Az október 20-ig tartó fesztiválon ingyenes irodalmi és zenei programok is várják az érdeklődőket.
Október 10. és 13. között, négy napra újra az irodalom központja lesz a Várkert Bazár. A Margó Fesztiválon az olvasók megismerhetik a magyar és világirodalom újdonságait, és kedvükre válogathatnak az egyetlen őszi könyvvásáron, melyen negyven kiadó mutatja be legfrissebb könyveit. Fellép a Margón André Aciman, Jón Kalman Stefánsson, Kim Leine, Sissel-Jo Gazan, Elisabeth Åsbrink és Emily M. Danforth, új könyvével jelentkezik Bartis Attila, Bödőcs Tibor, Darvasi László, Karafiáth Orsolya, Nádas Péter és Szécsi Noémi. Krasznahorkai László új regényét egy rendhagyó előadáson mutatja be Haumann Péter és a dobos Miklós Szilveszter, és koncertezik többek között az Ivan & The Parazol, illetve Lovasi András. A rendezvényen ötödik alkalommal adják át a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat.
A CAFe Budapest háttéranyagaiért keresse tematikus blogunkat!
Tavaly indult az Akvárium Klub és a CAFe Budapest közös klubsorozata, a Downtown CAFe. A fellépő együttesekben és formációkban, ismert előadóművészek side-projektjeiben közös a kísérletezés és az improvizáció iránti elköteleződés, és persze az is, hogy közönségüket hasonlóan kísérletezőnek és minden újra nyitottnak képzelik el, elég merésznek ahhoz, hogy kiszakadjanak a komfortzónájukból.
Október 12-én a 12z lép fel a VOLT Lokálban. A pszichedelikus hangulatú, improvizációra épülő zenéje az experimentális elektronika és a kortárs zene határvidékén lebeg, és ismeretlen, filmszerű világok tájait idézi. Lemezeiket a neves amerikai producer, Nicolas Jaar adta ki, legfontosabb inspirációs forrásuk pedig a különféle tradicionális zenék.
A Dzsindzsa zenéje a 60-as évek Amerikájának avantgárd jazzéből merít, de jelen vannak benne a folk, a bop, a beat vagy a funk elemei is, s mivel a tagok nemcsak a jazz, hanem a könnyűzene számos területén is tevékenyek, ennek hatása is fellelhető zenéjükben, melynek legjellemzőbb vonása a kimagasló igényességgel, virtuóz szólókkal és kiváló hangszerelési megoldásokkal párosuló groteszk-ironikus hangvétel és humor. A Dzsindzsa úgy beszél a jazz formanyelvén, hogy nem csupán a műfaj elkötelezett rajongóinak szívét dobogtatja meg, hiszen a maga szellemesen improvizatív stílusával, finom iróniával, kellő érzékenységgel s néha kifejezetten punkos zúzással könnyedén levehet bárkit a lábáról. Ezt október 13-án bárki megtapasztalhatja.
A JazzaJ alapításának egyik fő célja a 2010-es évek elején az volt, hogy az improvizáció szabad terében találkozzanak egymástól elszigetelten alkotó zenészek. E koncepció jegyében számos nagyszerű koncert valósult meg, illetve olyan további közös zenélések előtt nyílt út, melyek immár hosszabb távon is hatással lettek a kísérleti zene hazai alakulására. A JazzaJ október 16-án lép fel az Akváriumban.
https://youtu.be/g0EliZ6b9Fo
Lehetséges-e elfeledett kultúrák, letűnt törzsek zenéjének újjászületése? Nem tudhatjuk, de ha igen, abból a Decolonize Your Mind Society mindenképpen ki szeretné venni a részét, például azzal, hogy elmerülnek az ősi hangrendszerek különleges hangzáslehetőségeiben. Vallják, hogy az európai fül számára megszokott és már túlontúl is ismerős hangolásnak nincs előjoga a pelog, a slendro, a tibeti gyaling vagy a kongói ötfokú kürthangolással szemben. A zenekar koncertje október 19-én lesz.
A sorozat október 20-án, a fesztivállal egyszerre zárul egy különleges kvintettel. A Harcsa–Keszég–Márkos–Benkő–Pándi formáció néhány éve jelentette meg a magyar irodalmi avantgárd legnagyobb hatású személyiségének, Kassák Lajosnak szentelt albumát. A zene hűen követi a szabadverseiről ismert költő műveinek attitűdjét. A megzenésítések között találunk melodikus, dalszerűen szerkesztett struktúrákat, a verseket követő szabad improvizációkat és konceptuális, avantgárd dalokat. A Kassák által alapított folyóirat címére utalva egy kritikus így fogalmazott: mintha megelevenedne a Ma.
Goldberg² címmel mutatják be a Három Hollóban azokat az elektroakusztikus hanginstallációkat, amelyek Bach: Goldberg-variációk című művére készültek. A Goldberg-variációk a zeneirodalom egyik ikonikus kompozíciója. Bach az egymást követő variációk révén egy hallatlanul összetett formát hozott létre. A belső, kombinatorikus kapcsolatok hálózata, az egyszerűség és a komplikáltság dinamikus egyensúlya játékos módon reprezentálja a világegyetem harmonikus felépítését, mintha csak a bűvös kocka zenei megfelelője volna. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zeneszerzés és Elektronikus Zenei Médiaművész szakirányán végzett vagy jelenleg itt tanuló zeneszerzők számára kiírt pályázatra beérkező hanginstallációkban az alkotók a variációk variációival játszanak vagy – megőrizve a mű struktúráját – valami egészen újat hoznak létre. A térben kiterjesztett hangzó kiállítás dialógust kezdeményez a látogatókkal, akik akár befolyásolhatják is a művek végső kimenetelét. Az október 12. és 18. között megtekinthető hangistalláció zeneszerzői Baráth Bálint, Janky Máté, Michal Janocha és Laczkó Bálint.