A perui operaénekes gyerekként Elvis Presleyt énekelt egy limai kocsmában, ma már az operavilág ünnepelt előadója. Juan Diego Flórez nemcsak hangterjedelmében lehengerlő, de előadásában is feledhetetlen, ahogy a lírai gyengédség és a latinos temperamentum találkozik a zenetörténelem legszebb áriáival és operettslágereivel.
A cikk eredetileg a Papageno Juan Diego Flórez különszámában jelent meg.
Juan Diego Flórez napjainkban a világ legkiemelkedőbb színpadainak állandó szereplője. Kifejező előadásmódjával az operák világának legnagyobb tehetségei közé írta fel nevét. Nagylelkűsége, karizmája és szenvedélye inspirálja megannyi emberi törekvésében csakúgy, mint operai jelenlétében, előadásaiban és felvételein.
Juan Diego Flórez (Lima, 1973) perui népi- és popénekesként kezdte karrierjét még egészen fiatalon. Később a Perui Nemzeti Konzervatóriumban tanult, majd ösztöndíjat kapott a híres philadelphiai Curtis Zenei Intézetbe. Operaénekesi karrierje 1996-ban kezdődött, a pesaroi Rossini Operafesztiválon, ahol az utolsó pillanatban ugrott be Corradino szerepébe a Matilde di Shabran című operába. A rövid felkészülési idő ellenére az előadás diadalmas sikert aratott és a művész fényes karrierjének kezdetét jelentette.
Különleges hangja és lenyűgöző lendületessége igazi szenzáció volt, így még ugyanabban az évben, az 1996/97-es évad megnyitóján, a milánói Scalában Riccardo Muti vezényletével énekelt, mindössze 23 évesen. Azóta a világ összes előkelő színpadán fellépett, és a legjelentősebb karmesterekkel dolgozott együtt.
2007-ben Juan Diego Flórez történelmet írt, amikor megtört egy évtizedek óta tartó tilalmat, és 1933 után először énekelt ráadást a Scalában.
Az ária az „Ah! mes amis” volt Donizetti Az ezred lánya című operájából, amely a kilencszer megszólaló magas C-jéről híres. Ezt a ráadást pár hónappal később, 2008-ban megismételte a Metropolitanben, majd 2012-ben a Párizsi Operaházban is, amely színházakban szintén nem volt szokás ráadást adni.
A tilalmat Arturo Toscanini vezette be 1921-ben, nem akarta ugyanis, hogy egy operaelőadás fonala megszakadjon azzal, hogy egy jól sikerül áriát az énekes másodjára is elénekel. A szabályt 2007-ig csak egy alkalommal szegték meg, méghozzá Fjodor Saljapin, aki tudta, hogy Toscanini éppen nem tartózkodik a városban.
Juan Diego Flórez számos szólóalbumot jelentetett meg, csakúgy, mint teljes opera CD-ket és DVD-ket. A történelem legnagyobb tenorjai között tartják számon, számtalan díjat és elismerést kapott, többek között Peru legmagasabb kitüntetését, a „Gran Cruz de la Orden el Sol” díjat, valamint az osztrák kormány „Kammersänger” díját.
Juan Diego Flórez 2011-ben alapította az „Ifjúsági Zenekarokkal Peruért” társadalmi projektet, amit a venezuelai „El Sistema” rendszer inspirált. A program célja személyes és művészi támogatás, valamint a legsebezhetőbb perui gyerekek és fiatalok fejlesztése a zene ereje és eszközei által. Munkája elismeréseként az UNESCO 2012-ben „jószolgálati nagykövetnek” választotta, és 2014-ben megkapta a „Crystal Award by the World Economic Forum” díjat is.