Miranda Liu: „A zenében nem létezik korkülönbség”

Miranda Liu - fotó: Suha Péter

Az alig 22 éves Miranda Liu az Egyesült Államokban született, majd a salzburgi Mozarteum és a budapesti Zeneakadémia elvégzése után a Concerto Budapest koncertmestere lett – hazánk legfiatalabbjaként. Kvartettet alapít, zeneszerzőversenyt hirdet, mindemellett pedig nemrég egyedüliként képviselte hazánkat a Lengyel Zenei Fesztiválon. A fiatal hegedűművészt kérdeztük.

Miranda Liu zenei tanulmányait kétévesen zongorán kezdte, édesanyja segítségével, aki a Juilliard Schoolon a Bartók-tanítvány Sándor György osztályában tanult.

– Az Egyesült Államokban születtél, hosszú ideje azonban Magyarországon élsz. A zenén keresztül kerültél Európába?

– Még 2007-ben vettem részt a salzburgi Nemzetközi Nyári Akadémián, amit először csak egy kirándu lásként fogtam fel, de nem sokkal később már a Leopold Mozart Institutban tanulhattam, Paul Roczek irányításával, utána pedig felvételt nyertem a Mozarteum hegedűművész-alapképzésére. Nagyon inspiráló volt a gyerekkorom nagy részét abban a városban tölteni. Eldöntöttem, hogy szeretném jobban megismerni az európai kultúrát.

Central European String Quartet – fotó: Suha Péter

– Ennek megfelelően Salzburgból egyenes út vezetett a budapesti Zeneakadémiára?

– A budapesti mesterdiplomámat tavaly szereztem meg, most pedig a doktori iskolában Britten hegedűre írt műveivel foglalkozom, különösen a hegedűversennyel, ami nagyon közel áll a szívemhez. Boldog vagyok, mert még 2016-ban részt vehettem egy próbajátékon, aminek eredményeként most a Concerto Budapest koncertmestereként működhetek. Sokszor álmodtam egy ilyen lehetőségről, hiszen így a szimfonikus zenekari repertoárt is a magaménak tudhatom majd, azt viszont soha nem gondoltam, hogy ilyen fiatalon kapok lehetőséget.

– Hogyan kerültél kapcsolatba az együttessel?

– A próbajáték idején már harmadik éve voltam Magyarországon, sokat jártam a zenekar koncertjeire a zeneakadémiai évek alatt. Örömmel láttam a kiírást, amire egyébként mindössze három hetem volt felkészülni. Hatalmas repertoárt kellett vinni, a megmérettetés pedig maratoni volt. Három órán keresztül játszottam. Egy koncertmester nemcsak jó zenész, de kiváló szervező és kommunikátor is, aki az egész együttesért felel.

Japán győzelem a Flesch Károly Nemzetközi Hegedűversenyen

– Hogyan fogadtad ezeket a feladatokat?

– Rengeteg energiával kell játszani, inspirálni a többi zenészt, hogy reagáljanak az ötleteimre. Tudni kell, hogy mikor és hogyan kell instrukciót adni ahhoz, hogy minél hatásosabb legyen a végeredmény. Soha nem éreztem, hogy fiatal korom miatt ne vennének komolyan a kollégáim. Kifejezetten családias és baráti hangulatban dolgozunk. Amikor játszunk, nem a kor, hanem a zenei összhang a legfontosabb. Ebben a pillanatban a zenekar a legnagyobb része az életemnek, de ugyanolyan fontosnak gondolom a kamarazenét és a szólistakarriert is, hiszen az a jó zenész, aki minden területen otthon érzi magát, és fejleszti is a képességeit.

Keller András: „Türelmesen kell zenekart építeni”

– Ez volt tehát az ok, amiért egy vonósnégyest alapítottál?

– A kvartett elsősorban a csellistánk, Szabó Judit doktori zárókoncertjére alakult meg, később azonban úgy gondoltuk, hogy érdemes lenne közösen folytatnunk. Főként Bartók vonósnégyeseire szeretnénk koncentrálni, de több tematikus koncertet is tervezünk, legközelebb a Zeneakadémián lépünk fel, október 8-án.

Saját formációja a Central European String Quartet, amellyel kamarazenészként mostanában a legtöbbet hallhatjuk. A vonósnégyes tagjai: Miranda Liu – hegedű, Soós Máté – hegedű, Haruka Nagao – brácsa, Szabó Judit – cselló.

– Szalai Évával közösen egyedül képviseltétek hazánkat a Lengyel Zenei Fesztiválon.

– Nagy megtiszteltetés volt, hogy a European Association of Artist Managers nemzetközi bizottsága egyedül a mi produkciónkat választotta be a krakkói koncertre, hiszen a szövetség tagjai – Európa legjobb menedzserei – mind adtak programjavaslatokat. Ez a fellépés volt az „AEAA Presents” innovatív sorozat kezdete, lengyel és magyar műveket játszottunk. Örömmel veszek részt kreatív kezdeményezésekben, ezért is hirdettünk meg egy nemzetközi zeneszerzőversenyt a kvartettel, hogy tehetséges zeneszerzőket fedezzünk fel, és új művek megírására inspiráljuk a szerzőket erre az igen komplex formációra.

– Kínai gyökerekkel rendelkezel, Kaliforniában születtél, kiválóan beszélsz több nyelven, köztük magyarul. Marad egyáltalán szabad időd?

– A nyelvtanulás a hobbim, de táncolni is nagyon szeretek, ha tehetem, az argentin tangóval foglalkozom. Fontosnak tartom a gyakorlást, hiszen teljesen másképp kell felkészülni egy zenekari koncertre, próbára, mint amikor csak a saját művészetem fejlesztésére koncentrálok. Célom, hogy úgy dolgozzam, hogy napról napra jobb zenész váljon belőlem.

Október 1-jéig lehet jelentkezni a kvartett által meghirdetett, nemzetiségtől és kortól független, nevezési díjhoz kötött nemzetközi zeneszerzőversenyre. További információ ide kattintva!