Aki július 26-án épp félúton tartózkodik Tihany és Keszthely között, roppant nehéz helyzetbe kerül: merre is induljon? Keszthelyen Kolonits Klára és Zsoldos Bálint, Tihanyban Rohmann Ditta és Fassang László ad ingyenes hangversenyt a Klassz a pARTon! fesztivál keretében.
A keszthelyi Festetics-kastély Tükörtermében 20 órakor kezdődik Kolonits Klára Liszt-dalokból összeállított koncertje, amellyel a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is nagy sikert aratott, a különleges érzékenységgel összeállított esten is Zsoldos Bálint zongoraművész kísérte. Előadásukban a 19. század dalai romantikus hitvallásként, irodalom és zene teljes összeolvadásaként szólalnak meg.
Áradó romantika, slágerszerű dallamok – Kolonits Klára szerint ezek a Liszt-dalok legfőbb ismérvei. Ahogy a Liszt-kutató Alan Walker is megfogalmazta, Liszt dalai alkotják a „hiányzó láncszemet” Schumann és Hugo Wolf között, és mind technikai, mint értelmezési szempontból rendkívüli kihívások elé állítják az énekest és a zongoristát. Kolonits Klárát és Zsoldos Bálintot épp ezek a kihívások mozgatják: az énekesnő operaszínpadi előadásai mellett dalénekesként évek óta keresi, kutatja és adja elő a műfaj történetének kevésbé ismert, ám annál izgalmasabb darabjait, és az USA-ban töltött évei óta Zsoldos Bálint is egyre élénkebben érdeklődik az énekelt zene iránt. A két művész a közelmúltban Rachmaninov dalaiból állított össze koncertműsort.
A tihanyi apátsági templomban 20.30-tól egy izgalmas, akár családi házimuzsikálásnak is beillő koncertet hallgathatnak meg az érdeklődők, amelyen Bach és Vivaldi művei csendülnek fel, de különleges szerepet kap az improvizáció is.
„Érző csellóhang, tisztaság. Komolyság, gazdag zengés. Kíváncsiság.” Egy kritikus szerint ezek a „rohmanndittaság” alapvető jellemzői. A csellóművésznőt éppúgy láthatjuk nagy koncerttermek szólistájaként, mint világzenei formációk vagy táncosokkal közös előadások főszereplőjeként, kamarazenészként és újabban színészként is. Hasonlóan sokoldalú művész Fassang László, aki kivételes adottságokkal rendelkező improvizáló zenészként és billentyűs játékosként a klasszikus kamarazenei formációk mellett rendszeresen vesz részt világzenei és jazz produkcióban is.
Mindketten elhivatott tanárok, Rohmann Ditta 2018 óta a Zeneakadémia adjunktusa, Fassang László pedig a Zeneakadémia mellett a párizsi Conservatoire-on tanít. Közös játékukkal folyamatosan bővítik a cselló-orgona repertoárt, akár olyan művek átírásával is, amelyek ebben a felállásban elsőre szokatlannak tűnhetnek. Legutóbbi közös lemezükön J. S. Bach hegedű–csembaló szonátái, valamint hegedűre és fuvolára írt partitái szólalnak meg két különleges hangszeren, a Bach korában gyakran használt violoncello piccolón, más néven öthúros csellón, valamint a ceglédi evangélikus templom türingiai stílusú orgonáján.