Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo Vége a Stradivari-legendának?

Vége a Stradivari-legendának?

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Egy négytagú francia kutatócsoport 2014 óta vizsgálta vakteszteken, hogy a Stradivarik, Guarnierik és más híres műhelyek évszázados hangszereinek hangzása valóban jobb-e a mai hangszereknél, egyáltalán: a profi muzsikusfül meghallja-e, milyen hangszerről szól a zenemű. Az eredmény meglepő. És Makszim Vengerov sem hagyta kommentár nélkül.

- hirdetés -

Az akusztikus Claudia Fritz és társai ennek következményeként újabb projektbe fogtak az Egyesült Államok Tudományos Akadémiájának támogatásával.

Bizonyos hegedűk „mítoszára” próbáltak magyarázatot találni.

Arra, hogy a nagytörténetű hangszerek szólóhangszerként és a zenekari játékban is jobban hallhatóak, mivel átütőbb, nagyobb a hangerejük, mint a modern instrumentumoknak, illetve a hegedűs a történeti hangszerek esetében kevésbé érzékeli a hangerőváltozást.

Roman Totenbergtől 1980-ban, egy koncertet követő fogadás alatt lopta el valószínűleg a szintén muzsikus Philip Johnson az 1734-re datálható Ames Stradivariust. A hangszer nemrégiben újra életre kelt.

Makszim Vengerov, aki tízévesen kapta meg első Stradivariját, úgy emlékszik az 1984-es pillanatra, amikor először kezébe vehette a hangszert, mintha egy varázspálcát fogott volna, amellyel mágikus hangok előcsalogatására képes. Aztán elkezdett rajta játszani, és elborzadt, mert az akkori hangszeréhez hasonlítva a Stradivari hangja szörnyűnek tűnt. A kis Vengerov a papát hívta segítségül, aki nem csupán a Novoszibirszki Filharmonikus Zenekar oboistája, de profi zongorahangoló is volt. Vengerov apuka csak mosolygott, és azt tanácsolta fiának, tanuljon meg rajta játszani, csukja be a szemét, nyissa ki a fülét, és hallgassa a felhangokat. Ha azokat megtalálja, ha a saját hangját megtalálja – mármint a hangszeren játszó – a zenében, a hangszer mindent megtanít neki, amire szüksége van. 55 profi zenész koncerttermi körülmények közt, szólóban és zenekari kísérettel hallhatta a hegedűket, a vizsgálat pedig meglepő eredménnyel zárult. A tesztalanyok a három modern hangszert tartották áthatóbb erejűnek, az erősítőrendszer pedig arra adott bizonyítékot, hogy a Stradivarik halkabbak. Összességében tehát megdőltek a tézisek, de vajon a legendának is vége?

Makszim Vengerov fotó: Limelight

Azóta Vengerov több, mint negyven Stradivarin, Guarnierin játszott, és mindegyiket egy igazi kincsnek tartja. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet a Norman Lebrechtnek eljuttatott nyílt levelében, hogy a hegedűsnek kell a hegedűhöz alkalmazkodni, ahhoz megfelelő technikát kell választani, és hangszerészt, aki a zenész kéréseinek megfelelően foglalkozik a hegedűvel. Ennek a komplexitását a levélben egy saját példával illusztrálja.

Az Ex-Croall; McEwen névre hallgató hangszert nemrég Londonban árverezték el.

„Chicagóban játszottam először a „Kreutzer” Stradivarin, és Rosztropovics vezényelte Sosztakovics hegedűversenyét. A koncert után imádott Szlavám azt kérdezte: »Makszim, milyen hangszeren játszol?« Büszkén feleltem neki: »1727-es Strad, ami maga a legendás Kreutzeré volt!« Rosztropovics teljes meggyőződéssel bökte oda: »Cseréld le!!!« Két hegedűkészítőmmel, Florain Leonharddal és Nahum Tucchal fél évünkbe tellett, hogy ezt a különleges hangszert az Everest magasságaiba emeljük. A folyamatot hihetetlen, szinte leírhatatlan hullámvasútként tudom jellemezni.”

A „Del Gesu”-hoz is nagyszerű élmények fűzik Vengerovot, szerinte ez a hegedű minden álmot és elvárást teljesít, ami a hangzást illeti, ehhez viszont megfelelő színvonalon kell játszani.

„Antonio Stradivari varázslatos hegedűi tettek azzá az alkalmazkodó hegedűssé, aki ma vagyok.

Alkalmazkodó, mert ha valaki a kezébe vesz egy Stradivarit, nem játszik rajta, hanem a hangszer megtanítja, hogyan énekel a hegedű. Stradivari és hegedűi felfedeztetik a színek varázslatos palettája, ráadásul mindegyik minden nap egy kicsit más hangszer. Élnek, igazán misztikusak, mint egy ember. A Stradivari naponta megváltoztatja az életemet!”

A mai modern hangszerek is vannak olyan jók, mint az antik olasz darabok – hangsúlyozta Draskóczy Gábor világhírű magyar hegedűkészítő mester, aki tavaly dupla aranyérmet nyert az Amerikai Hegedűtársaság nemzetközi versenyén Dallasban.

(Via Klassik.com, Slipped Disc)

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X