Az OperaKaland igazi lehetőséget kínál diákoknak és tanároknak egyaránt – ez derül ki a programban résztvevők visszajelzéseiből. Az élményszerű ismeretszerzés bizonyítottan fogékonyabbá teszi a fiatalokat az opera műfajai iránt.
A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.
Hasonlóan pozitívan nyilatkoztak az Opera Magazinnak egy budapesti és egy kazincbarcikai iskolából.
Gyenes Anna Mária, az észak-magyarországi városban működő Ádám Jenő Tagiskola ének-tagozatosait és a helyi művészeti iskola tanulóit hat éve vonja be a programba: „Az Opera felkészítő óravázlatot biztosít, így mi már több énekórán készülünk egy-egy előadásra. Sőt, a Budapestre tartó háromórás buszúton jut idő arra is, hogy kikérdezzem őket a darabról, és ez kiváló ötösszerzési lehetőség számukra.”
A pedagógus úgy látja, hogy a klasszikus rendezésű darabokat jobban kedvelik a diákjai, de a modern feldolgozásúak sem riasztják el őket. „Egy évben négy-öt alkalommal megyünk Opera-látogatásra, illetve a korszerűsítés idején az Erkel Színházba, ebből kétszer OperaKalandon veszünk részt. Vannak, akik mindkétszer eljönnek, és olyanok is, akiket már nem tanítok, de bejelentkeznek, hogy ha ilyet szervezek, szívesen csatlakoznának.
A zene személyiséget formál, az OperaKaland pedig segítséget nyújt abban, hogy a fiatalok kedvet kapjanak ezekhez a műfajokhoz.
Ráadásul ehhez az élményszerű oktatási programhoz kapcsolhatunk múzeumlátogatást is, így a tanulók több irányból kapnak kulturális impulzusokat. Szívből köszönjük a lehetőséget, és az életre szóló, lelket gyönyörködtető élményeket, a komplex művészeti nevelést!” – mondta el Gyenes Anna Mária.
Tófalvi-Balassa Szilvia mozgáskorlátozott középiskolásokat és a kollégáit viszi a budapesti Mexikói útról az Operába. A Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Kollégium diákjai az OperaKaland elindulása óta rendszeresen látogatják az opera- és balettnépszerűsítő programot. Erkel Ferenc Hunyadi Lászlójától a Total Dance balettelőadásig mindent megnéztek. A pedagógus azt is megosztotta velünk, hogy vannak olyanok, akik már többször kalandoztak, de mindig hoznak új gyerekeket is.
„Az intézmény diákjainak tanulmányi szükségletei egyrészről ugyanazok, mint kortársaiké (megfelelő tankönyvek, jó tanárok, korszerű programok és eszközök), másrészről azonban speciális módszerekre és kellékekre, valamint egyéni megsegítésre is szükségük van. Állapotukból adódóan spontán tapasztalatszerzési lehetőségeik, a világ megismerésére irányuló tevékenységeik beszűkültek. Ezért a bennük lévő képességek, tehetségek kibontakoztatásához több, a hagyományos iskolai tevékenységi formáktól, szakköröktől eltérő érdekes, eszközigényes foglalkozásokat keresünk. Nagy lehetőség számukra félévente ilyen csodálatos környezetben, ilyen fantasztikus produkciókat látni” – emelte ki az előnyöket Tófalvi-Balassa Szilvia, aki úgy tapasztalta, hogy a fiataljaik a program által fogékonyabbá váltak a klasszikus zenére.
Az egyik osztály például minden előadáson képviselteti magát. „Különösen tetszett nekik Hábetler András, aki ügyesen, gyakran sok poénnal ismertette a darabokat, és kiemelte azokat a különlegességeket, furcsaságokat, szakmai alapismereteket, amelyek e nélkül a kis segítség nélkül nem tűntek volna fel a tanítványaimnak.”