1957-ben mutatták be a West Side Story című musicalt, 1961-ben elkészült a filmváltozat. A Broadway-előadást Jerome Robbins rendezte és koreografálta, a filmet társrendezőként és koreográfusként jegyezte. A táncok azóta ikonikussá lettek, a Robbins kreálta mozgásanyag megkerülhetetlenné, már-már kötelezővé vált.
Kevesen tudják, de a musical témáját, a Rómeó és Júlia-történet kortárs adaptációját Jerome Robbins vetette fel még a 40-es évek végén Leonard Bernsteinnek és Arthur Laurentsnek, az ő verziójában azonban egy ír katolikus és egy zsidó család között alakult ki konfliktus húsvét/pészach idején. A cím a New York-i városrészre utalóan East Side Story lett volna, de ahogy Laurents készen lett a szövegkönyvvel, rájöttek, ezt már többen megírták. Útjaik elváltak, az évek teltek, egy új munka kapcsán ismét találkoztak, a többi pedig már, ahogy mondani szokás, musicaltörténelem.
A bemutatót eredetileg nem Robbins koreografálta volna, de amikor a producer a szokásos négyhetes próbaidőszak helyett nyolcat engedélyezett a táncok mennyisége miatt, átvette az irányítást. Különlegesnek számított, hogy a tánckar tagjait nem csupán táncosként kezelte, hanem kisebb színészi feladatokat is rájuk bízott, karakterformálást követelt tőlük.
Nem csupán a történet szempontjából változott sokat az elmúlt évtizedekben a világ, hanem a színházban és a táncban is új formanyelvek alakultak ki, más a tánc, a mozgás helye, viszonya a szöveghez, a zenéhez a kortárs színpadon. Ezt a Broadway-n és Hollywoodban is pontosan tudják, így a West Side Story következő adaptációiban az eredetihez képest minden bizonnyal hangsúlyeltolódás várható.
A 2019. decemberi New York-i bemutatóra belga alkotócsapat állt össze: Ivo van Hove, a Toneelgroep Amsterdam művészeti vezetője, az egyik legjelentősebb kortárs színházi alkotó rendezi, és a kortárs tánc kedvelői között Magyarországon is komoly rajongótáborral rendelkező Anna Teresa De Keersmaeker koreografálja újra a musicalt.
A filmvásznon is hasonló szupercsapat állt össze: Steven Spielberg számára az Angyalok Amerikában írója, Tony Kushner jegyez új forgatókönyvet, a koreográfiát pedig Justin Peck, a New York City Ballet koreográfusa készíti, aki a Vörös veréb című filmben is dolgozott.