Juhász Márton jazzdobos igen pontosan „zenei kaméleonként” határozza meg magát, sokoldalúsága révén egyik azon keveseknek, aki éppoly foglalkoztatott külföldön, mint hazájában. Új lemeze mellett egy Christian Thielemann vezényelte bayreuthi Lohengrin-előadás került az októberi toplista második helyére.
Ha azt mondom: Bayreuth – akkor az elsősorban hagyomány. Ha azt mondom: Lohengrin – akkor az elsősorban romantika. Ha azt mondom: Thielemann – akkor az elsősorban elképesztő precizitás, tökéletesen kidolgozott részletek, tömbszerű és mégis árnyalt hangzás. Ha azt mondom: 2018 és a rendező Yuval Sharon – akkor már gyanakodni kezdhetünk, hogy itt szinte semmi sem lesz ugyanaz, mint amit hagyományosan megszoktunk. Sharon – talán az első amerikai rendező Bayreuth történetében – tulajdonképpen az elektromosságról rendezett egy Lohengrin-előadást. Csodás kékben derengő modern meséje (mintha csak Nietzsche szavait idézné a Lohengrin kék narkotikumáról) villanypóznák tövében, áramtermelő telepek árnyékában játszódik.
Értelmezése szerint Brabant sötétségben él, kell hát valaki, aki fényt, új töltést, elektromosságot hoz ebbe a világba – és erre a megfelelő ember a polikarbonát szárnyakkal „úszó” kerámia hattyún érkező Lohengrin. Ki ez a prométeuszi figura: egy idealista, egy technokrata a jövőből, egy szerelem csodás éjszakai vándora? A válasz ránk van bízva. Téren és időn kívül vagyunk, amikor azt hisszük, ráismerünk valamire a valóság szintjén, máris tovarepülünk a mesébe, az irreálisba. Hi-tech Lohengrin – de a kérdőjelek ugyanúgy megmaradnak: hogy ki is ez a figura, honnan jön és hová tart, elég-e a szerelem a világ megváltásához?!
Thielemann már kipróbálta a maga zenei látomását két évvel korábban Drezdában. Most talán még szebben szól a zenekara – és szerencsésebb az énekesek terén is. Mert bármennyire szenzáció volt 2016-ban Netrebko Wagner-debütálása Elsa szerepében, itt és most Anja Harteros sokkal érzékibb, sokkal biztosabb, sokkal meggyőzőbb, érzékeny éneklése nekem napjaink legjobb Elsájává teszi. ’16-ban Piotr Beczala volt a címszereplő, és most is ő énekli ezt a bitang nehéz szerepet – mint mindig, most is remek mesteremberként, néhány csodaszép pillanattal, többnyire azonban csak megbízhatóan.
Az előadás óriási ajándéka Waltraud Meier, aki napjaink legnagyobb Ortrudja – olyan feszültséget teremt maga körül, hogy abba még a színpadi áramtelep is belehalványul.
Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.
A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben.
Ahogyan azt évekkel ezelőtt Juhász Márton maga fogalmazta meg egy interjúban, ő igazi zenei kaméleon. Hihetetlen munkabírással a muzsika legkülönfélébb területein szlalomozik kimagasló eredménnyel. Felsorolni sem lehetne azt a számtalan hazai és külföldi produkciót, amelyekben részt vett. Szerényen, szürke eminenciásként egyike azoknak a magyar zenészeknek, akiket valóban jegyeznek a külföldi „jazztőzsdén” is.
Kitűnő képzést kapott először Londonban, majd diplomáját a bostoni Berklee zenei főiskolán szerezte meg 2011-ben. Tanulmányai során számos barátra és kollégára, kitűnő kapcsolatokra tett szert, amelyeket aztán kamatoztatni lehet a nemzetközi jazzvilágban. Ez a lemez éppen ezt bizonyítja, hiszen a Wolfgang Muthspiel vezette ösztöndíjprogram során megismert hét zenésztársával készítette el Baselban. A trombitás-szárnykürtös Sergio Wagner brazil, Paco Andreo francia harsonás, a tenorszaxofonos Enrique Oliver pedig spanyol. Lengyel az együttes gitárosa, Szymon Mika, orosz hölgy a zongorista, Olga Konkova, a bőgős viszont amerikai: Danny Ziemann. No, és persze a doboknál a magyar dobos-zenekarvezető, Juhász Marci.
Minden hangszeres zenész remek szólókkal kápráztatja el a hallgatót, mégis kiemelném Sergio Wagner trombita- és szárnykürtjátékát, amely közel Miles Davis-i magasságokba repít, mindjárt az indító Sea of Uncertainty című számban.
A tizenegy veretes kompozíció mindegyikét a zeneszerzői képességekkel is megáldott magyar dobos jegyzi.
Mesteriek a hangszerelések is, a hangzásvilágot pedig igazán különlegesé teszi a japán-svájci Yumi Ito éneke, amelyhez olykor a zenekari tagok is csatlakoznak. Nem szöveges ének, nem is scat-vokál, hanem az emberi hang instrumentumként való használata. Külön érdeme a lemeznek az, hogy a zenekarvezető-komponista egyáltalán nem tolakszik az előtérbe, „első az egyenlők között”, ami dobosok esetében nem mindig jellemző… Üdítő egy olyan lemezt megismerni, amely mit sem törődik az elvárásokkal, nem kíván a futó trendekkel versenyezni: a fiatal művészek önálló kreatív munkája találóan viseli a „Felfedezés” címet. Az utóbbi évek egyik legkiemelkedőbb jazzalbuma, egyben a magas szintű mai jazzoktatás dicsérete is, amely a műfaj biztató jövőjének záloga!
Cím: Wagner: Lohengrin
Kiadó: Deutsche Grammophon – Universal
Katalógusszám: 0735621
Cím: Juhász Márton: Discovery
Szerzői kiadás
Katalógusszám nélkül