• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kreatív Európa történetek Színház Tánc Címlap

Ahol az „aktív nézőségből” közösség épül

Szerző: Szőke Tímea2019. március 18.
Facebook Twitter E-mail
Be SpectACTive! - fotó: Bakelit Multi Art Center

Az előadóművészetek egyik alapkérdése az alkotó és a néző egymáshoz való viszonya. Mikor válik a néző a színház aktív szereplőjévé? Hogyan tudunk civileket bevonni egy alkotási folyamatba? Miként vehet részt a néző egy színház vagy művészeti központ működésében? Hasonló kérdésekre kereste a választ a Be SpectACTive! néven futó projekt, amelynek egyik társszervezője a budapesti Bakelit Multi Art Center volt. Kövécs Lucával és Albert Dorottyával, a Bakelit nemzetközi kapcsolataiért és kommunikációjáért felelős munkatársaival, a projekt hazai koordinátoraival beszélgettünk.

A Be SpectACTive! egy négy évet felölelő projekt, amelyben különböző európai kulturális intézmények, fesztiválok, színházak és egyetemi kutatócsoportok vettek részt. A projekt izgalmas kísérletet tett arra, hogy újraértelmezze a megfigyelés szerepét, új nézőpontokat és együttműködési formákat mutasson be az előadóművészetek területén. A Be SpectACTive! az alkotófolyamat kutatására helyezte a hangsúlyt. Rákérdezett az együttműködés új lehetőségeire úgy, hogy egyenrangúan vonja be a művészeket, alkotókat, kulturális intézményeket és a közönséget is. A projekt kulcsszava az „aktív nézőség”, a közönségépítés egy új formája, amely kiemelt szerepet szán a nézőknek és felelősséggel ruházza fel őket a közös, kreatív munka folyamán.

Be SpectACTive!
A projekt időtartama: 2014. 12.01. – 2018. 11.30.
Az elnyert finanszírozás mértéke: 1,750,000 EUR

„Kezdetben nehéz volt megtalálnunk azt a rétegét a közönségünknek, akik az előadások munkafolyamatait és a Bakelit tevékenységét egyaránt követni szeretnék. Ennek az aktív kapcsolatnak a fenntartása mindkét részről folyamatos munkát igényel” – mesél a kezdeti nehézségekről Kövécs Luca.

A projekt keretein belül alkotói rezidenciákat, nyitott műhelyfoglalkozásokat, workshopokat és beszélgetés-sorozatokat szervezett a Bakelit csapata. A rezidenciákon a művészeken kívül a különböző területekről érkező, vállalkozó kedvű „aktív” nézők is részt vettek a közös alkotásban és gondolkodásban, végigkísérték a próbafolyamatot, ötleteikkel és tapasztalataikkal pedig hozzájárultak az előadás megszületéséhez.

Ide kapcsolódik:
Múzeumok új szerepben – a Közös ügyeink projekt és kiállítás a Ludwig Múzeumban

Emellett a Bakelit művészeti programjának alakításába is bevonták a nézőket. A résztvevők eddig több évad tervezésénél is szavazhattak előadásokra, amelyeket a Bakelit később igyekezett meghívni. A Be SpectACTive! projekt során kutatói munka is zajlott, amely folyamatosan követte és elemezte a munkafolyamatokat, vizsgálta a partnerek közönségfejlesztésének különféle formáit. Albert Dorottya szerint a projekt egyik legnagyobb kihívása az volt, hogy hogyan lehet ezeket a folyamatokat láthatóvá tenni, dokumentálni és kommunikálni, valamint, hogy hogyan válhat egy-egy részvétel-alapú munkafolyamat érdekessé a tágabb közönség számára.

Be SpectACTive! – fotó: Bakelit Multi Art Center

A Bakelit csapata szeretné, ha nézőik elkötelezett, aktív közösséget formálnának és nemcsak fogyasztói, de alakítói is lennének a Bakelit kulturális életének, programjainak.

Ide kapcsolódik:
FabLab: Közös tanulás és tudásmegosztás a 3D nyomtatók és a lézer korában

Kövécs Luca fontosnak tartja, hogy a Be SpectACTive! projekt során lehetőség volt kísérletezni ezekkel a demokratikus alkotási és működési folyamatokkal. „Manapság ritka az olyan projekt vagy támogatási struktúra, amely keretein belül terünk, időnk és lehetőségünk van olyan új módszereket kipróbálni, ahol nem a végeredmény, hanem a folyamatok kerülnek előtérbe” – hangsúlyozza a projekt jelentőségét Kövécs Luca.

Be SpectACTive! – fotó: Bakelit Multi Art Center

A partnerség már tervezi a projekt folytatását, amelyhez újabb 20 intézmény és szervezet csatlakozott, hogy tovább dolgozzanak az emberek aktívabb kulturális jelenlétéért.

A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa Programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Kollégáink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.

A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Magyar Nemzeti Filmalap és az Európai Bizottság.

kreatív európa program
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés30 év után került elő az absztrakt expresszionizmus egyik legfontosabb alkotása
Következő bejegyzés Joseph Calleja: „Fejlődni akkor lehet, ha odafigyelünk a régiek munkásságára”

Ajánlott Bejegyzések

Konsztantyin Szergejevics Sztanyiszlavszkij orosz színész, rendező - forrás: KultúrSokk blog
Intermezzo

Sztanyiszlavszkij, aki szerint a színésznek azzá kell válnia, akit megjelenít

2022. augusztus 7.4 perc olvasás
Szomorú vasárnap

kis önarckép

2022. augusztus 7.1 perc olvasás
Jaeden Izik-Dzurko - forrás: Concurso de Piano de Santander Paloma O'Shea - FB-oldal
Intermezzo

Jaeden Izik-Dzurko nyerte a 20. Santanderi Nemzetközi Zongoraversenyt

2022. augusztus 5.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Zempléni Fesztivál Promóció

Hamarosan kezdődik: augusztus 12-től 21-ig tart a XXXI. Zempléni Fesztivál

Forrás: Lőrinczy György/Facebook Promóció

Lőrinczy György: „Az összefogás felé kell mennünk”

Forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színház Promóció

Fantasztikus hangzás és látvány – az Attila opera a Margitszigeten

Fotó: Márkos Tamás Promóció

Augusztusi koncertsorozat a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarával!

Mucsi Zoltán - forrás: Zsámbéki Színházi Nyár Zsámbéki Nyári Színház

Zsámbékon A fajok eredete Scherer Péterrel és Mucsi Zoltánnal

Tihanyi Bencés Apátság - forrás: Tihanyi Bencés Apátság Promóció

Harmónia a vizek felett – Ismét fesztivált rendeznek a Tihanyi Apátságban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.