A Katona József Színház egyik évadnyitó bemutatója Gogol Háztűznézője. A címbeli esemény női főszereplőjéhez, egy kereskedő eladósorban levő lányához érkeznek a kérők szám szerint négyen. Agafja Tyihonovnát Jordán Adél játssza, őt kérdeztük a darab műfajáról, mélyebb rétegeiről és az általa megformált karakterről.
– Mit jelent az, hogy „teljességgel valószínűtlen történet”?
– Szerintem Gogol azzal, hogy ennyire szokatlanul erősen hangsúlyozza, hogy efféle nem esik meg, épp az ellenkezőjére akar utalni: arra, hogy a darab története nagyon is elképzelhető, hogy a párválasztás nehézségei lehetnek ilyenek is, és hogy a szereplők igenis létező emberek. Ha pedig messzebbre tekintünk, megmutatja a döntésektől, felelősségvállalástól való félelmeinket, azokat a pillanatokat, amik általában nem előrefelé viszik a világot.
– Mennyire komédia a Háztűznéző?
– A Háztűznéző humora a karikatúrák humorára hasonlít a legjobban. Tehát felnagyítjuk azokat a félelmeinket, kétségeinket, amik az életben esetleg csak átsuhannak a fejünkben és nem is tudatosítjuk azokat. Ennek van egy erőteljes humorforrása: a saját bizonytalanságainkon, gyengeségeinken nevetünk.
– Szegény Agafja Tyihonovna számára nincs happy end. Szerinted hogyan ébred fel másnap?
– Szerintem Padkaljoszin, a vőlegény, egy hónap múlva nyugodtan úgy dönthet, hogy ismét háztűznézőbe megy. Ugyanakkor azt hiszem, Agafjának nincs több esélye. Ezt a szégyent nehéz jól kezelni, pláne, ha olyan bizonytalan, félelmekkel teli, éretlen személyiség vagy, mint ő. Talán egy jó pszichológus segíthetne neki, hogy képes legyen reflektálni önmagára és az eseményekre és levonja a tanulságokat, amik segítségével tovább léphet.