• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Tánc Címlap

Egy kultúra, amely nem a muzeális emlékek formájában él

Szerző: Lőrinc Katalin2019. március 15.
Facebook Twitter E-mail
Koreai Nemzeti Táncszínház - forrás: BTF

Mi európaiak – ilyen messziről – hajlamosak vagyunk a távol-keleti kultúráról alkotott képünket Kínával és Japánnal mintegy kipipálni. Jóval kevésbé engedjük látószögünkbe például azt a földnyelvet a kettő között, melynek lakói – bár ma két, egymástól elszakított országban – több ezer éve ápolják sajátos tánckultúrájukat.

A Tavaszi Fesztivál programjairól itt olvashat bővebben.

Nem véletlen az évezredes töretlen jelenkorúság ott, ahol a hagyományos filozófia és életszemlélet úgy tekint az emberre, mint az univerzum s ezen belül saját természeti környezete részére. A Koreai Nemzeti Táncszínház budapesti meghívását annak is köszönheti, hogy ez a kultúra nem muzeális emlékek formájában él, hanem látványvilágával, zenéjével, mozdulatrendezésében szervesen ízesül mai befogadói közegében.

Koreai Nemzeti Táncszínház – forrás: BTF

A Scent of Ink (A tinta illata) hat tételen át kápráztat el tiszta, sallangmentes világával. A bevezető és a lezárás között négy tételben a négy évszakot idézi meg, mindegyiket egy-egy virág szimbóluma alatt. Mindegyik kép jelmezei és világítása egy-egy jellemző színre épít. Az első, a tavasz képe, a szilvavirág jegyében egy bíborba hajló rózsapiros és a hófehér kettőse. A nyáré az orchidea: sötétzöld a halványszürkén. Az ősz tétele a krizantémé, alapszíne az élénksárga a feketén, míg a téli tétel jelképe a bambusz, csodálatos ezüstszürke és fehér kombinációival. Talán furcsa, hogy táncelőadásról szólva miért a színekkel indítunk, de ebben az esetben ez alkotói koncepciót jelez. Nemcsak azért, mert Yun Sung-Joo koreográfus e művön közösen dolgozott a divattervező Jung Ku-Hóval, hanem azért is, mert az egyszerűségükkel, tisztaságukkal és ragyogásukkal lenyűgöző képek az előadás talán leglényegibb sajátosságai.

Ide kapcsolódik:
A dél-koreai Tegui Operaház előadása vendégszerepel az Erkel Színházban

Ugyanilyen meglepő lehet a zenei háttér, mely évszakonként más és más összetételű: míg az első tétel egy női hangra, a második hagyományos pengetős hangszerekre, a harmadik egy egészen különös hangú, speciális koreai hegedűre (haegeum), az utolsó pedig — a bambusznádak táncához illőn — fúvós hangszerre íródott. A kiindulópont itt is a hagyomány, a hangzás mégis szellemesen élő és kortárs. Talán maga a tánc a leghagyományosabb ebben az előadásban.

Váltsa meg jegyét az előadásra ide kattintva!

A női mozdulatokat némileg korlátozzák a már hónaljtól szélesedő és bokáig érő ruhák (egyik tételben sem láthatunk többet egy táncosnőből, mint a karját, a fejét és kis, puhacipős lábfejét), látható mozdulataik viszont annál kifejezőbbek. A férfiaknak kicsit több lehetőség jut: a viszonylag laza köpenyek alatt könnyű nadrágot hordanak, náluk nincs akadálya bármilyen volumenű mozdulatnak. Mégis — az ő mozdulatnyelvüket is, mint az egész előadást, költőiség és elegancia jellemzi.

dél-korea előadás btf 2019 budapesti tavaszi fesztivál 2019 koreai nemzeti táncszínház
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésGwendolyn Masin: „Magyarországon mindig otthon érzem magam”
Következő bejegyzés Tényleg csak a karmesteren múlik egy koncert sikere?

Ajánlott Bejegyzések

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba
Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

2023. február 1.4 perc olvasás
Gurubi Ágnes - fotó: Bazánth Ivola
Így írunk mi

Így írunk mi – Új blog indul a Papagenón

2023. január 31.4 perc olvasás
Péterváry Ádám
Intermezzo

Péterváry Ádám: „Óriási távlatok vannak a zene és a tudomány együttműködésében”

2023. január 29.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.