2019 negyvenharmadik hetében ezt a két fontos fogalmat tanulhattuk meg interjúalanyainktól, és persze azt, hogy egy hiba egészen új utakat nyithat, felfedezésekre sarkallhat. Hírt adtunk arról, hogy Kocsis Zoltán emléke előtt tiszteleg a Hungaroton új kiadványa, két életműrekord született a Virág Judit Galéria őszi aukcióján, és Maurer Dóra-művek is láthatók a New York-i MoMa újranyíló kiállításán. Tudósítottunk arról, hogy irodalmi alapítványt hoz létre a Nobel-díjas Olga Tokarczuk, és arról is, hogy Oxfordban állítják ki a Rembrandt műveként azonosított festményt.
A hét blogja: 70 Szokolay
Hiánypótló kezdeményezés valósul meg Szokolay Sándor zeneszerző szóló, kamara és kórusműveit bemutató videósorozat rögzítésével és közreadásával az életmű feldolgozásának keretében. A Virtuózokból ismert rendkívüli tehetségek és a magyar zenei élet kiváló művészeinek előadásában szólalnak meg Szokolay művei. A 2019. október 1-jén, a Zene világnapján induló 70 részes videósorozat 2021. január végéig heti rendszerességgel nyújt betekintést a komponista alkotásaiba a YouTube SZOKOLAY csatornán és a Papageno blogon.
A MÁV Szimfonikusok új művészeti vezetőjét, a szentpétervári karmesteriskolán nevelkedett izraeli-amerikai Daniel Boicót terveiről, menedzsmentről és az együttes jubileumi évadáról kérdeztük. Kassai István Liszt-díjas zongoraművésszel beszélgettünk Brahmsról, a ritkán hallott művekről és arról a pillanatról, amikor a magyar zene bekerült a nemzetközi vérkeringésbe.
Az Örkény Színház idei első bemutatóját, a Kertész utcai Shaxpeare-mosót Bodó Viktor rendezte. A különös cím a Rómeó és Júlia Závada Péter és a társulat által elkövetett adaptációja, amelyben a veronai helyett erzsébetvárosi szerelmeseket Kókai Tünde és Patkós Márton alakítják. Velük is beszélgettünk.
„Szerb Antal regényének egyik legcsodálatosabb pillanata, ahogyan egy véletlen hibából adódóan elkezd kibontakozódni a történet” – vélekedik Simon Izabella, a kamara.hu egyik művészeti vezetője, akivel a hibázás izgalmas és manapság még aktuálisabb kérdéséről beszélgettünk.
Erre rímel Vargyas-Tóth Juliska, a Grund Színház kifejezetten kisgyermekes szülőknek szóló improvizációs műhelyének vezetője, véleménye, aki szerint „az improvizáció megtanít arra, hogy merj szembenézni az ismeretlennel, ne félj hibázni, bízz magadban, fogadd örömmel a változást, és nézz más szemmel a megszokott hétköznapokra. Rengeteg olyan készséget fejleszt, ami egy kisgyermek mellett jól jön. Ilyen többek között a spontaneitás, az aktív figyelem, az együttműködés, a közös gondolkodás, a kommunikáció, az elfogadás, a taktikaváltás, a rugalmasság, a kreativitás és a monotonitástűrés. Az improvizációs játékok ezekre a skillekre reflektálnak, ezeket edzik.”
Egy újabb nagy művész búcsúzik: Leo Nucci nyugdíjba vonul. A 77 éves olasz bariton egy, Pavarotti emlékére rendezett gálakoncerten jelentette be, hogy visszavonul a színpadtól. Leo Nucci A sevillai borbély Figarójaként kezdte meg pályafutását 1967-ben, majd ugyanezzel a szereppel debütált a milánói La Scalában 1975-ben. Nemzetközi karrierje a londoni Királyi Operaházban és a New York-i Metropolitan Operában való fellépésekkel indult az 1980-as évek elején. Ezt követően a világ legnagyobb operaházaitól kapott felkéréseket, repertoárja az olasz bel cantótól a verizmusig terjedt, de neve leginkább Verdi-szerepekkel forrt össze.
A zene jótékony hatása mellett az internet áldásáról is essék szó. Lizzo énekes, rapper és klasszikusan képzett fuvolista, aki 10 éves korától játszik a hangszeren. Június végén volt a BET Awards (Fekete Szórakoztatóipari Díjak) díjátadója, ott a hangszerrel lépett fel, azóta pedig az Egyesült Államokban jelentősen megnőtt az eladott fuvolák és a fuvolázni kezdők száma. A legnagyobb New York-i fuvolaboltban, a The Flute Centerben évente több mint 2500 fuvolát adnak el. A tavalyi adatokhoz képest a kezdőknek szánt hangszerek esetében 30%-os növekedésről számolt be az üzlet, amihez Lizzón kívül jelentősen hozzájárul az Instagram is, ahol egészen elképesztő dolgokat mutatnak be fuvolisták.