• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

Baráth Emőke: „Egyetlen énektechnika létezik”

Szerző: Papageno2018. február 17.
Facebook Twitter E-mail
Baráth Emőke – fotó: Böröcz Balázs

A Savaria Barokk Zenekar és a Magyar Händel Társaság közös sorozatában február 23-án a német zeneszerző Susanna című oratóriuma csendül fel magyarországi bemutatóként a Vigadó nagytermében. A címszerepben Baráth Emőkét hallhatjuk, akivel énektechnikáról, Händelről és a lemezfelvételekről beszélgettünk.

– Repertoárod elsősorban a barokk művekre terjed ki. Mennyire kell másképp énekelni a régizenét?

– Az, hogy a barokk zenében másként használjuk a hangunkat, nem feltétlenül jelenti, hogy az énektechnikának és a hangképzésnek is eltérőnek kell lennie. Én ugyanúgy éneklek barokk műveket, mint Mozartot, vagy éppen a későbbi korok repertoárját. A hangsúly a stíluseszközök váltakozásán van.

– Milyen mértékben lehet régizenés színpadon azonosulni a karakterekkel, a kifejezőeszközeikkel?

– Ha antik, vagy esetleg bibliai történetről van szó, akkor is hús-vér emberekről beszélünk, akiknek ugyanúgy megvannak az érzéseik és a problémáik. Lehet, hogy a történet szerint számunkra irreális mozzanatokat kell megjeleníteni, de minden egyes karakterben jelen van az emberi.

Baráth Emőke ezúttal Virág Emesével készített közös lemezt

– Mit tartasz szem előtt, amikor elvállalsz egy felkérést?

– Éppen a szereplő személyiségét veszem alapul, mert így tudom eldönteni, hogy illik-e hozzám és persze a hangomhoz. Ha egy kicsit is úgy érzem, hogy nem tudnám elénekelni úgy, ahogy a legtökéletesebbnek gondolom, akkor nem vágok bele. Szintén elsődleges, hogy milyen partnerekkel lépek színpadra, hiszen a jó hangulat elengedhetetlen a sikerhez.

– Hogyan találkoztál Händel Susanna című alkotásával? Mi az, amit kihívásként vagy fejlődési lehetőségként látsz benne?

– Nagyon kedvelem a mély fekvésű szoprán szerepeket és Händel oratóriumának főszereplője pont ilyen, ezért nagyon örültem, amikor Németh Pál, a Savaria Barokk Zenekar karmestere felkeresett. Rögtön igent mondtam, mert Händelnek eddig főként az operáival találkoztam, ez pedig most egy ritkán kínálkozó alkalom.

A Napkirály udvarában

– Mit kell tudnunk Susannáról?

– A bibliai történet szerint Susanna egy nagyon gyönyörű, de ugyanakkor erkölcsös és erényes nő, aki hűséges a házastársához. Egy alkalommal olyan helyzetbe kerül, amire nem találja meg a megoldást. Nincs senki, aki kiállna mellette, és megvédené a becsületét. Tiszta lelkiismerettel fogadja el halálbüntetést. Istenfélő, magabiztos személyiség. Hitének töretlensége, és kitartása számomra rendkívül inspiráló.

– Milyen a kapcsolatod a Savaria Barokk Zenekarral?

– Németh Pállal még Zeneakadémia alatt ismerkedtem meg, már akkor egy Vivaldi-opera egyik szerepére kért fel. Azóta is kapcsolatban vagyunk, de legnagyobb sajnálatomra nem tudok minden alkalommal igent mondani, ezért is lesz különleges a mostani együttműködés.

Baráth Emőke ezúttal Virág Emesével készített közös lemezt

– Mi az, amiben úgy érzed, fejlődnöd kell? Teljes egészében megtaláltad a saját utad a barokk művek és Mozart világában, vagy igyekszel kitekinteni ebből?

– Való igaz, hogy a repertoárom nagy részét a barokk és a bécsi klasszika teszi ki, és nyugodtan mondhatom, hogy a két korszak remekműveinek száma a végtelenhez közelít, ugyanakkor szeretnék magamnak új utakat felfedezni. A hangom is változik, ezzel párhuzamosan bővítem a repertoárom. A dalok nagyon fontos szerepet játszanak az életemben, a német és francia dalirodalom pedig szintén kiapadhatatlan. Legutóbb Messiaent énekeltem Japánban, ami nagyszerű élmény volt.

– Mennyire látsz előre? Hol találkozhatunk veled a közeljövőben?

– Szerencsés helyzetben vagyok, hiszen a következő három évem már szinte teljesen körvonalazódott. A Händel-premier után március 10-én Monteverdi Orfeojában lépek fel, majd következhet Telemann Brockes-passiója szintén a Müpában. A nyári hónapokban biztosan részt veszek majd a váci Régi Zenei Napokon.

Orfeusz története

– Várnak rád újabb lemezfelvételek?

– Éppen most fejeztem be Händel Almira című alkotásának – ami az első operája – a felvételét, a címszerepet énekeltem. Később, áprilisban kerül lemezre Vivaldi Giustinója az Accademia Bizantinával, júniusban pedig Rejcha Requiemje következik, és már egy szólóalbum terve is a fejemben van.

– Van olyan előadás vagy lemezfelvétel, amit soha nem fogsz elfelejteni?

– Nagyon szeretem Riccardo Minasi olasz hegedűst, aki egy elképesztő muzsikus. 2015-ben vettük fel Händel Partenope című operáját az Il Pomo d’Oro együttessel. Elcsúsztunk a beosztással, szorított a határidő, így kénytelenek voltunk a recitativo jeleneteket éjjel felvenni. Hajnali két órakor megjelent a csellista, a csembalista és Riccardo, aki egyébként felelt a zenei megvalósításért. A testvére, Ludovico Minasi ekkor már több mint 12 órája játszott a hangszerén, és egyszerűen nem bírta tovább. Soha nem felejtem el azt a pillanatot, Riccardo gondolkodás nélkül odaült, és maga játszotta fel a cselló összes jelenetét.

interjú koncert barokk händel vigadó baráth emőke savaria barokk zenekar oratórium
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA kamaszkori zenei ízlés mindent meghatároz
Következő bejegyzés Leo Nucci: „Soha nem lesz belőlem Rosztropovics!”

Ajánlott Bejegyzések

Gaudí 1878-ben - fotó: Pau Audouard / wikipedia
Intermezzo

170 éve született Antoni Gaudí, az építészet Dantéja

2022. június 25.4 perc olvasás
Intermezzo

Illatkalandtúra, jazzjátszótér és bűnügyi helyszínelés a Múzeumok éjszakáján

2022. június 25.4 perc olvasás
Törőcsik Mari
Intermezzo

Velemben utcát neveznek el Törőcsik Mariról

2022. június 25.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Hsin-ni Liu zongoraművésznő - forrás: Teleki-Tisza-kastély Promóció

Hsin-Ni Liu visszatér a Teleki-Tisza-kastélyba

Hayato Sumino (zongora) Promóció

Hayato Sumino koncert a Teleki-Wattay Kastélyban

Mozart! musical - Fotó: Veszprémi Petőfi Színház Promóció

Mozart, a zseni élete musicalben elmesélve a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Utcai festő munka közben Promóció

Ritkábban hallott érdekességek Salvador Dalíról

A szentbékkállai templom Promóció

15. alkalommal rendeznek komolyzenei koncertsorozatot Szentbékkállán

- forrás: Esztergomi Várszínház Promóció

Misztériumok Évada az Esztergomi Várszínházban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.