Egy színházi előadásban, különösen, ha az opera vagy balett, a mozdulat, a gesztus, a zene, a szó tökéletes egységbe forr össze. Mindezt erősíti a képi megvalósítás, azaz a történetet kontextusba helyező látvány, a díszlet, a jelmez, a kellékek. Nem véletlen tehát, hogy az OperaKaland résztvevői az Erkel Színház mellett egy közgyűjteménybe is ellátogathatnak.
A 2013 tavaszán „próbaüzemmel” indult, 2013 ősze óta pedig teljes gőzzel működő, minden magyar köznevelésben tanuló számára elérhető OperaKaland már az eddig látott opera-előadások vagy a 2018 májusára tervezett Total Dance című balettprodukció tekintetében is komoly hozzáadott értékkel rendelkezik, hiszen akiket a diákok a színpadon látnak, azok a legkiválóbb, a hazai és nemzetközi szcénában is ismert és elismert művészek. Az élmény elmélyítését segítik a pedagógusok számára készített oktatási segédanyagok és egyéb olyan mozzanatok – például az előadás előtti szereplőazonosító és darab- vagy korismertető vetítés –, amelyek a helyszínen segítik a befogadást.
- hirdetés -

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.
Mivel az opera és a balett összművészeti műfajok, az alaptantervi műveltségi területek között pedig átfedések vannak, logikus lépésként kereste meg az Opera az Emberi Erőforrások Minisztériumát azzal a felvetéssel, hogy az országos közgyűjtemények is lépjenek be az utóbbi évek legnagyobb szabású közművelődési-köznevelési kezdeményezésébe. Ennek következményeként már 2014 tavaszán ellátogathattak a tanulók fővárosi múzeumokba, könyvtárakba és a levéltárba, ahol a tárlatvezetés mellett múzeumpedagógiai foglalkozáson is részt vehettek. Annak érdekében, hogy senki se maradjon ki az élményekből, a színházjegy árához hasonlóan rendkívül kedvezményes,
háromszáz forintos belépőt biztosítanak a középiskolásoknak, a foglalkozás pedig ingyenes.
„A közgyűjtemények csatlakozása igazolta, hogy valódi lehetőség van a különböző kulturális intézmények szakmai együttműködésében, amely minden bizonnyal többletélményhez juttatja azokat a fiatalokat, akik az opera élvezetén túl a múzeumok világát is megismerhetik – foglalja össze a tapasztalatokat dr. Sepsey Tamásné dr.Vígh Annamária, az EMMI közgyűjteményi főosztályvezetője. – Az együttműködést azért is tartottuk nagyon fontosnak, mert biztosak voltunk abban, hogy sok fiatal életében először lát opera-előadást vagy első alkalommal jár az Erkel Színházban és a választott múzeumban.
Így olyan közönséget is meg tudunk szólítani, akit a zenés színház vonzereje nélkül nem sikerülne.”
A KultúrKalanddá szélesült programban a főváros legjelentősebb múzeumai, országos múzeumok, illetve országos szakmúzeumok nyitják meg kapuikat a középiskolások előtt. És egészen lenyűgöző a kínálat. „2017-ben a tizenhárom állami fenntartású intézményből tíz múzeumban összesen huszonkilenc különböző tematikájú rendezvénnyel várják a tanulókat, amelyek között képzőművészeti, irodalmi, iparművészeti, néprajzi és történeti témájúak fordulnak elő, de a speciális gyűjtőkörű institúciók esetében találunk kereskedelmi tárgyú és kortárs művészeti foglalkozásokat is – árnyalja tovább az eredetileg is sokszínű képet dr. Sepsey Tamásné dr. Vígh Annamária, aki konkrét példával illusztrálja a lehetőségeket: – Az idei évben először tettünk javaslatot arra, hogy az opera tematikájához közvetlenül is kapcsolódva tervezzük meg a kínálatot, így a Petőfi Irodalmi Múzeum a Bánk bánhoz kötődő foglalkozást készített erre az alkalomra.”

forrás: Operaház
A diákcsoportok érkezése megmutatkozik a látogatószám emelkedésében, mindemellett – és hosszú távon talán ez a fontosabb faktor – növeli az intézmények ismertségét. A visszajelzéseket és tapasztalatokat így foglalja össze a közgyűjteményi főosztályvezető:„A projekt mára beépült a múzeumok szolgáltatási palettájába: várják mind a tavaszi, mind az őszi széria lehetőségét. Reméljük, hogy a különféle kiállítások és a kapcsolódó foglalkozások meghatározó élményt jelentenek és hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanulók egy része visszajáró látogatóvá válik.” A KultúrKaland komoly siker, visszatérő és egyre növekvő számú új érdeklődővel, ami bizonyítja, hogy igenis el lehet érni a tizenöt-tizennyolc éveseket is, csak megfelelő színvonalú és tartalmú programot kell kínálni.