• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Promóció Intermezzo

Csak beleférjenek a műsoridőbe!

Szerző: Papageno2018. március 25.
Facebook Twitter E-mail
Ölvedi Gábor

A következő Párbeszéd koncert igazán különlegesnek ígérkezik, ugyanis két ütőhangszeres művész, Mogyoró Kornél és Ölvedi Gábor lép fel a Bethlen Téri Színházban. Bár személyes ismeretségük rövid időre tekint vissza, összekötik őket instrumentumaik mellett ízlésük, és az ilyen koncerteken már megszokott közös motívum, ezúttal Halmos Béla széki gyűjtése.

– Mióta ismeritek egymást?

Ölvedi Gábor: Hírből természetesen régóta, de az igazi, közös muzsikálás 2017-ben talált ránk. Szirtes Edina Mókus hívott meg mindkettőnket egy izgalmas, nagyszabású produkcióba, ahol gyakorlatilag egy hétig össze voltunk zárva, és a beszélgetéseink során elképesztően sok hasonlóságot véltünk felfedezni az életünkben és a zenéhez, a muzsikáláshoz való viszonyunkban. Már ott felmerült bennünk, hogy csinálhatnánk együtt valami értékeset és izgalmasat. Nem sokkal később érkezett a színház felkérése a Párbeszéd koncertre.

Mogyoró Kornél – fotó: Farkas András

– Mit jelent számotokra a Párbeszéd koncert, miben más ez, mint egy hagyományos duókoncert?

Mogyoró Kornél: Azt hiszem, ha két ütőhangszeres duózik, az már önmagában kuriózumnak számít. Mikor a nyár végén Lázár Zsiga, az estek szervezője megtisztelt a felkérésével, úgy hívott fel, hogy mondjak én egy perkást, akivel szívesen játszanék a Párbeszéd koncertsorozatban, azonnal Gábor jutott eszembe, mert vele akkortájt ismerekedtünk meg és szinte rögtön egymásra találtunk zeneileg és emberileg is. Akartam, hogy legyen folytatása, ez a felkérés pedig jó apropónak bizonyult, izgalommal várom a koncertet.

ÖG: Úgy érzem, mindkettőnkben egyensúlyban van a komplex, kötött ütőhangszeres darabok és a teljesen szabad improvizáció iránti szeretet. Igazi párbeszéd, igazi kommunikáció, egymás világának, világlátásának és személyiségének felfedezése zajlik majd!

A közönség valójában egyszerre szem- és fültanúja, szerves részese, sőt résztvevője lesz két gazdag, ütőhangszeres világ találkozásának, amely nem nélkülözi a lágyabb, úszósabb hangulatokat, de a sodró, extatikus hangulatokat sem.

És természetesen az ütőhangszeresekre jellemző, sajátos humor sem maradhat el!

 

– Szokták mondani: két dudás nem fér meg egy csárdában. És két ütős egy színpadon?

MK: Kellő alázattal, maximális nyitottsággal, figyelemmel a másik felé bármennyi és bármilyen hangszeres megfér egy csárdában. Még dudás is.

ÖG: Véleményem szerint a dudások teljesen más típusú emberek, mint az ütősök. Félretéve a tréfát, Kornéllal legfeljebb a sok, terebélyes hangszer miatt nem fogunk elférni. Úgyhogy legfeljebb játékos rivalizálás várható…

– Milyen hangszereken fogtok játszani? Egymást kiegészítő hangszereket fogtok használni, vagy olyan is lesz, hogy egy hangszerből szinte két ugyanolyan áll majd színpadon?

MK: Lesz ilyen is, olyan is. Szerencsére van miből válogatni, mindkettőnknek van saját hangszerparkja, tele gyönyörű, egzotikus hangszerekkel. Én elsősorban természetesen a hőn szeretett MEINL ütőhangszereimből viszek magammal jó párat, olyanokat is, amik az ütősök világában sem hétköznapiak, játszani fogok ROLAND HPD-20 digitális kézi ütőhangszeren, de a MAG handpanem sem hagyom otthon. Egy biztos, különleges hangzásokban lesz része a hallgatóknak!

