A jövő elkezdődött?

A St Mary's Reddish iskolásai - fotó: Twitter

Mi az opera műfajának jövőbeli útja? És ehhez az új útra hogyan lehet új társakat találni az alkotók és a közönség körében? 2018 harminckettedik hetében a művészet és a marketing szempontjából is megfontolandó válaszokat adtunk ezekre a kérdésekre.

„Megingathatatlanul hiszem – írja Kesselyák Gergely -, hogy fontos az, hogy százötven év múlva ne csak az akkorra háromszáz éves Traviatát játsszák majd az operaházak (amit egyébként korának kritikusai értéktelen, ízléstelen tinglitanglinak tartottak), hanem legyenek majd akkor is százötven éves slágerdarabok. Ehhez azonban meg kell írni a mai Traviatákat.”

Kovács Jánosra reagálva Kesselyák Gergely is megszólalt az opera jövőjét illetően

Nem tudjuk, kik ülnek másfél évszázad múlva a közönség soraiban, de a következő zeneszerető, koncert- és operalátogató generációért tehetünk. San Diegóban például arra törekszenek, hogy a zenetanulás minden gyerek számára elérhetővé és megfizethetővé váljon. A környéken nagy számban élnek dél-amerikai gyökerű családok, és nagy hagyománya van a vonós hangszereknek, ezért hegedű, brácsa, cselló és nagybőgő voltak az első meghirdetett kurzusok hangszerei.

Az iskola többet látta a szülőket és a gyerekeket miután megalakult az ifjúsági zenekar

 

Németországban egy alapítvány tesz az ügy érdekében. Az előző tanévben 150 általános iskola kapott egy alapítvány jóvoltából zongorát, amelyen a gyerekek szabadidejükben tanulhatnak, gyakorolhatnak. Egész napos, azaz napközit is biztosító iskolákról van szó, ahol a kezdeményezésnek köszönhetően zeneiskolai tanárok adnak órákat, és a tanterv szerinti ének-zene órákon is használják a hangszereket.

Ajándék zongorák általános iskoláknak

De míg ezek a gyerekek önálló jegyvásárlók lesznek, még legalább 10-15 évnek el kell telni. Hogyan lehet nem csupán elérni, hanem tartósan megnyerni a klasszikus zenének vagy az operának az Y-generációt? Erre keresik a választ tengeren innen és túl szimfonikus zenekarok és operaházak. Ezúttal az Egyesült Államokból mutatunk tanulságos, sikeres példákat és a tapasztalatokból tanulva újrahangolt kezdeményezéseket.

Operabeavató pezsgővel, partival és kedvezményes jegyekkel