Az alapfokú művészeti iskolák és a jó gyakorlatok értéktárát a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége adta ki, kutatással kibővített pályázati anyagok alapján.
A magyar alapfokú művészetpedagógia értékeinek tárháza közel 200 éves. Művészi és technikai kifejezési eszközök alkotják, amelyeket iskolateremtő alkotóművészek és nagy hatású pedagógusok teremtettek, építettek és adtak tovább nemzedékről nemzedékre, a zene-, a képző- és iparművészeti, a szín és bábművészeti valamint a táncművészeti képzés területén. A művészetpedagógia értékőrző közössége, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége ezt a tárházat elkezdte széles körben is megismerhető módon fölépíteni, rendszerezni és bemutatni, az oktatásért felelős tárca támogatásával.
A Magyar Alapfokú Művészetpedagógia Értéktára cím elnyerésére pályázhattak intézmények, szakmai közösségek és egyének, 5 kategóriában, kiemelve a pedagógiai kultúrában elért eredményeiket. A 2017 novemberéig beérkezett 52 pályázat közt volt számos százévesnél is idősebb iskola intézmény-története, egyéni és közösségi művészetpedagógiai jó gyakorlatok, a tanulási képességeket, szociális és személyes kompetenciákat támogató pedagógiai módszerek leírásai. A pályázat kiírói fontosnak érezték, hogy minden közösségnek és egyénnek legyen módja önmagát elhelyezni ebben az értéktárban – a felhívásban körvonalazott szakmai mércével mérve magát -, illetve azt is, hogy meghívással és kutatással is bővítsék az értékek tárházát.
A program vezetői arra törekedtek, hogy a művészetpedagógiai értéktárnak azt a belső magját, amelybe a most kiadott két kötetben bemutatott alkotóközösségek, intézmények és egyéni teljesítmények kerültek, nyomtatott formában is megismerhesse a szakma és az érdeklődő közönség. Hangsúlyozva, hogy az értéktár folyamatosan bővülő tárház, amelynek most csupán egy első „merítése” vehető kézbe, azonban ez a jövőben online is hozzáférhető adatbázissá alakul. Közel 12 ezer pedagógus munkássága vár még feldolgozásra és bemutatásra, néhányukkal portréfilm, életútinterjú is készül.
A kötetben szereplő alkotóközösségek, iskolaalapítók, meghatározó fejlődést előidéző tanárok a kor pedagógiai kihívásaira keresnek választ, elhivatottan, belül folyton megújulva hisznek abban, hogy tanítványaikat hozzásegíthetik a művészetekkel való foglalkozás öröméhez.
– foglalja össze Ember Csaba az MZMSZ elnöke, mi a közös a kötetben bemutatott pályatársak munkásságában.
Csak egy szakasza zárult le most a kutatásnak, gyűjtésnek – hangsúlyozza Magyar Margit a Művészetpedagógiai Értéktár Program szakmai vezetője -, ebből kiderült, hogy óceánnyi gyöngyöt találtunk. Ezeknek rendszerbe állítása és bemutatása mindannyiunk felelőssége, azért, hogy abból még generációk sokasága építkezhessen.
A magyar köznevelés teljes átalakulásának éveiben ez a most megjelent kiadvány felmutat néhányat a 65 éves állami zeneoktatás és a 40 éves művészetiskolai hálózat értékeiből, felhívja a figyelmet az alapfokú művészetpedagógia társadalmi szerepére, fontosságára. Többek között arra, hogy
a művészeti nevelést folytató pedagógusok, iskolák tudnak leginkább alkalmazkodni a helyi körülményekhez, és az egyéni sajátosságokhoz, képességekhez.
Az egyéni órákon és a közösségi értékeken alapuló csoportos foglalkozásokon a gyerekek sajátos igényeire és képességeire szabott fejlesztéssel segítik, hogy növendékeik harmonikusan fejlett teljes személyiségekké válhassanak. E tekintetben az alapfokú művészeti iskolák egyre inkább egyedi értéket képviselnek a köznevelés rendszerében.
A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének kiemelt feladata, hogy ezeket az értékeket a széles nyilvánosság elé tárja.