkája. A kizárólag kis színes négyzetekből álló festmény érdekessége, hogy a művész ennek „továbbfejlesztésével” készítette el 2007-ben a kölni dómnak a második világháborúban elpusztult egyik gótikus üvegablakának a pótlását.
Gerhard Richter (1932) ma egyike a világ legjelentősebb, legismertebb, és egyben a műtárgypiacon is legkeresettebb kortárs festőművészeinek. Hogy ez utóbbi mennyire így van, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy árveréseken eddig már kilenc munkájáért adtak 30 millió dollárnál magasabb árat. A legtöbbet, a kép 14–20 millió fontos előzetes becsértékéhez képest 30.389.000 fontot (46.303.719 dollár; 12,654 milliárd forint) 2015 februárjában a Sotheby’s londoni aukcióján fizetett ki egy 1986-os absztrakt festményéért Kenneth C. Griffin milliárdos amerikai üzletember és műgyűjtő.
Az egykori Kelet-Németországban felnőtt, de később Nyugat-Németországban sikeressé lett Richter (akinek élettörténetét alapul véve Florian Henckel von Donnersmarck német rendező 2018-ban Mű szerző nélkül címmel egy játékfilmet is forgatott, bár attól a festő maga elhatárolódott) a hatvanas évek közepén kezdett el – mintegy a színelméleti kutatásait megjelenítendő – különböző szabályos szín-négyzetecskékből összeállított „pixel”-kompozíciókat készíteni (ezekből egy sorozat a Magyar Nemzeti Galéria 2021-es nagy tárlatán is látható volt).
Ezek közül a képei közül a szakemberek a legjelentősebbnek az 1966-ban Düsseldorfban festett 192 Farben (192 szín) című, 200×150 centiméteres olaj-vászon munkáját tartják. Ez a kép negyven év óta ugyanabban a német magángyűjteményben, Elisabeth és Gerhard Sohst kollekciójában volt (bár 1997-től egészen mostanáig a Hamburger Kunsthalléban lehetett megtekinteni a házaspár letétjeként), ám ők most úgy döntöttek, hogy megválnak tőle.
Így kerül majd a címével azonos számú színes négyzetet „ábrázoló” absztrakt festmény októberben először nyilvános árverésre a Sotheby’s londoni aukcióstermében, ahol is a ház szakértői előzetesen 13–18 millió fontot (6,086–8,427 milliárd forint) remélnek majd kapni érte. Érdemes lehet megjegyezni, hogy a sorozat egy másik, csak a három alapszínből és szürkéből kikevert elemekből álló darabjáért, a 4096 Farben című 1974-es, 254×254 centiméteres vászonért 2004 májusában a Christie’s New York-i árverésén 3.703.500 dollárt fizetett ki a licitek nyertese.
Bár a mostani kép alighanem önmagában, a művész és annak alkotói pályájában elfoglalt helye okán is komoly érdeklődésre fog számot tartani, majdani vevője szemében komolyan növelhet annak eszmei értékét még egy komoly művészettörténeti vonatkozása. 2007-ben ugyanis Richter az ilyen szín-pixeles munkái alapján, alapvetően a 192 szín koncepcióját továbbfejlesztve készítette el a kölni dóm, hivatalos nevén a Szent Péter- és Szűz Mária-templom kereszthajójának déli falán lévő gótikus ablak új üvegeit.
A mostani formájában 1248-ban építeni kezdett templomot (amelynek helyén már a 4–5. század óta is különböző imahelyek álltak) ugyan csak bő hatszáz évvel később, 1880-ban fejezték be teljesen, de mindvégig az eredeti, középkori terveknek megfelelően, még ha az utolsó időkben már az éppen aktuális modern építészeti technikákkal és anyagokkal is.
Alighanem ennek is köszönhetően bár a dóm a második világháborúban több tucat komoly bombatalálatot kapott, az épület szerkezete nem károsult jelentősen. A 157 méteres tornyaival a világ harmadik legmagasabb templomának gótikus üvegablakai azonban súlyosan sérültek. Egy részüket ugyan helyre tudták hozni, ám a kereszthajó déli oldalán lévő, eredetileg 1863-ban befejezett, hat álló alakot, három szent uralkodót és három szent püspököt ábrázoló színes üvegek teljesen megsemmisültek.
1948-ban ugyan színtelen üvegekkel bezárták az addig üresen tátongó ablakot, de a végleges megoldás csak 2007-ben, Richter keze munkája nyomán született meg. A felkérés nyomán a művész visszanyúlt a szín-pixeles munkáihoz, és a 106 négyzetméternyi felületet összesen 11.263 darab 9,6 centiméteres, egyenként színezett üveglapocskával dekorálta. A 72 különböző színű „pixeleket” számítógép helyezte el random formában a felületen, ám csak az ablak egyik oldalán, a másikat annak pontos tükörképeként készítették el.