• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

Művészeti vásárfiák félpénzen – a New York-i Frieze legjelentősebb eladásai

Szerző: Martos Gábor2019. május 11.
Facebook Twitter E-mail
Red Grooms: Bus - forrás: frieze.com

A hét végén zárt be New Yorkban, a Manhattan és Queens között folyó East River által körülölelt Randall Islanden a világ egyik legjelentősebb kortárs képzőművészeti vására, a Frieze. Az alábbiakban bemutatjuk a háromnapos eseményen legdrágábban elkelt műveket, aminek kapcsán egyúttal talán azt is megérthetjük, hogy a világ – és benne ez a blog is – többnyire miért is elsősorban a nyilvános árveréseken zajló műkereskedelem történéseire, és főleg eredményeire figyel kiemelten.

A tavalyi évben a világ műkereskedelmének összesített forgalma – az Art Basel & UBS Art Market Report idén tavasszal közreadott jelentése szerint – 67,4 milliárd dollárt (19.547, azaz csaknem húszezer milliárd forint) tett ki, ami az egy évvel korábbi összforgalomhoz képest hat százalékos növekedést jelent. (Az, hogy ennek a forgalomnak a 84 százaléka mindössze három ország, az USA, Nagy-Britannia és Kína piacán zajlott, csak a világ műkereskedelmének „koncentráltságát” mutatja.) A teljes összegből a nagyobb részt, 35,9 milliárd dollárt a művészeti galériák és a műkereskedések forgalma tette ki, az árverések pedig „mindössze” 29,1 milliárd dolláros bevételt termeltek világszerte. (A fennmaradó pár milliárdnyi dollár egyéb műkereskedelemi üzletek – például gyűjtők egymás közötti adásvételei – során cserélt gazdát.)

A fenti összegekből a világ művészeti vásárain realizálódott forgalom 2018-ban 16,5 milliárd dollár volt. Mindebből – sok más mellett, persze – az derül ki, hogy bár a gyűjtők elég jelentős összegeket költenek a művészeti vásárok alkalmával is a galériák, műkereskedők standjain, azért a nagyobb, sőt esetenként a kimagasló összegű vásárlásoknak a terepe mégis csak az aukciósházak árverező-csarnokaiban van.

Jól mutatják ezt a tendenciát a május 2. és 5. között megrendezett idei New York-i Frieze forgalmáról, az ottani eladásokról egyre-másra megjelenő sajtóhírek is: bár a három nap alatt történtek komoly intézményi és magángyűjtői beszerzések is – a Brooklyn Museum például a texasi születésű, afroamerikai származású Diedrick Brackens textilművész egy gobelinjét vásárolta meg; a Beyoncé és Jay-Z énekes-pár pedig Derek Fordjour Top-Ten Allstars című vadonatúj munkájáért adott 200.000 dollárt a Night Gallery standján –, azért a vásáron még a legmagasabb összegért elkelt munkák árai is messze elmaradtak az egy-egy árverésen bizonyos művekért megadott sokmillió dolláros áraknál.

Georg Baselitz: Night of the Nightingale IV. – forrás: frieze.com

A festmények közül a jelentések szerint a legmagasabb összeget Georg Baselitz Pawlow in Oslo című, 2010-ben festett vásznáért adták a Galerie Thaddeus Ropac standján: ezért vevője 750.000 eurót (nagyjából 840.000 dollár) fizetett. Ugyanitt egy másik Baselitz-képért, a Night of the Nightingale (A csalogány éjszakája) című sorozat IV. számú darabjáért 565.000 dollárt adott meg valaki. Persze innen nézve ezek az összegek is szépen mutatnak, de azért ne felejtsük el, hogy Baselitznek a Mit Roter Fahne (Vörös zászlóval) című, 1965-ben festett munkájáért például 2017 márciusában a Sotheby’s londoni árverésén mégiscsak 7,5 millió fontot (2,7 milliárd forint) fizetett ki a licitek nyertese.

Robert Longo: Untitled (Rose, November 22, 2017) – forrás: frieze.com

Ami a Friezen a szobrok és installációk szereplését illeti, ott a legmagasabb áron, 550.000 dollárért a Marlborough Gallery standján a 81 éves amerikai pop-művész, Red Grooms lágy anyagokból készült életnagyságú New York-i városi Busza került új tulajdonoshoz, de Paul Kasmin kínálatából egy Max Ernst-szoborért is megadtak 500.000 dollárt. A papír-alapú munkák közül pedig egy Cím nélküli Robert Longo-kép, az Untitled (Rose, November 22, 2017) című festett rózsa-„portré” vitte el a pálmát, az érte az ugyancsak Thaddaeus Ropacéknál kifizetett 600.000 dollárral; miközben két Baselitz-rajzért ugyanitt 85.000 dollárt adott egy vásárló.

Ide kapcsolódik:
30 év után került elő az absztrakt expresszionizmus egyik legfontosabb alkotása

Vagyis ezekből az összegekből tényleg azt láthatjuk, hogy a művészeti vásárok bár nagyon fontos terepei a gyűjtők beszerzéseinek, azért ezeken az alkalmakon, szemben az árverések gyakorlatával, ritka az egy-egy alkotásért kifizetett valóban kimagasló, sokmilliós ár; legutóbb ilyen árszintű vásárlás tavaly márciusban az Art Basel Hong Kong műkereskedelemi vásár alkalmával történt, amikor a Lévy Gorvy Gallery standján valaki Willem de Kooning Untitled XII. (Cím nélkül XII.) című 1975-ös festményéért adott meg 35 millió dollárt – rögtön a vásár kapuinak megnyitása utáni első percekben.

new york Baselitz műkereskedelem martos gábor senki többet? beyonce jay-z de kooning
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésStark János Mátyás 3. díjat nyert a Rising Stars Grand Prix zenei versenyen
Következő bejegyzés Billie Holiday, aki dalaiban őszintén feltárta érzelmeit

Ajánlott Bejegyzések

Péterváry Ádám
Intermezzo

Péterváry Ádám: „Óriási távlatok vannak a zene és a tudomány együttműködésében”

2023. január 29.7 perc olvasás
Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
Magyar Zene Háza

Életre keltett Bosch-alakok – A Földi gyönyörök kertje a Hangdómban

2023. január 28.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.