• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Címlap

Akit apja eltiltott a színi pályától – Básti Julit köszöntjük

Szerző: Papageno2020. augusztus 10.
Facebook Twitter E-mail
Básti Juli - forrás: MTVA

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas Básti Juli, a színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő lánya 1957. augusztus 10-én született Budapesten.

Básti Juli számára a színház természetes közeg volt, gyakran járt be anyjával munkahelyére, a Nemzeti Színházba, de nem volt határozott szándéka, hogy szülei örökébe lépjen. Ráadásul apja eltiltotta a színi pályától, mondván: nem nőknek való, ehhez túlságosan érzékenyek. Érettségi után több dologba is belekapott, de végül mégis úgy határozott, hogy felvételizik a színművészeti főiskolára, ahová nyomban fel is vették. Lépését édesanyja támogatta, biztatva őt, az azonban örök titok marad, hogy a szigorú apa tudott-e erről. Básti Lajos már nem láthatta lányát a színpadon.

A főiskolát Major Tamás és Székely Gábor tanítványaként végezte el, 1980-ban, friss diplomával a kezében a kaposvári Csiky Gergely Színházhoz szerződött, első szerepe Ivo Brešan Paraszt Hamletjének Oméliája volt. 1984-ben a budapesti Katona József Színházban Übü mama szerepével debütált (Alfred Jarry: Übü király). 2003-tól 2015-ig a Nemzeti Színház társulatának tagja volt, közben már fellépett a férje, Puskás Tamás vezette Vidám Színpadon, a mai Centrál Színházban is. 2015-től a Centrál társulatának tagja.

Ide kapcsolódik:
A belső elegancia megtestesítője - Básti Lajosra emlékezünk

Erőteljes, érzelemgazdag színésznő. Játéka nyomán tragikus sorsú hősnők és groteszk, eltorzult karakterfigurák is megelevenednek. A Katonában eltöltött csaknem húsz év alatt sok fontos szerepet kapott, dolgozott többek között Ascher Tamással, Zsámbéki Gáborral, Gothár Péterrel, a társulattal, amelynek vezető színésznője volt, a fél világot meghódították. Legsikeresebb színpadi szerepei között volt Pauline (Harold Pinter: Afféle Alaszka), a legendás Három nővér-előadásban Mása, a másik Csehov-műben, a Platonovban Anna Petrovna, Katharina Blum (Heinrich Böll: Katharina Blum elveszett tisztessége), Polgármesterné (Gogol: A revizor), majd Ibsen Hedda Gablerének címszerepe.

Amikor szakmai és magánéleti okokból 2003-ban elhagyta a Katona József Színházat, – visszaemlékezése szerint – a kritika leírta. Bár több mint tíz évig volt a Nemzeti társulatának tagja, több igazgatót és stílusváltást is megélt, utólag nem tartja szakmailag sikeresnek azt az időszakot, ugyanakkor több időt fordíthatott magára és a családjára. Fontos szerepének tartja Hestert (Marina Carr: A Macskalápon), eljátszotta Lady Annát (Shakespeare: III. Richárd), Gorkij Vassza Zseleznovájának címszerepét, az Ármány és szerelemben (Schiller) Lady Milfordot, Arkagyinát (Csehov: Sirály). A Centrálban Schneider asszonyt (John Kander és Fred Ebb: Kabaré) alakította – ugyanebben a darabban a kilencvenes években Sally szerepét osztották rá -, majd Phyllist (Woody Allen: New York-i komédia). Jelenleg is nagy sikerrel formálja meg Margie szerepét (David Lindsay-Abaire: Jó emberek) és Marthát (Edward Albee: Nem félünk a farkastól).

Számos filmben láthatta a közönség: a Szívzűrben (1981), a Kettévált mennyezetben (1982), A vörös grófnőben (1984), amelyben Andrássy Katinkát formálta meg. Játszott a Miss Arizonában (1987), és a Sztálin menyasszonyában (1991) ő volt Paranya, ezért az alakításáért a következő évben megkapta a Magyar Filmkritikusok díját, amelyet még többször elnyert. További filmjei: Egy tél az Isten háta mögött (1998), Üvegtigris 1. és 2. (2000, 2006), Valami Amerika (2001), Csocsó, avagy éljen május elseje (2001), Hídember (2001), Utolsó jelentés Annáról (2009), Anyám és más futóbolondok a családból (2015).

Sokszínű hangját számtalan filmben, tévésorozatban kölcsönözte külföldi színésznőknek. Szép nő létére nem idegenkedik attól sem, hogy a színpadon elcsúfítsa önmagát. Übü mamaként koszosan, rongyosan, jelent meg, aztán kopasz parókában férfiszerepet játszott, a Három lány kékben című darabban művisszereket ragasztott a lábára, a Sztálin menyasszonya című filmben a félbolond Paranyaként is a felismerhetetlenségig elcsúfították.

1998-ban Hallgass kicsit címmel Cserhalmi Györggyel közös nagylemeze jelent meg, amelyen Dés László és Bereményi Gáza dalait énekelték, majd 2008-ban Udvaros Dorottya, Cserhalmi György és Kulka János társaságában, Férfi és nő címmel ugyancsak Dés dalait adták elő, amelyeket CD-n és DVD-n is forgalmaztak.

Ide kapcsolódik:
Egy asszony titokzatos élettörténete elevenedik meg Básti Juli és Borbély Alexandra játékában

Munkájáról, hivatásáról egy interjúban így nyilatkozott: ahhoz, hogy valaki jó legyen, elég egy kis ügyesség, adottság, fogékonyság és egy pici szerencse. Ám ha ennél akár egy kevéssel is több akarsz lenni, fegyelemben, odaadásban, koncentrációban a százszorosát kell adnod. Három fiúgyermek édesanyja, és hogy a számára nagyon fontos családjának is jusson belőle, néha nehéz döntéseket kénytelen meghozni.

1982-ben a San Remó-i, 1985-ben a Moszkvai Filmfesztiválon a legjobb női alakítás díját kapta. 1985-ben Jászai Mari-díjjal tüntették ki, 1993-ban színpadi és filmszerepeinek kimagasló megformálásáért Kossuth-díjat és Déryné-díjat, 2001-ben Vastaps-díjat kapott. 2005-ben a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja lett. 2009-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjével ismerték el, 2011-ben pedig Arany Medál-díjjal tüntették ki.

katona józsef színház színház kossuth-díj básti juli
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKesselyák Gergely: „Nádasdy Kálmánon keresztül közelítünk az ős Bánk bánhoz”
Következő bejegyzés Szigorú szabályok mentén kezdődött el a 100. Salzburgi Ünnepi Játékok – Íme, a részletek

Ajánlott Bejegyzések

Péterváry Ádám
Intermezzo

Péterváry Ádám: „Óriási távlatok vannak a zene és a tudomány együttműködésében”

2023. január 29.7 perc olvasás
Intermezzo

Egy darab, ami az ország része lett – 35 éve mutatták be A padlást

2023. január 29.3 perc olvasás
Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.