• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
News English

Demonstrating the “mystery” of the podium: the 3rd Doráti Competition picks its winners

Szerző: Papageno2021. szeptember 13.
Facebook Twitter E-mail
Remi Durupt
Rémi Durupt

The legacy of Antal Doráti’s remarkable conducting career was invoked on the evening of the 11th of September, as the conducting competition with his name on it began its Final round, culminating a 10-day elimination process that began with 200 applicants. That Saturday evening, two finalists, one from France and the other from Morocco, competed onstage at the Liszt Academy, conducting the MÁV Symphony Orchestra.

After a challenging program of scores by Doráti and Tchaikovski, Remi Durupt was chosen as the 1st place winner of a gold plate valued at 5,000 Euros, and five conducting engagements with global orchestras. Omar El Jamali was awarded 2nd place with a silver plate valued at 2,500 Euros, and two future orchestra engagements.

Durupt’s finely honed technique was evident in his approach to Doráti’s lyrical piece for string orchestra and oboe: “Notturno”: Andante (1926), followed by an electrified performance of two movements from Tchaikovski’s Symphony No. 5. Also a recognized percussionist, Durupt’s notably keen coordination of the rhythmic ethos of each piece was always steady, even in blizzard-level tempos.

El Jamali led the same Doráti score – a compulsory piece for each finalist – with delicacy, followed by an exuberant, if often sumptuous, execution of two movements from Tchaikovski’s Symphony No. 6.

The “mystery” enters…

Remarking on the unique personal and professional demands of such a competition, Gábor Takács-Nagy (member of the competition’s Board and Music Director of the Verbier Chamber Orchestra) greeted the audience via his introductory video and acknowledged that judging such “mysterious” musical activities “is indeed mysterious, but that’s life!”

During brief videos of the finalists shown to the audience, El Jamali’s attitude was more direct: “This is a test to see if you can project your musical ideas and pass the [ultimate] stress test!” He explained: “starting from 60 candidates, then 20, then to eight, and now two…” the test was indeed far beyond just the rigors of that evening, but included the previous elimination rounds coupled with constant studying and practicing.

Rémi Durupt
Rémi Durupt

Durupt’s answer to the question of how winning 1st prize might affect his career eliminated any such mystery: “In my mind, I’ve already won.” His confident comportment suggested that kind of pressure was something he never ignored but had learned to work with – perhaps because his usual musical milieu is contemporary works and not the romantic styles of Tchaikowski and Dvorák, the required genre for this competition.

Both conductors demonstrated the mystery through the mastery of a million different split-second demands of each moment on the podium. And each had a radically different podium personality, too: Durupt a precision-master on a whirlwind of rhythmic roller-coasters, and El Jamali an embodiment of the composers’ most spiritual as well as kinetic intentions.

Other important awards and recognition

While the jury deliberated during the Saturday finale, two of Hungary’s beloved musicians, the Jávorkai Brothers (cellist Ádám and violinist Sándor), gave robust renditions of several virtuoso pieces, starting with Zoltán Kodály’s “Duo for Violin and Cello” and Bartók’s “Romanian Dances” and ending with Aram Khachaturian’s “Sabre Dance.”

After the two headline prizes were presented, the Papageno Special Prize for the best Hungarian competitor, went to András Derecskei.

The six other semi-finalists (Sebastian Zinca/Romania, Giuseppe Mengoli/Italy, Masane Ota/Japan, and Christopher Schumann, Simon Edelmann, and Gerald Karni from Germany) were also called to the stage to accept silver medals each worth 1,000 Euros and their Certificates of Participation.

The on-site Jury members for the Finals were Anna Duczmal Mroz (Amadeus Chamber Orchestra of Polish Radio), Myron Michailidis (Erfurt Philharmonic Orchestra and Opera), Gábor Fenyő (MÁV Symphony Orchestra), Vittorio Parisi (Verdi Conservatory, Milan), György Lendvai (MÁV Symphony Orchestra), and Andrea Vitello (I solisti del Teatro alla Scala di Milano, and Warner Artist).

 

Other judges for the prior elimination rounds were John Axelrod (Real Orquesta Sinfónica de Sevilla), Oleg Caetani (prize winner of RAI Milan and Karajan Competitions), and Sergey Smbatyan (Armenian State Symphony Orchestra).

All the competitors, as well as all other contributors, acknowledged the exemplary work of the MÁV Symphony Orchestra during the entire on-site elimination rounds and the final program. Throughout this demanding competition, this fine ensemble, founded in 1945, is still proving itself to be an enduring jewel in Budapest’s musical life.

The Antal Doráti Competition is made possible by an important group of associations: Artes Italia, the Istituto Italiano di Cultura Budapest, Coopera, BRAAAVI Performing Arts Group, Franz Liszt Academy of Music, the MÁV Symphony Orchestra, Papageno, and Classics Management. Martin Engström, who is the Founder and Director of the Verbier Festival and a former Executive Producer of Deutsche Grammophone Gesellschaft, is the President of the competition’s Board of Directors.

The future conducting engagement prizes for the two winners are provided by the Plock (PL) Symphony Orchestra, Armenian State Symphony Orchestra, Orchestre International de Genève, the Hungarian National Symphony Orchestra, and MÁV Symphony Orchestra.

The Antal Doráti Competition offers a prestigious career opportunity for emerging conductors, is open to musicians of any nationality, and is one of the very few global competitions without age limits. The 4th edition will occur in 2024.

Written by Alexandra Ivanoff

Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA Fazioli- és a Steinway-zongoráké volt a főszerep a Liszt-verseny első napján
Következő bejegyzés Dante-kamarakiállítás nyílik a Petőfi Irodalmi Múzeumban

Ajánlott Bejegyzések

Balogh Máté - fotó: Zsedrovits Enikő
News

Composer Máté Balogh received first prize in Prague 

2023. január 25.1 perc olvasás
English

Storytelling Suites – Rita Halász: Zoom

2023. január 25.7 perc olvasás
Giulio Cesare / Monika Rittershaus
News

Handel’s Giulio Cesare is available on ARTE

2023. január 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.