A karmesterlegenda, Valerij Gergijev a Mariinszkij Színház Zenekara élén érkezik a Budapesti Tavaszi Fesztiválra, a Mariinszkij Színház Balettegyüttese Prokofjev varázslatos balettjét, a Hamupipőkét hozza el, de itt lesz a francia újcirkusz egyik legizgalmasabb alkotója, Yoann Bourgeois és a világhírű koreográfus, Emanuel Gat társulata is. 2019-ben április 5-én kezdődik a 39. Budapesti Tavaszi Fesztivál, azaz a térség egyik legfontosabb összművészeti eseménysorozata, és vele a kulturális tavasz.
Valerij Gergijev nem csupán legendás karmester, de nála többet talán senki sem tett azért, hogy a 19. és 20. század orosz szerzőinek lenyűgöző alkotásai az európai koncertrepertoár részévé váljanak. Pontosan ezért ígér páratlan élményt az orosz zene kiválóságait felvonultató 39. Budapesti Tavaszi Fesztivál záróhétvégéje és a Jolánta, azaz Csajkovszkij utolsó – eredeti formájában egyfelvonásos – operája. Gergijev a mű koncerttermi előadásával már meghódította Barcelona és Hamburg közönségét, most Budapesten a sor.
A Mariinszkij Színház 236. évadánál tartó balettegyüttesének története a 18. századtól elválaszthatatlanul összefonódik az európai táncművészet történetével, ikonikus társulat, mely a klasszikus hagyományokat is őrizve a kortárs táncművészet legjobbjaival dolgozik. Prokofjev csodálatos balettmeséjének egyszerre klasszikus és merészen kísérletező koreográfiáját, az orosz–amerikai Alekszej Ratmanszkij munkáját 2002-ben mutatta be a társulat. Ratmanszkij Gergijevvel szoros együttműködésben alakította ki koncepcióját, a produkció pedig a mai napig a Mariinszkij egyik legsikeresebb és folyamatosan repertoáron tartott balettelőadása, melyet a hazai közönség a fesztivál zárónapján két alkalommal is láthat az Erkel Színház színpadán.
A marokkói–izraeli gyökerekkel rendelkező francia táncművész-koreográfus, Emanuel Gat nem először jár Budapesten. A tiszta tánc műfajában alkotó Gat kezdetben karmesternek készült, így nem meglepő, hogy a zenei anyagból építkező, érzékeny koreográfiáiról szuperlatívuszokban nyilatkozik a táncszakma. A Le Figaro kritikusa egyenesen mesterműként hivatkozik az Awir Leon zeneszerzővel közösen jegyzett, SUNNY című előadására, kiemelve, hogy
a hosszúra nyúló csendek, a bravúros jelmezek, a játékosság, a metsző pillantások és a kitörő kacajok együtt hozzák létre az előadás világát, melyben túlcsordul a fiatalosság, az életöröm és a derű.
A Marvin Gaye Sunny című dalának motívumaira épülő táncelőadás április 12-én és 13-án látható a Trafóban. Ugyanitt, a Liliom utcai kortárs művészeti központban varázsolja majd el a közönséget a Minuit (Éjféltájt) című produkció, mely a karizmatikus akrobata-előadó, a francia újcirkusz egyik legjelentősebb alkotója, Yoann Bourgeois kreációja.
Bourgeois 2017-ben A történelem mechanikája című előadásával kápráztatta el a világot, melyet a párizsi Panthéonban mutatott be: ha valaki egyszer látta a különös, forgó lépcsőről lezuhanó, majd oda „visszapattanó” férfi figuráját, sosem felejti el. Új produkciója ehhez hasonló, lenyűgöző jelenetek füzére. Szólók, duettek és rögtönzött élő zene: négy akrobata és egy hárfaművész költői küzdelme a világ kiegyensúlyozatlanságával – földön, trambulinon, levegőben.