Keserü Károly (1962 Budapest) művészete színes pöttyök kavalkádja, cérnaszálak mátrixa és grafit vonalak végtelen hálózata, ahol a szerkesztett rend és a spontaneitás mesteri vegyületben forr össze. Ez az öröm festészete. Keserü úgy hoz létre egy borzasztóan izgalmas struktúrát az akkurátusan felvitt, tökéletes kerekded pontokkal (egy képen akár több ezerrel) és a töménytelen, mindent elborító vonalmennyiséggel, hogy a végeredmény egy spontánnak ható, játékos, érzéki felület.
Rabul ejti a szemet a formák hol sűrűsödő, hol teret engedő halmaza. A néző önkéntelenül megpróbálja őket figurális alakzatokba rendezni, de Keserü művészetének nincsenek ilyen indíttatásai, amit megláthatunk a művekben, az maga a zene. Zeneiség árad minden kompozíciójából, nem véletlenül: Keserü kizárólag zenére alkot, Bach, Morton Feldman, Kurtág, Dukay Barnabás, David Bowie, mind megfér nála egymás mellett.
Keserü Károly műveiről ITT írtunk bővebben.
Az 1987-ben Ausztráliába emigrált művész, az ott elnyert egyik legrangosabb ösztöndíjjal, a Samstaggal Londonban folytatta tanulmányait és szerzett mesterdiplomát. Ezek után évekig alkotott az angol fővárosban, így számos külföldi zeneszerzővel és zenekarral (Laurence Crane, John Snijders, Ives Ensemble) dolgozott már együtt. Műveivel több CD borítón is találkozhatunk.
Újabban a fiatal magyar zeneszerző generáció egyik kiemelkedő alkotóját, Tornyai Pétert ihlették meg művei.
Tornyai Péter zeneszerzőként és kamarazenészként is a magyar zenei élet aktív résztvevője. A Zeneakadémián tanít zeneszerzést, hangszerelést és kortárszenét. Alapító tagja a CentriFUGA kortárs zenei műhelynek és a Hermina Alkotócsoportnak. A Dohnányi Quartet és a Classicus Quartet brácsása, az UMZE Kamaraegyüttes tagja. Zeneszerzői munkásságát Junior Prima-díjjal és Artisjus-díjjal („Az év junior zeneszerzője”) ismerték el. Több nemzetközi és hazai verseny díjazottja. Három fiú édesapja.
A Contrapunctus a 25000 punti – Hommage à Károly Keserü darabjáról így nyilatkozott:
„A Várfok Galéria folyamatban levő képzőművészeket és zeneszerzőket összekötő projektje kapcsán kerültem kapcsolatba Keserü Károly képeivel. Kezdettől fogva éreztem a rokonságot formai és gondolati világaink között, vagy talán pontosabb lenne úgy fogalmaznom, hogy több darabomban próbálkoztam a tartalom és a struktúra valami olyasféle harmóniáját létrehozni, ami a Keserü-képekből – mint utóbb rácsodálkozhattam – oly’ természetességgel árad. Mindig is foglalkoztatott a pontokból való építkezés lehetősége, ami elképzelésemben elég messze áll a zenében „punktualizmusnak” nevezett irányzatoktól. Már többféle darab-tervet, zenei anyagot vetettem el vagy tettem félre, amikor egy – ezektől az inspirációktól független – felkérés révén megtaláltam az alkotás keretét. Az Óbudai Danubia Zenekar három zeneszerzőt kért fel Bach rejtélyes mesterműve, a Kunst der Fuge (újra)értelmezésére. Ennek a közös műsornak az első, általam készített tételében az egyik Bach-contrapunctus kicsit több mint huszonötezer apró pontból (különálló rövid halk zenei hangból) rajzolódik ki, nemcsak technikai értelemben, de szellemiségében is hasonlóan Keserü Károly számos képéhez.”
A mű bemutatójára 2020. november 20-án kerül sor a Zeneakadémián.
Részletek ide kattintva érhetők el.