Papageno Radio
- hirdetés -
Blogok Barokk sarok Mit hallgassunk, ha kicsit is komolyabban vesszük az „autentikus előadásmód” kritériumait?

Mit hallgassunk, ha kicsit is komolyabban vesszük az „autentikus előadásmód” kritériumait?

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Hazai előadásaim, koncertjeim után gyakran előkerül a zavarba ejtő kérdés: hol és mit hallgasson az a koncertlátogató, akinek sikerült felkelteni az érdeklődését a historikus előadásmód és az ehhez tartozó korabeli hangszertechnika iránt és arra lenne kíváncsi, mindez nagyobb együttessel milyen hangzást eredményez.

Mivel ha csak kicsit is komolyabban vesszük az „autentikus előadásmód” kritériumait, sajnos minden nagyobb hazai „barokk zenekar” fennakad a rostán, és a kisebb formációk között is csak elvétve találhatunk historikus irányú próbálkozásokat, leginkább az interneten vagy nemzetközi fesztiválokon fellelhető külföldi együttesekre érdemes figyelni. Közülük is, néhány fontos és meghatározó kivételtől eltekintve, leginkább a kevésbé ismert nevek kecsegtetnek izgalmas, korhűséget jól közelítő előadásokkal, míg a „nagy barokk szakértők”, „guruk” azok, akik más országokban is hamar feladják historikus törekvéseiket a hírnév, a populáris előadások vagy a marketing, az eladhatóság kedvéért. Tekintve, hogy a magyarországi fesztiválok, koncertsorozatok is inkább ez utóbbi, nagy nevekre építenek, igazán jó, historikus előadásokat legkönnyebben az internet gazdag tárházában találhat egy erre vágyó, érzékeny, fogékony hallgató.

Miről ismerszik meg egy igazi barokkhegedűs?

A rendkívül széles palettán való tájékozódás megkönnyítése érdekében álljon itt egy teljesen szubjektív válogatás, természetesen a teljesség igénye nélkül, olyan HIPP együttesektől, szólistáktól, akiket személyesen is ismerek, és így bátran merek ajánlani „vájtfülűbb” régizene-rajongók figyelmébe is koncert, vagy CD formájában egyaránt.

Chordae Freybergenses

Egy tanárokból, kutatókból álló együttes, akik a ma ismert legrégebbi datálható hegedűforma hangszercsalád kópiáin játszanak a hangszerek korából való consort-zenéket.

Vox Luminis

A 2004-ben Belgiumban alapított énekegyüttes mára már számos díjnyertes lemezzel büszkélkedhet. Hangszeres együttesekkel is fellépnek, és nagyon magas színvonalú koncertprogramokat mutatnak be világszerte.

Les Arts Florissants – William Christie

Az amerikai származású régizenész-specialistának nagyon sokat köszönhet a mai francia zenei élet. Ő az, aki a modern kor számára újból felfedezte a francia barokk operát, s korhű együtteseket gyűjtött, nevelt ezek előadásához. Rengeteg felvételt készített igen magas színvonalon és a korhű hangszeres technikák használatának igényével. Többek között remek Lully-opera-felvételeit is megtalálhatjuk a világhálón. Sajnos ő sem tud ellenállni a nagyobb hírnév és pozíció kísértésének, ezért bár a kezdetekben maga is korhű módon, csembaló mellől vezette együtteseit, ma már sajnos szinte csak dirigensként láthatjuk. Együttese azonban ennek dacára kiváló.

Les Ambassadeurs

Ígéretes, francia alapítású nemzetközi zenekar. Sajnos a karmesterfüggőség náluk is létező probléma, ami igazán kár egy viszonylag fiatal együttes esetében. Jó viszont látni a mellékelt felvételen is, hogy a vezető legalább gondot fordít a historikus hangszeres technikák használatára, még a kürtök esetében is, ami igazán szép hangzást eredményez.

The Scroll Ensemble

A fiatal holland régizenészek különlegesen nagy súlyt fektetnek az improvizációra. A korabeli gyakorlatnak megfelelően közösen is képesek rögtönözni akár színpadi körülmények között is.

Capriccio Stravagante – Skip Sempé

Az amerikai csembalista által vezetett együttes igen jól válogatott zenészekből áll. Több zenei korszakban is otthonosan mozogva, lassanként a francia és nemzetközi régizenei éleben is meghatározó, érdekes együttessé váltak.

A Centre de musique baroque de Versailles oktatóprojektje Prágában – Patric Cohën-Akenine vezetésével

A híres versailles-i zenei kutatóközpont évenként több nemzetközi kooperációs programot szervez. Céljaik között a korhűségre való törekvés mellett a francia kultúra terjesztése is legalább ilyen fontos, néha tán még az autentikusságra törekvésnél is fontosabb, ezért projektjeik is igen különböző szintet képviselnek „historikus” megközelítésüket vizsgálva attól függően, éppen mi volt a szervezés során meghatározó szempont. Régizenész szemmel egyik legérdekesebb kutatásukban a kiváló barokkhegedűs, Patric Cohën-Akenine irányításával újraélesztették Lully korának zenekarát, az ahhoz szükséges hangszerállomány kópiáinak elkészíttetésével. Ezt a projektet „importálták” hangszereikkel együtt, egy kurzus erejéig Prágába, bizonyítva ezzel, hogy kellő szándék és érdeklődés esetén egy ilyen nagyszabású vállalkozás még Kelet-Európában sem lehetetlen. Az alábbi videó a prágai kurzus képi dokumentációjából való.

A 18. század zenekara – Frans Brüggen

Kis gyűjteményem végén álljon itt egy felvétel a régizene-mozgalom egyik legelső és legfontosabb egyéniségével, aki furulyaművészként és a köré szerveződött zenekar vezetőjeként is máig meghatározó felvételekkel szolgált az utókor számára.

Számomra is csak a fenti kollekció összeállítása alkalmával derült ki, hogy a hazai állapotokból kiinduló szkepticizmusomat cáfolva világszerte néhányakat mégiscsak érdekel a historikus játékmódok kérdése és sokkal több igazán kiváló együttes létezik ezek a területen, mint gondoltam. Ezért nagy örömömre szolgál, hogy az interneten fellelhető felvételek mennyisége túlnövi egy bejegyzés méretét, így a gyűjtemény másik felét Újévi jókívánságaimmal egyetemben oszthatom majd meg.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X