Budapestről a milánói Scalába

Szerző:
- 2018. január 23.
Ulbrich Andrea forrás: Bartók Plusz

Az Operaház február 24-én mutatja be Offenbach A rajnai sellők című operáját, amely a szerző méltatlanul elfeledett színpadi műve. Az előadás premierjén Hedwig szerepét Ulbrich Andrea énekli majd, aki a legnagyobb német és olasz dalszínházak színpadairól tér haza. Az énekessel, aki hamarosan a milánói Scalában debütál karrierjéről, a nemzetközi opera helyzetéről és Offenbach alkotásáról beszélgettünk.

– Harmadéves zeneakadémistaként kaptad meg életed első szerződését az Operaháznál!

– Akkoriban a harmadik és a negyedik évben lehetett szakosodni az opera irányába. Büszkén mondhatom, hogy én ekkor már főszerepeket énekeltem az Operaház színpadán. Minden A sevillai borbély Rosinájával kezdődött. Természetesen közben versenyeken is megmérettem magam, első díjat hoztam el a Dvořák Nemzetközi Énekversenyről, Párizsban pedig második lettem. Ezt követte életem egyik legjobb élménye, a brüsszeli bel canto verseny, ahol kiérdemeltem a nagydíjat. Azt hiszem, erre vagyok a legbüszkébb. Ezeknek a versenyeknek az eredménye azonban csak a későbbiekben mutatkozott meg igazán.

Ulbirch Andrea olyan dalszínházak visszatérő vendége mint a Berlini Staatsoper, a Berlini Deutsche Oper, a Frankfurti, a Düsseldorfi és a Kölni Opera, a drezdai Semperoper, a Tokyo New National Theatre, a barcelonai Liceu, a brüsszeli Teatro de la Monnaie, Torino, Genova és Bologna dalszínházai, valamint a Grazi Opera és a Wiener Koncerthaus.

– Már ekkoriban megfogalmazódott benned a külföldi karrierépítés lehetősége?

– Azt mondhatom, hogy a versenyekkel és a különböző megmérettetésekkel tudatosan készültem erre. Tisztában voltam vele, hogy a nemzetközi karrier beindítása, fiatalon, anélkül, hogy ismernék a nevemet, hatalmas erőpróba. Minden sikerét keményen meg kellett dolgoznom. Hatalmas megtiszteltetésként éltem meg ugyanakkor, amikor a budapesti Operaház szerződést ajánlott.

Ezzel a lehetőséggel a hazai és a nemzetközi karrierépítés egyenrangú céljaimmá váltak.

– Később a Bécsi Nemzetközi Belvedere Énekversenyen is a döntőbe jutottál, hogyan alakult az ezt követő időszak?

– Sorba jöttek a felkérések, és mindegyikükre kihívásként tekintettem. A legnehezebb feladat az volt, hogy minden alkalommal ugyanolyan magas színvonalon énekeljek, mint amilyenek maguk a dalszínházak és partnerek voltak. Ez hatalmas önfegyelmet igényelt.

– Február 24-én ismét Budapesten hallhat a közönség, hiszen Offenbach A rajnai sellők című műve kerül színpadra. Jogosnak véled a feltevést, miszerint ez egy méltatlanul elfeledett mű, a szerző egyik legkarakteresebb operája?

Ulbrich Andrea forrás: Bartók Plusz

– Ezt az operát talán még nem is játszották színpadon. Nekem csak egyetlen hangfelvételről van tudomásom. Nagy technikai tudást és hangi adottságokat igénylő, nehéz darabról van szó, de nagyon megszerettem. A zeneszerző általában könnyed műveket komponált, de természetesen nem érdemes beskatulyázni. A rajnai sellők egyértelműen alátámasztja a szerző drámai, dramaturgiai tehetségét.

– Mennyiben jelent kihívást számodra Hedwig szerepe?

– Minden megformálandó karakterre kihívásként tekintek. Fantasztikus érzés a közönség felé közvetíteni a zenei gondolatokat, boldog vagyok, hogy megkaphattam a premier előadásban ezt a szerepet.

– Említetted, hogy elsősorban nemzetközi pályára készültél, és jelenleg is a világ számos operaházában énekelsz. Mennyiben tér el a külföldi operavilág a hazaitól?

– Bár számos német és osztrák dalszínházban megfordultam, elsősorban az olaszországi zenés színházi világ határozza meg a mindennapjaimat. Az olasz közönség rendkívül igényes és nagyon kritikus. Számukra a „bel canto” műfaja az egyik legfontosabb. Az olasz szavak kiejtésére, a dallamok megformálására különösen érzékenyek. Több alkalommal énekelhettem például a Veronai Arénában, ahol 2010-ben debütáltam Verdi Trubadúrjával. Itt a legnagyobb énekesek, a legnagyobb karmesterek és rendezők dolgoznak együtt. A legmagasabb színvonalra kell törekedni. Így volt ez az aréna 100 éves évfordulóján rendezett előadáson, ahol Verdi Aidájának Amnerisét énekeltem. Büszke vagyok, hogy az előadást élőben közvetítették a legnagyobb dalszínházakban, később pedig egy DVD-is megjelent a produkcióról.

Ulbrich Andrea és Hector López Mendoza fotó: Éder Vera

– Mit tapasztalsz, ha Budapestre érkezel?

– Úgy érzem, minden alkalommal bizonyítanom kell a tehetségemet. Újra és újra be kell mutatkoznom, mindazonáltal a magyar közönség hálás, zeneértő és a jó értelemben kritikus. Az utóbbi időszakban legnagyobb sajnálatomra keveset állhattam magyar színpadon. Nem voltak felkéréseim. Azt hiszem, rajtam nem múlik, hogy ez a jövőben megváltozzon. Bízom benne, hogy partnerekre találok, és hogy a mostani operaházi premier egy új időszak, a hazai elismerések kezdetét jelenti.

– Ami már egészen biztos, hogy 2019 tavaszán a milánói Scalában debütálsz Respighi il Tramontojában. Hogy alakult a felkérés?

– Számomra ez egy hatalmas élmény lesz, és még annál is nagyobb megtiszteltetés. Azt érezhetem, hogy a rengeteg munka meghozta gyümölcsét. Ilyenkor mindig a gyermekemre, és az édesapámra gondolok,

Bottyán Endrére, a miskolci operajátszás egyik úttörőjére, akire mesteremként is tekintek.

– A karrierépítés mellett, hogy jut megfelelő idő a családra?

– Nagyon egyszerű, mindenhová vittem magammal a gyermekemet és az édesanyámat. Nekem édesapám volt a legnagyobb kritikusom, halála után édesanyám vette át ezt a szerepet. A mai napig ő az, aki könyörtelenül a szemembe mondja az igazságot. Minden apró hibát közöl annak érdekében, hogy később egyre csak jobb lehessek.

– Szóló énekesi karriered mellett gondoltál már arra, hogy taníts?

– Nagyon szeretnék tanítani, de sajnos nem találtak meg eddig a tanítványok. Én nagyon maximalista vagyok, és ezt várom el mindenkitől.

– Az Offenbach-bemutató után hol találkozhatunk majd veled?

– Nizzában éneklem majd Verdi Trubadúrjának Azucenáját egy koncertszerű előadásban, később ősszel, Puccini születésének 160. évfordulóján, szülőhelyén, Luccában lépek fel az Angelica nővérben, majd egy pisai és modenai felkérés következik.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo