• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

Ritka Raffaello-vázlat került a nyilvánosság elé 

Szerző: Martos Gábor2023. október 3.
Facebook Twitter E-mail
Részlet Raffaello Sanzio: Vázlat a Milvius-hídi csata című freskóhoz című művéből – forrás: Dorotheum

A világ egyik legrégebbi, 1707-ben alapított aukciósháza, a bécsi Dorotheum október 25-i Old Masters, azaz Régi mesterek árverésének egyik legizgalmasabb tétele egy vöröskréta-rajz lesz, amelyet a szakértők legutóbbi nyilvános eladása óta egyértelműen Raffaello Sanzio saját kezű alkotásaként határoztak meg. Mivel a reneszánsz egyik legnagyobb itáliai mesterétől igencsak ritkán kerül a nyilvános műkereskedelemben megszerezhetővé egy-egy eredeti alkotás, a gyűjtők alighanem komoly harcot fognak majd vívni a tételért.

Amikor a Kr. u. 306-ban a seregei által (ellen)császárrá kikiáltott I., vagy más néven Nagy, vagy Szent Konstantin (280 körül–337) 312 októberében észak felől támadva Rómát elérte a Tiberisz folyó partját, a legenda szerint az égen megjelent neki egy kereszt és körülötte az „In hoc signo vinces” (E jelben győzni fogsz) felirat. És valóban, másnap a folyón átvezető Milvius híd környékén lezajlott csatában Konstantin légiói legyőzték a várost védő Marcus Aurelius Valerius Maxentius császár (278 körül–312) csapatait, ráadásul utóbbiak vezére a visszavonulás közben a hídról a folyóba esett és megfulladt. Konstantin így az egész Római Birodalomra ki tudta terjeszteni a maga császári hatalmát, egy év múlva kinyilvánította a keresztény vallás gyakorlásának szabadságát, sőt a halálos ágyán ő maga is megkeresztelkedett, így ő lett az első keresztény római császár.

Csaknem fél évezreddel később, 1508-ban II. Gyula pápa (eredeti nevén Giuliano della Rovere; 1443–1513) megbízatást ad a vatikáni Apostoli palota pápai lakosztálya teremsorának, az úgynevezett Stanzáknak a díszítésére, és a falfreskók elkészítésére Raffaello Sanziót (máskor Raffaello Santi; 1483–1520), a kor egyik legjelesebb festőjét kéri fel. 

A 16. század elejének alighanem legnagyobb szabású művészeti projektjének befejezésére csak 1524-ben került sor, vagyis azt már sem a megrendelő, sem a falképek megálmodója nem érte meg, ám az elkészült – végül is Raffaello tanítványa és segédje, Giulio Romano (1499–1546) által befejezett – freskók ma is megcsodálhatók a Vatikánban.

A Milvius-hídi csatát megörökítő freskó a Vatikáni Apostoli palota Konstantin-termében – forrás: Wikipedia
A Milvius-hídi csatát megörökítő freskó a Vatikáni Apostoli palota Konstantin-termében – forrás: Wikipedia

A bevezetőben írtak alapján pedig aligha csodálkozhat bárki, hogy Raffaello a Sala di Costantino, azaz a Konstantin terem leghangsúlyosabb falára éppen a Milvius-hídi csata hatalmas tablóját, a (későbbi) kereszténységnek a „pogányok” felett aratott első nagyszabású diadalának emléket állító festményt álmodott meg.

A Battaglia di Ponte Milvio (A Milvius-hídi csata) című végső falképhez persze nyilván számos vázlatrajz készült; ezek közül eddig két olyat ismert a szakirodalom, amelyek minden kétséget kizárólag Raffaello kezéből kerültek ki: az egyiket a párizsi Louvre, a másikat az oxfordi Ashmolean Múzeum gyűjteményében őrzik. Most viszont egy harmadik, 22×24 centiméteres, egy éppen a csata hevében összerogyó lovat és lovasát ábrázoló vöröskréta-rajz kerül majd kalapács alá a bécsi Dorotheum egyik legközelebbi árverésén.

Erről a vázlatról – amelynek véglegesen megfestett változatát a freskó középrészén pontosan fel lehet ismerni – korábban is tudtak a szakemberek: egészen az 1930-as évekig egy franciaországi magángyűjteményben volt, ahonnan Iohan Quirijn van Regteren Altena (1899–1980) holland festő, művészettörténész, egyetemi tanár, múzeumigazgató és műgyűjtő vásárolta meg. Ő 1940-ben publikálta is a művet a Burlington Magazine-ban, ám azt Peter Paul Rubens (1577–1640) munkájának tulajdonította. A gyűjtő halála után a grafikát – hatalmas kollekciójának sok más darabjával együtt – örökösei elárverezték: 2015-ben a Chrisrie’s párizsi árverésén „16. századi olasz iskola” munkájaként vásárolta meg mostani eladója.