ÖG: Kornéllal abban is megegyezik az ízlésünk, hogy látszólag összeférhetetlen, egymástól több ezer kilométerre létező kultúrák ütőhangszereit és zenei nyelvezetét előszeretettel illesztjük, fésüljük egymásra. Az egyik legfontosabb dolog, hogy közben az eredmény ne egy öncélú „kultúrsokk” legyen, hanem egy érdekes, de esztétikus egymásra találás, amelyből kirajzolódnak a „ritmikai ősnyelv” nyomai!

– A Párbeszéd koncerteket összeköti egy zenei motívum is, amely Halmos Béla széki gyűjtésében található. Ez a „kötelezettség” mennyiben könnyíti vagy nehezíti a koncertprogram felépítését?

MK: Nagyon komoly inspiráció, és mint ilyen, egyszerre könnyíti és nehezíti is a dolgunk.

ÖG: Én nagyon szeretem az ilyesféle kihívásokat, mert újabb és újabb zenei gondolatokat szülnek, melyek új kapukat nyithatnak meg az ember lelkében! A nehézséget inkább az okozza, hogy a rengeteg felmerülő ötlet és lehetőség közül melyiket válasszuk.

– Mi adja ennek a koncertnek a legnagyobb kihívását?

MK: Számomra egyértelműen az, hogy beleférjünk a műsoridőbe. Annyi ötletünk és lehetőségünk van Gáborral, hogy simán tudnánk akár egy napig játszani egyhuzamban, most egy órába kell ezt besűrítenünk.

ÖG: Mint minden, közönségnek játszott zenélésnél, most is az, hogy a látszólagos különbség eltűnjön a színpadon muzsikáló zenész és a sorokban ülő néző, hallgató között. Úgy kell játszanunk, kommunikálnunk, hogy a közösen vetett hullámokon együtt tudjunk száguldani, vagy épp ringatózni, és a bennünket megtisztelő közönséggel egymást egységben meglátni.

– Hogyan készültök, hogyan próbáltok?

ÖG: Mindkettőnknek vannak már megírt ötletei, és közösen formáljuk ezeket az ötleteket egy új egésszé. A másik út, hogy közösen indítunk el hangulatokat, amelyekből spontán fejlődnek ki új, zenei mondatok, gondolatok! És természetesen az improvizáció sem maradhat el, hiszen igazán őszinte párbeszéd a szabad játékban valósulhat meg, az adott pillanatban születve.

MK: Nálam szoktunk próbálni a lakásban, mivel minden technikai és egyéb feltétel adott. Kiválasztjuk a „fegyvernemet” – hogy melyikünk milyen hangszeren játszik -, majd improvizálunk rajtuk egy-két percet, de van, hogy annyit sem, hiszen „rögtönazonnalnyomban” jönnek a szerkezeti ötletek. Ezeket felvesszük, otthon visszahallgatjuk, elemezzük, így tudjuk mit kell magunkban rendbe rakni a következő próbára, hogy jobbak legyünk.

– Mi a legmeglepőbb és a leginspiratívabb a partneredben?

MK: A legmeglepőbb, hogy

félszavakból is értjük egymást, a legelső pillanattól kezdve.

A leginspiratívabb Gáborban, a kiváló hangszeres tudásán kívül talán az a pozitív energia, ami árad belőle, már amikor bejön az ajtón.

ÖG: A legmeglepőbb a Kornéllal való zenélésben az, hogy mennyire gyorsan, kreatívan és mindemellett esztétikusan képes mozdulni, reagálni bármilyen felmerülő helyzetre a legkülönbözőbb zenei közegekben. A leginspiratívabb talán az, hogy hozzám hasonlóan mindig feszegeti a határait, új megismerések felé tör, ami új ajtókat nyithat meg, új zenei és lelki világokra!

bethlen téri színház halmos béla ütőhangszer párbeszéd koncertek promo
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKépek, szavak, zenék – Decsényi Jánost köszöntjük
Következő bejegyzés Nix nihil dekadensz

Ajánlott Bejegyzések

Moór Marianna 1960-ban - forrás: Fortepan / Kotnyek Antal
Intermezzo

Akit „csodás szerepekkel kényeztetett az élet” – a 80 éves Moór Mariannát köszöntjük

2023. február 4.4 perc olvasás
Deim Pál plasztika - forrás: Ferenczy Múzeumi Centrum
Intermezzo

Deim Pál bővített retrospektív kiállítása a Virág Judit Galériában

2023. február 3.2 perc olvasás
Hat hét - forrás: Cinefest
Intermezzo

A Hat hét című kapta a magyar filmkritikusok fődíját

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.