Ígéretemhez híven kezdjük hát az Újévet is minőségi régizenével! Kis gyűjteményem folytatásában is igyekeztem a historikus előadásmód kritériumait a lehető legkomolyabban szem előtt tartani és ehhez igazodva videoklipeket gyűjteni.
Igaz, néhány karmesterrel működő zenekar ezúttal is látható a felvételeken, ezzel a kompromisszummal azonban kénytelen voltam élni mivel úgy tűnik világszerte időbe telik még, míg az autentikus előadásra törekvők megszabadulhatnak pálcás menedzsereiktől. Nélkülük ez a bár kétrészes, de így sem túlságosan hosszú lista még rövidebbé zsugorodott volna. Válogatásomban több olyan együttes is szerepel, akik egy bizonyos (főleg korábbi korszakokból való) repertoárra szakosodtak és főként azt művelik magas színvonalon.
Ez egy elég jó döntés, ha a korhűséget szeretnénk komolyan venni.
Rajtuk kívül nyilván létezik még több kiváló régizenész csapat is, közülük azonban nem mindegyik szerepel videofelvétellel az interneten, és mivel szerettem volna képpel is bemutatni őket, gyűjtésemnek ez is némileg gátat szabott. Egyeseknek feltűnhet talán az is, hogy bár a régizenélés mára már a romantika koráig is eljutott, mégsem foglalkozom itt a későbbi korokkal. Ennek főleg az az oka, hogy ezekben a nagyobb méretű zenekarokban a hangszeres technikák a szokásosnál is kaotikusabb egyvelegét lehet felfedezni, így közöttük szinte lehetetlen autentikusságról komolyan beszélni.
Íme tehát a válogatás második, befejező része:
Profeti della Quinta
A Baselben képzett izraeli énekegyüttes főként a 16. és 17. századi énekes repertoárral foglalkozik nagyon magas színvonalon és szakmai hozzáértéssel.
Les Muffati
Belgiumban élő zenészek alapította zenekar, amely létezésének viszonylag rövid ideje alatt már számos szép lemezfelvételt is produkált. Sajnos azonban ők sem mentesek a krónikus karmesterfüggőségtől.
Passacaglia Ensemble
Angliában sem sokkal könnyebb nagyobb méretű historikus zenekart találni, mint idehaza. A felvételen szereplő hegedűs azonban kutatóként és a historikus hangszerformák és húrok szakértőjeként is sokat tett a régzenélés fejlődése érdekében.
Scherzi Musicali – Nicholas Achten
Az együttes szintén belga illetőségű, főként 17. századi zenével foglalkoznak. Vezetőjük énekesként, lantosként és csembalistaként is kiváló és több más együttesben is szerepel.
Dolce Risonanza
A főként Ausztria és Németföld 17. századi zenéjét és a klasszika ismeretlenebb repertoárját kutató osztrák együttes üditő kivételként van jelen szomszédaink meglehetősen konzervatív régizenei életében.
Hildebrandt Consort
A WouterDekoninck belga orgonista által vezetett zenekar orgonaművekből készített átirataival és ezekből összeállított koncertprogramjaival hívta fel magára a figyelmet a közelmúltban. Vezetőjük nagyon jó érzékkel választja meg muzsikustársait is.
Les Folies françoises – Patric Cohën-Akenine
A híres Versailles-i zen kutatóközpont projektjeit is vezető kiváló barokkhegedűs, PatricCohën-Akeninevezette zenekar az egyik legjobb mai francia régizeneegyüttes.
La Petite Bande
SigiswaldKuijkenről és zenekaráról már többször is volt szó a blogban így remélem, nem szorul igazán bemutatásra. Sok évtizedes tanári működésének köszönhető a barokkhegedülés mai historikus technikákon alapuló irányzatának megalapítása, ezért közvetetten majd mindegyik autentikus hangszertechnikával játszó együttes kialakulásához is hozzájárult.
Remélem szubjektív válogatásomban mindenki talált neki tetsző produkciókat! 2018-ban is sok szép zenét ésfelejthetetlen kulturális élményeket kívánok blogom minden olvasójának!