Július 16-25. között tartják a főváros legjelentősebb, nyári kamarazenei fesztiválját a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által alapított Fesztivál Akadémia Budapestet. A fesztivál idei tematikája: „Családfák”. A hangversenyeken zenész családok lépnek fel, a repertoárban nagy zeneszerző dinasztiák tagjai mellett család tematikájú kompozíciók is szerepelnek. Káprázatos nemzetközi és magyar fellépők, új helyszínek, izgalmas összművészeti kísérőprogramok várják július végén tizenegy napon át a zene szerelmeseit a Zeneakadémián, a Budapest Music Centerben és más különleges budapesti helyszíneken.
A 2021. július 16. és 25 között a Fesztivál Akadémián Budapesten a világ legjelentősebb szólistái lépnek fel, a művészek listája a legnagyobb koncerttermek egész évados kínálataként is megállná a helyét: Gidon Kremer és a Kremerata Baltica, Joshua Bell, Patricia Kopatchinskaja, Vilde Frang, Nicolas Altstaedt, Alexander Lonquich, Jonathan Cohen, José Gallardo, Mate Bekavac, Philippe Tondre, Maxim Rysanov, Jonathan Cohen nevét találjuk a külföldi művészek között.
A magyar zenei életet pedig a művészeti vezetők, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás mellett többek között Rados Ferenc, Baráti Kristóf, Várdai István, Horti Lilla, Kokas Dóra, Fejérvári Zoltán, Balog József, Fenyő László, Langer Ágnes képviseli, hogy az olyan nemzetközi társulásokról, mint a fesztivál művészeti vezetőit, valamint Jonian Ilias Kadeshát és Vashti Mimosa Huntert magában foglaló, újjáalakult Kelemen Kvartett, ne is beszéljünk.
A fesztivál központi helyszíne a Zeneakadémia, de lesznek hangversenyek a Budapest Music Centerben, a nemrégiben felújított, egyedülállóan szép Rumbach Sebestyén Utcai Zsinagógában, az ELTE Központi Könyvtárának gyönyörű olvasótermében, a Benczúr Házban és a Károlyi Palota udvarán is. A tíz nap alatt lezajló tizenhárom hangversenyt kerekasztalbeszélgetések, zenetörténeti előadások, a Várfok Galériában rendezett kortárs képzőművészeti kiállítás, a Fortepan anyagából összeállított fotókiállítás, vezető magyar színészek részvétele és népzenei gálakoncert avatja valódi fesztivállá.
Az esti hangversenyek gazdag műsorából érdemes kiemelni a legendás litván hegedűművész, Gidon Kremer és együttese, a Kremerata Baltica vendégjátékát, Joshua Bellt, aki Piazzollát, Chaussont és Brahmsot játszik majd, vagy a zseniális moldáviai hegedűművész, Patricia Kopatchinskaja fellépését, aki nemcsak Schönberg Holdbéli Pierrot című dalciklusát adja elő, hanem édesapjával, a zseniális cimbalmossal, Viktor Kopatchinsky-val is játszik. Július 17-én, a fesztiválon lesz hallható élőben először az újjáalakult Kelemen Kvartett előadásban Bartók 3. vonósnégyese, érdekesség, hogy az újjáalakult formáció bemutatkozásként a Bartók Tavasz keretében két koncerten eljátszotta Bartók mind a hat kvartettjét. A fesztiválon fellép a legendás Rados Ferenc is, aki Kelemen Barnabással Stravinskyt játszik július 20-án, a Kelemen Kvartett-tel pedig Faurét adnak elő július 22-én. Kelemen Barnabás, Vilde Frang, Kokas Katalin, Nicolas Altstaedt és Alexander Lonquich két éve vette lemezre Bartók ifjúkori C-dúr zongoraötösét, ezt a ritkán hallható, posztromantikus remekművet: albumuk számos díjat megnyert és idén végre élőben is hallhatjuk produkciójukat a Fesztivál Akadémián. Mindez persze csak szemezgetés, a részletes program alább található.
A Fesztivál Akadémián már megszokott, hogy a zenéhez minden alkalommal felolvasás is társul, mégpedig neves színészek közreműködésével. Ez idén sem lesz másként,
a fesztiválon ott lesz a magyar színészvilág színe-java: Hámori Gabriella, Kováts Adél, Haumann Péter, Haumann Máté, Mácsai Pál, ifj. Vidnyánszky Attila és Vecsei H. Miklós
A fesztivál idei tematikája: „Családfák”. A családfa fogalma sokféleképpen kapcsolódik a zenéhez és a zenéléshez, és egészen konkrétan a Fesztivál Akadémia Budapesthez. Az alapítók, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás maguk is egy négygyerekes családot alkotnak, s mindketten zenész családból származnak. De a fesztiválon rajtuk kívül is rendszeresen fellépnek zenész családok, férjek feleségekkel, szülők gyerekekkel. A „családfa” tágabb értelemben is meghatározza a fesztivál programját, hiszen a műsorban nagy zeneszerző dinasztiák tagjai éppúgy szerepelnek, mint család-tematikájú kompozíciók J. S. Bachtól Mozarton át Brahmsig, Schumannig, Bartókig és kortárs zeneszerzőkig. Ha kört tovább tágítjuk, a családfa metaforája akár a különböző kamarazenei hagyományokra is ráilleszthető, s ekként beszélhetünk a kamarazenejáték sajátosan magyar „családjáról”, amely a fesztiválon fellépő Rados Ferencen keresztül az 1950-es években aktív mesterekig, s egészen Weiner Leóig visszavezethető. Ha pedig a klasszikus zenei előadók teljes nemzetközi közösségére egyetlen családként tekintünk, akkor a fesztivált akár afféle családi találkozónak is tekinthetjük, amelyen évente egyszer összejönnek testvérek, unokatestvérek, másod-unokatestvérek, távolabbi rokonok, akik ugyanannak a nagy hagyománynak az örökösei. Végső soron tehát a fesztivál idei témája az lesz, hogy mit kaptunk a megelőző nemzedékektől, mit viszünk tovább, és mit adunk át az utánunk következőknek. Mik a gyökereink, milyen a törzsünk, merre nyúlnak az ágaink.
A járványhelyzet miatt idén a fesztivál idején nem lesz ifjúsági hegedűverseny, de május 25-től lehet jelentkezni a 2021 decemberében megrendezésre kerülő Hubay Jenő Hegedűversenyre, amelyre közép-európai országok húszévesnél fiatalabb hegedűsei jelentkezhetnek. A nemzetközi zsűri elnöke Boris Kuschnir, az összdíjazás 8500 euró, a nyertesek automatikus meghívást kapnak a 2022-es Nemzetközi Fehér Ilona Hegedűversenyre, amelynek zsűrielnöke Shlomo Mintz.
A fesztivál részletes programja itt elérhető.
„Húrfa”: messze látszik a nemzetközi média zajviharban. A képzavar szándékos: a „Családfa” tematikára válaszoló képi-gondolati metafora, egyben a „hang” születését megfogalmazni kívánó új arculati jel a Fesztivál Akadémia Budapest nemzetközi láthatóságát erősítő, arculatát és kommunikációját 2019-től vezető Szabó Stein Imre és Cuba Gergő vezető grafikus munkája. Ebben az évben többek között a BBC, a Strad, Gramophone vagy a Spiegel és a hazai média felületein feltűnő „húrfa” a zene-kamarazene-húr-hang reductio ad absurdumán keresztül készteti jó eséllyel megtorpanásra a nemzetközi médiasztrádán száguldó leendő nézőt, hallgatót, fesztivállátogatót.