Ha valaki nagyon szeretne magának egy Twomblyt, annak mindenképpen érdemes most licitálnia erre a meglehetősen „olcsó” képre, hiszen az amerikai festő munkáinak igencsak szépen emelkedik az ára.
1990-ben a Christie’s-nél 5,5 millió dollár volt Cy Twombly szerzői csúcsa egy 1971-es Cím nélküli képével; 2011-ben egy 1967-es, szintén Cím nélküli munkájáért már 15,2 millió dollárt adtak ugyancsak a Christie’s New York-i árverésén; 2012-ben a Sotheby’s-nél a rekordja egy 1970-es Untitled (New York) (Cím nélkül – New York) „című” képpel 17,4 millióra emelkedett, majd 2013 novemberében egy másik munkájával még tovább, akkor 21,7 millió dollárra.
Ez azonban még messze nem volt a csúcs, sőt, innen aztán, mondhatni, elszabadult a gyűjtők vásárlókedve: ma már a legmagasabb aukciós árral az Untitled (New York City) (Cím nélkül – New York City) „című”, 1968-ban festett Twombly-munka áll, amelyért 2015 novemberében a Sotheby’s New York-i árverésén fizetett ki valaki a 60 milliós előzetes becsértékhez képest végül 70.530.000 dollárt (20,391 milliárd forint; a kikiáltási ára 54 millió dollár, a leütési 62,7 millió dollár volt); ugyanez a kép 1990 májusában a Sotheby’s New York-i árverésén még csak „potom” 3,85 millió dollárért kelt el.
Egy 1970-es ugyancsak Untitled a következő legdrágább Twombly, amelyik alig valamivel maradt le a legeslegdrágábbtól: ez 2014 novemberében a Christie’s New York-i árverésén 69.605.000 dollárért (17,023 milliárd forint; 35–55 millió dollárra becsülték) cserélt gazdát.
2017 májusában a Christie’s New York-i árverésén a Leda and the Swan (Léda és a hattyú) című, 1962-ben festett vászon 52.887.500 dollárért kelt el (14,756 milliárd forint; a becsértéke 35–55 millió dollár között, a kikiáltási ára 30 millió, a leütési ára 47 millió dollár volt).
Ezt a képet egy újabb Cím nélküli követi: 2017 novemberében a Christie’s New York-i árverésén adott valaki 46.437.500 dollárt (12,330 milliárd forint; 40 millió dollár körülre becsülték; a kikiáltási ára 30 millió dollár volt).
Ezután megint egy Untitled következik, ezúttal 1969-ből, amelyért 2015 májusában a Christie’s New York-i aukcióján a 35–55 millió dolláros becsértéknek valamivel kevesebb mint a középértékét, 42.725.000 dollárt (11,491 milliárd forint) fizetett ki a licit nyertese.
És végül az utolsó 30 millió dollárnál drágábban elkelt Twombly-kép megint csak egy Untitled (New York City), és ugyancsak 1968-ból, ám ez, még ha nagyon hasonlít is a legdrágábbra, mégis egy másik kép, amelyért 2016 májusában a Sotheby’s New York-i árverésen 36.650.000 dollárt fizetett ki valaki (10,136 milliárd forint; 40 millió dollárra becsülték, a leütési ára 32,5 millió dollár volt). (Egyúttal itt érdemes lehet mindjárt arról is eltűnődni, hogy vajon a két gyakorlatilag szinte teljesen ugyanolyan „firkálmány” között ugyan mi is lehet az az értékbeli – esztétikai?, művészettörténeti? – különbség, ami miatt hat hónappal az első hatalmas sikere után a másodikat mindössze alig valamivel több mint a fele áron tudták csak „elkótyavetyélni”…)
A fenti magán-vásárlásokon túl Twomblytől (aki Edwin Parker Twombly Jr. néven született 1928-ban) 2011-ben, a halála évében a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) összesen 75 millió dollárért vásárolta meg kilenc darab alkotását a gyűjteményébe; ráadásul, mint ez 2017 novemberében, a megnyitáskor kiderült, egy nyolc képből álló, 2008-ban készített sorozata a Louvre Abu Dhabi gyűjteményében is van.
Részlet az „Ilyet én is tudok” sorozatból
Cy Twombly: Untitled (Cím nélkül; 1970; 70×87,5 cm)
2019. március 7, Christie’s, London
Becsérték: 700.000–1 millió font (903.000–1.290.000 dollár; 256–365,8 millió forint)