A kortárs táncban a meztelen lábon nem lepődik meg a néző, a klasszikus balettben a rózsaszín harisnya és balettcipő a kötelező. Az English National Ballet (Angol Nemzeti Balett – ENB) egyik balerinája, az amerikai születésű Precious Adams nem hajlandó rózsaszín harisnyát felvenni. Az afroamerikai táncosnőt döntésében a társulat művészeti vezetője is támogatja.
Az 1790-es években egy osztrák balerina, Maria Viganó és testvére, Salvatore kisebbfajta botrányt okoztak a párizsi táncrajongók körében: fehér muszlin tunikájuk alatt testszín harisnyát hordtak, amitől úgy néztek ki, mintha meztelenek lennének. A párizsi operaház társadalmi megfontolásokból megtiltotta a – korabeli szóhasználat szerint – meztelen rózsaszín árnyalatú harisnya viselését, de a 19. század végére meggyökeresedett a szokás. Olyannyira, hogy bőrszíntől függetlenül napjainkig egyetlen árnyalatot hordtak a táncosok.
Igaz, a Dance Theatre of Harlem művészei már a ’70-es években váltottak, és a bőrtónusoknak megfelelő harisnyában és balettcipőben léptek fel 1974-es turnéjukon. Ez a döntés nem csupán esztétikai jellegű volt, hanem azt is jelentette, a színesbőrű művészek magukévá tették ezt a művészeti ágat, újradefiniálták a társadalmi osztályokat.
Mindezeken túl praktikus indoka is lehet a harisnya színének, ehhez egy színesbőrű balerina, Lauren Anderson idézett fel egy történetet a ’80-as évek közepéről. A Houston Ballet tagja volt, épp a Diótörőre készültek. A világításpróbán a koreográfus bármit próbált, Anderson lába zöldnek tűnt. Egy idő után felhívták a harlemieket, hogy mondják meg, milyen színű harisnyát hordanak. Anderson a későbbiekben attól függően váltogatta a harisnyákat, épp mit táncolt: a karban inkább rózsaszín, a szólista szerepekben bőrének természetes árnyalatához közeli ruhadarabot választott.
A Ballet Black afroamerikai és ázsiai születésű táncosai egy videón mutatták be a BBC-nek, hogyan festik be alapozóval a balettcipőt, hogy azok a bőrszínük tónusával megegyezzenek.
Precious Adams döntését Tamara Rojo, az ENB világsztár balerina művészeti vezetője is támogatta. Adams szerint a társulatban nagy változások történtek, úgy fogalmazott, Rojo figyelembe veszi a táncosok egyéniségét, nem robotként, hanem emberként tekint rájuk. Azt is elmondta, növendékként egyáltalán nem foglalkoztatta a harisnyakérdés, elfogadta a rózsaszínt. Ám ahogy egy profi társulathoz került, elkezdett arról gondolkodni, hogy néz ki az a nézőtérről, ha a lába rózsaszín, felsőteste pedig barna.
A szintén londoni Royal Ballet egyik vezető táncosa, a kolumbiai Fernando Montano nemrég számolt be arról, hogy 2006-ban egy meghallgatáson olyan alapozót használt, ami világosabbá tette bőrét.
A közösségi médiában kritizálták, volt, aki a balett megszégyenítésének mondta a harisnyacserét. Adams öt évvel ezelőtt a Moscow Times napilapnak arról beszélt, milyen előítéletekkel kellett megküzdenie, amikor ezt a pályát választotta, ma azonban hozzáteszi: változik a világ.
És hogy mennyire, azt jól példázza, hogy a spicc cipők legújabb generációja már barna színben is elérhető, azokat nem kell többé befesteni. Az újítást a Ballet Black vezetője, Cassa Pancho a műfaj történelmi pillanatának nevezte.
(Via Dance Magazine, Telegraph)