Különleges Rigoletto-premier Szentmargitbányán

Anja Bihlmaier - fotó: Neda Navaee

A helyszín, a kőfejtő atmoszférája mellett a kiváló alkotócsapat teszi a július 12. és augusztus 19. között 21 alkalommal látható Verdi-operát egyedivé. A Rigolettót a Szentmargitbányai Kőfejtő szabadtéri színpadán a francia Philippe Arlaud rendezésében láthatja a közönség, az idei művészeti vezető a német operaéletben üstökösként számon tartott Anja Bihlmaier.

Rigoletto – egy hátborzongató történet

Az élvhajhász mantovai herceg örömét leli abban, hogy felfogadott udvari bolondja, Rigoletto, szellemes csipkelődésével, maró gúnyolódásával sok embertársának keseríti meg az életét, a herceg estéjén Ceprano grófot szemelte ki martalékául. Gróf Monterone lánya már áldozatául esett a léha, kicsapongó életű mantovai hercegnek, Rigoletto belőle is csúfot űz, erre a gróf megátkozza őt. A csípős nyelvű Rigoletto félve óvja szeretett lányát, Gildát minden rá leselkedő veszélytől és az udvar hatalmi játszmáitól. Amikor tudomást szerez a herceg újabb hódítási kísérletéről, és arról, hogy annak kiszemeltje éppen az ő Gildája, kicsúszik lába alól a talaj. Elérkezettnek látja az időt, hogy megbízza Sparafucile bérgyilkost az álruhába öltözött, diáknak álcázott mantovai herceg megölésével. A szerelmes Gilda azonban átlátva apja tervét, elhatározza hogy feláldozza magát és megmenti a herceget. A herceg holttestére várva Rigoletto elborzadva tépi fel a Sparafucilével kötött egyezség jegyében leszállított hullazsákot.

A karneváli mulatság, élet és halál közötti groteszk világot tár elénk Verdi (1813-1901) nagyszerű művében. Megtudhatjuk, hogy mivé teszi az embert a bosszúvágy, mit jelent a társadalom kitaszítottjaként élni, és azt is, hogy mennyire rombolóak lehetnek a félreértett érzelmek. Az 1851-ben bemutatott, eredetileg Verdi A király mulat című drámáján alapuló, korában többszöri cenzúrának alávetett történet ma sem vesztett aktualitásából.

Philippe Arlaud fotó: Jean-Marc Nigon

A Rigoletto tragédiába torkolló romantikus szerelmi története, a realitás és a fantázia ötvözete ideális terep a nemzetközileg is nagyon keresett francia rendező, Philippe Arlaud számára. A szentmargitbányai kulissza egyediségénél és méreténél fogva lehetővé teszi, hogy eddig még nem látott és ismert dimenziókban mesélhessék el a népszerű történetet. Arlaud rendezésében különböző világok találkoznak, hogy majd újra eltávolodjanak egymástól. Az egyik oldalon a hercegi udvar szívtelen és gátlástalan, felsőbbrendű világa míg a másik oldalon a bérgyilkos Sparafucile alvilága áll. A két véglet között bontakozik ki Rigoletto és lánya közötti drámai és érzelmi cselekmény szála, melyet végül bedarál és legyőz az ellentétes világok közötti feszültség. Arlaud elképzelése szerint az opera főszereplője nem Rigoletto, hanem Gilda, akinek halálával köddé foszlik a szabadság iránti vágy romantikája. Az érzelmek, a zene és a képi elemek ötvözésére a kőfejtő nyers sziklái a háttérben ezúttal is kitűnő kulisszaként szolgálnak.

Anja Bihlmaier személyében először lesz női művészeti vezetője és dirigense  a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásainak. Amellett, hogy betölti a kasseli színház zeneigazgatói posztját, Bihlmaier a német operaélet shooting sztárja.

A július 12-i premier szereposztása

Rigoletto:Vlagyiszlav Szulimszkij
Gilda: Elena Sancho Pereg
Mantova hercege: Yosep Kang
Maddalena; Giovanna: Annely Peebo
Monterone: Clemens Unterreiner
Sparafucile: Sorin Coliban
Ceprano gróf: Simon Duus
Ceprano grófné; Page: Manuela Leonhartsberger
Marullo: Simon Schnorr
Borsa: Kirlianit Cortes

Gilda szerepében az idei szezon Szerelmi bájitalában Adinaként ünnepelt spanyol szopránt, Elena Sancho Pereget láthatjuk újra. A másik szereposztásban Gildaként pedig azt a Tatyjana Larinát köszönthetjük, aki legutoljára Donizetti Lammermoori Lucia című operájának címszerepében kápráztatta el a kölni operaház nagyközönségét.

Spanyol és orosz díva osztozik Gilda szerepén

Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vlagyiszlav Szulimszkijt, valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit sikerült megnyerni.

Mantova hercegének szerepén három kitűnő tenor osztozik majd. A koreai származású Yosep Kang a világ vezető operházainak színpadán vendégszerepel többek között Rigoletto szerepében, illetve Az álarcosbál Riccardójaként. A Fülöp-szigetekről származó, Amerikában nevelkedett Arthur Espiritu Észak-Amerika után Európában többek között a milánói Scala, a lipcsei és párizsi operaház, a Baden-Badeni Fesztivál színpadán és a Berlini Filharmonikusok kíséretével lépett fel. Rigolettót 2013-ban énekelte először St. Gallenben, a következő évben a Klosterneuburgi Fesztiválon, az idei évadban pedig a kasseli színházban. A mexikói tenor, Jesus Leon amerikai tanulmányai után az Atlantai Opera, a Koreai Operaház, a Skót Operaház, a dijoni opera és a párizsi Chatelet Színház mellett Olaszország számos színpadán fellépett többek között Rómeo, Nadir, Elvino, Mantova hercege, Alfredo és Don Giovanni szerepeiben. Mantova hercegének szerepében jelenleg a nápolyi operaház színpadán hallhatja a nagyközönség.

A Rigoletto díszlete a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Maddalena és Giovanna szerepén az észt származású Annely Peebo és a bolgár Jordanka Milkova osztoznak. Monterone szerepében az osztrák baritont, Clemens Unterreinert láthatja a nagyközönség, míg a bérgyilkos Sparafucilét Luke Stoker alakítja. Ceprano gróf szerepét Simon Duus és Karl Huml, Ceprano grófnét pedig Eva Bodorova és Arina Alexeeva, míg Borsa udvaroncot Kirlianet Cortes és David Jagodic énekli.

A Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekarát és a Bécsi Filharmónia Kórusát Anna Bihlmaier vezényli.

Praktikus információk

Előadás-időpontok: 2017. július 12-től augusztus 19-ig (21 előadás, szerdától péntekig)
Az előadások kezdési időpontja: 20.30, beengedés 18.30-tól
Időtartam: 3 óra (szünettel)
Jegyárak: 33–145 euró
Részletes információ és jegyvásárlás