• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Barokk sarok Zene Címlap

Barthold Kuijken: „Nincsen egyetlen historikus igazság”

Szerző: Illés Szabolcs2019. május 26.
Facebook Twitter E-mail
Barthold Kuijken

Ez a két probléma, az önkényesség és a forrásoktól való eltávolodás általában kéz a kézben járnak és divatossá válhatnak; valójában néhányan a régizenei előadók közül büszkék is rá, hogy „elszabadítják” („emancipate”) magukat a forrásoktól. Ezt én „modern” régizenei tradíciónak hívnám. Érdekes módon, sok esetben ez a törekvés a késő romantika siker-receptjeit (eszközeit) használja, úgymint a hosszú crescendókat és diminuendókat, a felütéses frazírozást, a folyamatos vibratót és a modern rubatót.

A zeneműveket gyakran áthangszerelik, átdolgozzák, hogy „érdekesebbé”, vagy hosszabbá tegyék őket. Nagyon népszerű lett (például az eljárás), amit én „Bolero hatásnak” hívok. A képlet a következő: kezdd a darabot egy ütőhangszeres szólóval, aztán tedd hozzá a basszust, aztán egyesével a többi szólamot, míg (végül) mindenki játszik, aztán, ha szükséges, ismételd meg ugyanezt, csak fordítva a végéig.

Ide kapcsolódik:
Tudhatjuk-e pontosan, hogyan játszott Bach egy bizonyos napon?

Mindezek az eszközök könnyen alkalmazhatók és nem igényelnek túl sok különleges tudást vagy technikát. Abból profitálnak, hogy a mai hallgatók által is ismertek vagy könnyen érthetők, ami egyben az ilyen típusú előadások sikerét is megmagyarázza. Ez magában nem gond; minden előadó szabadon cselekedhet szándékai szerint. Mindazonáltal, ha ezeket az előadásokat, nyíltan, vagy hallgatólagosan, megtévesztően az „autentikus régizene” címkével hirdetik, ezt én egyfajta szellemi és művészi csalásnak fogom fel.

Mi lehetne egy másik lehetőség? Nem mehetünk vissza az 1950-es és 1960 –as évekbe, mikor mindenki valóban rá volt kényszerítve, hogy saját maga tanuljon, mivel hivatalos régizene oktatás csak elvétve volt elérhető. Nem kívánom visszaforgatni az idő kerekét, inkább azt szeretném, hogy kamatoztassuk a hatalmas mennyiségű elérhető információt, amit aztán komolyan véve szükséges tanulmányozni, megemészteni és használni. A változatosságra is szükség van – minél jobban tanulmányozzuk a régi forrásokat, annál nyilvánvalóbbá válik, hogy nincsen egyetlen historikus igazság, ami minden időre, helyre, stílusra, műfajra és zeneszerzőre érvényes.

Tanárként felelősnek érzem magam, hogy növendékeim figyelmét magukra a historikus forrásokra irányítsam: (sokkal inkább) a kották, a hangszerek, a képek, és írások (felé), mint modern kiadások, kópiák, fordítások, tanulmányok és kommentárok (irányába). Miért kellene a tanítványaimnak elfogadniuk az én értelmezésemet a historikus tudással kapcsolatban? Még ha a legjobb szándékkal is adom át őket, az információk akkor is csak körülírva, rövidítve, manipulálva, válogatva, pontatlanul vagy keverve, és amúgy is a saját elfogultságomnak, (korlátozott) képességeimnek, tapasztalataimnak, vakfoltjaimnak, vérmérsékletemnek és ízlésemnek kitéve (juthatnak csak el hozzájuk).

A növendékeket meg kell tanítani, hogy minden információt, a hangszeres tanároktól és a zenetudósoktól származókat egyaránt, kritikus szemmel és egy egészséges adag szkepticizmussal vizsgáljanak.

Véleményem szerint, és nem csak a régizene területén, minden tanárnak az lenne a célja, hogy magát feleslegessé tegye, és növendékeit arra ösztönözze, hogy autodidaktákká váljanak. Művészeknek, tanároknak és növendékeknek egyaránt arra kell törekedniük, hogy elérjék és fenntartsák hangszerük vagy énekhangjuk tökéletes tudását (birtoklását), egyidejűleg tájékozottakká váljanak és maradjanak, s közben arra törekedjenek, hogy ez a két tudományterület gyümölcsözően kölcsönhatásban legyen egymással. Tisztában vagyok vele, hogy ez nem a gyors és könnyű út, sem a diákoknak, sem a tanároknak, de bizonyosan a leghasznosabb mindkettőjük számára. Közönségük (is) látja majd a hasznát, akiket így nem tesznek majd bolonddá a Császár új ruhájával.

zeneoktatás tanár historikus régi zene művész barthold kuijken
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésVággyá alakulás
Következő bejegyzés Harcsa Veronika: „A gyerekek eredendően hordozzák magukban a jazz alapértékeit”

Ajánlott Bejegyzések

JM blog

Brácsapróbajáték a Miskolci Szimfonikus Zenekarnál

2022. május 26.2 perc olvasás
Rákóczi-pecsétnyomó – fotó: Rákóczi-pecsétnyomó
Kreatív Európa történetek

Fiatalokhoz és idősekhez is eljutnak a levéltárak digitális kincsei

2022. május 26.4 perc olvasás
Alim Qasimov és Alireza Ghorbani - forrás: Müpa
Intermezzo

Ősi misztikumok találkozása – Közös koncertet ad Alim Qasimov és Alireza Ghorbani

2022. május 26.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Balázs János - forrás: Aranytíz Promóció

Komolyzenei Napok az Aranytízben – Klassz a Belvárosban!

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.