Alig van a világon, aki ne ismerné a nevét korunk egyik legnagyobb hatású színpadi előadójának, de azt nagyon kevesen sejtik róla, hogy eredetileg táncművész pályára készült – ő Madonna.
Az 1958-ban született Madonna az édesanyja korai halála miatt sokat szenvedett, lelki gondjai és szigorú neveltetése miatt a táncban keresett menedéket. Először középiskolás évei során figyelt fel rá Chrystopher Flynn, aki a Rochester Ballet Schoolt vezette akkoriban. Flynn, aki a Joffrey Ballet tagja volt korábban, Vladimir Dokudovskynál tanult. Dokudovskynak, akit „The Duke”-nak becézett a szakma, George Balanchine, a 20. század egyik legnagyobb hatású koreográfusa volt a mestere.
Flynn nagyon hamar rájött, hogy Madonna kivételes tehetséggel megáldott előadó, és minden művészeti törekvését támogatta, kiemelt figyelemmel oktatta, és abban is segítette, hogy elnyerjen a Michigan Egyetem táncművészeti képzésére egy ösztöndíjat.
Madonna a Michigan Egyetemen döntötte el, hogy New Yorkban próbál szerencsét, és 1977-ben el is költözött a “Nagy Almának” is nevezett városba. 18 éves volt ekkor. Az volt az ambíciója, hogy táncművészként “lángba borítja a világot”- ahogyan a saját szavaival megfogalmazta később egy írásában, amelyet a Harper’s Bazaarban írt.
Alvin Ailey együttesébe szeretett volna szerződni, és ehhez sokkal jobban el kellett mélyednie a Graham technikában, ezért beiratkozott a Graham Schoolba.
Madonna saját bevallása szerint az iskola légköre nagy hatással volt közismerten szigorú munkamoráljának kialakulására. Nem utolsósorban, nagyon mélyen megérintette az a tény, hogy milyen óriási befolyással rendelkezik Graham, egy nő, a tehetsége és a kitartása gyümölcseként. Madonna számára hamarosan világossá vált, hogy a táncművész pálya rendkívüli kiszolgáltatottsággal jár, főleg anyagilag, és arra is rájött, hogy igazán nagy világsztárrá válni abban az időben már nem lehetett általa.
Ekkor kezdett énekesnői karrierjébe, de a tánchoz mindig hűséges maradt.
Madonna mozgásán világosan látszik a képzettsége
Neki köszönhetjük a balettből átvett jelmez-elemek népszerűségét a divatban, a ’80-as években a fekete és fehér tüllszoknyát fűző felsőrésszel (az úgynevezett balett-tütü továbbgondolásaként) ő kezdte viselni utcai ruházatként is.
Folytonosan képezte magát, koncertjeire és videoklipjeibe a legtehetségesebb táncosokat és koreográfusokat szerződteti, előadásain a táncbetéteket mindig nagyon kidolgozva viszi színpadra.
Legutóbbi turnéját, a Rebel Heart show-t a nagyszerű kortárs alkotó, Sebastien Ramirez koreografálta. (Wang Ramirez production). Karrierje csúcsán sem feledkezett meg Martha Grahamről, társulatának bemutatóit rendszeresen látogatta, a közösségi médiában posztol róla, pl. a facebook oldalán. Szívesen jár balettelőadásokra.
Madonna posztja Martha Grahamről a facebook oldalán
Madonna a New York City Ballet premierjé (Les Bousques)
https://www.instagram.com/p/knj1ExRBGp/
[i] Egyéb források:
- Tilden, Imogen: Madonna, The Guardian, 2001. július 4.
- Morton, Andrew: Madonna, GABO, Budapest, 2002
- Gnojewski, Carol: Madonna: Express Yourself, Enslow Publishers, Inc., 2007.