Raffaello Sanzio: Vázlat a Milvius-hídi csata című freskóhoz – forrás: Dorotheum

Azóta viszont a művet alaposan megvizsgálták a bécsi Albertina grafikai gyűjteményének szakemberei, akik úgy találták, hogy a vázlat bizony Raffaello saját kezű munkája, és ezt a véleményüket Paul Joannides (1945), a Cambridge-i Egyetem olasz reneszánsszal foglakozó művészettörténész professzor emeritusa is megerősítette. Ítéletüket alighanem az is jelentősen befolyásolta, hogy a kép hátoldalán Raffaello egyik tanítványának, Polidoro da Caravaggiónak (1492–1543) később készült vázlatrajzai láthatók. Mindezek után a bécsi árverezőház előzetesen 400.000–600.000 euróra becsülte a rajzot, de egyes hírek szerint azt sem tartják kizártnak, hogy akár egymillió euró feletti árat is sikerülhet kapniuk érte.

A vázlaton megörökített ló és lovas a freskó középrészén – forrás: Dorotheum
A vázlaton megörökített ló és lovas a freskó középrészén – forrás: Dorotheum

És hogy ez a várakozás mennyire nem légből kapott, azt jól mutatja, hogy Raffaellónak a nyilvános műkereskedelemben nem túl gyakran felbukkanó grafikai (szaknyelven: papír alapú) munkái közül az eddigi (dollárban számolva) legdrágább, az 1508-ban készített Egy múzsa feje című, ugyancsak vöröskréta-rajza 29.161.250 fontért (47.941.095 dollár, 8,82 milliárd forint; 2009. december, Christie’s, London) kelt el, és nem sokkal marad el ettől (dollárban) az Egy fiatal apostol feje című 1519–20 körül a mester utolsó munkájához készült vázlata sem az érte (fontban ráadásul még többért) megadott 29.721.250 fonttal (47,833 millió dollár; 10,36 milliárd forint; 2012. december, Sotheby’s, London).

Raffaello Sanzio: Tanulmány egy apostol fejéhez és kezéhez – forrás: Christie’s
Raffaello Sanzio: Tanulmány egy apostol fejéhez és kezéhez – forrás: Christie’s

És végül azt se felejtsük el, hogy amikor 1984 júliusában a Christie’s londoni árverésén a lengyel származású Barbara Piasecka Johnson (1937–2013), a Johnson & Johnson kozmetikai cég társalapító tulajdonosának, John Seward Johnsonnak (1895–1983) az örököse 3.564.000 fontot fizetett ki Raffaellónak egy apostol fejéhez és kezéhez készített vázlatáért, akkor azzal ez a munka lett a mindaddig valaha árverésen legdrágábban eladott műalkotás világon. (Erről az adásvételről egy külön fejezetben bővebben is olvashatnak majd a blog szerzőjének a tervek szerint az év végén megjelenő legújabb könyvében.)

bécs raffaello
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésLengyelországban díjazták Juhász Ildikó fuvolaművészt
Következő bejegyzés Centenáriumi kiállítás nyílik Reigl Judit műveiből 

Ajánlott Bejegyzések

Lodestar Trio
Magyar Zene Háza

Max Baillie: „Ez az összhatás egyedülálló”

2023. december 7.4 perc olvasás
Gudics Marcell - forrás: MVM Zrt.
A zeneművészet Junior Primái

Gudics Marcell: „Az emberi és szakmai megbízhatóság a legfontosabb”

2023. december 6.3 perc olvasás
(grafika: Forrai Ferenc)
Promóció

Megnyitja műtermeit az Artus Stúdió

2023. december 6.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

Egy színdarab, két előadás – interjú Kerkay Rita A kék hajú lányról

Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

A kék hajú lány érkezik a Vörösmarty Színházba

Promóció

Tizedik alkalommal rendezik meg a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált

Dimash Qudaibergen - forrás: dimashnews.com Promóció

Rangos szerb díjat nyert Dimash Quidaibergen kazah zenész

(grafika: Forrai Ferenc) Promóció

Megnyitja műtermeit az Artus Stúdió

A Térszínházban bemutatott Svejk előadásból stábja, középen, kalapban Kaj Ádám rendezővel, bal oldalon Bucz Magor zeneszerzővel, jobb oldalon a főszerepet alakító Öller Rolanddal - Déryné Program / Fotó: Érdi Róbert Színház mindenkinek

Kaj Ádám: „Szeretném a Švejket kiragadni ebből a komikus-mitologikus keretből”

Promóció

„Zárójelentés“ – Felejthetetlen filmest Szabó István világhírű rendezővel Bécsben 

Kóczán Péter - fotó: Csigó Gergely Promóció

Kóczán Péter: „Fontos szerepet kap nálunk az ifjúság zenei nevelése”

Medveczky Ádám - fotó: Berecz Valter Promóció

Januárban indul a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-mesterbérlete a Müpában

Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

VEB 2023
Virginia State University Gospel Chorale - forrás: Gospel Karácsony VEB 2023

Hangolódj rá az ünnepekre! – Idén is vár Veszprémben a Gospel Karácsony

Pécsely (részlet) - fotó: Capa Központ / Horváth Katalin Fanni VEB 2023

Veszprémben rendez kiállítást a Capa Központ

Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.