Legutóbb Renaud Capuçon és a lipcsei Gewandhaus Zenekara tiltakozott az ECHO Klassik díj visszaadásával az antiszemita rapperduó elismerése miatt. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a jelenlegi formájában megszűnjön az ECHO Pop, Klassik és Jazz díj, és új alapokra helyezzék az elismerés odaítélését.
A Renaud Capuçon által kiadott közlemény szerint „a díjazott rapperek dalszövegei rasszisták, antiszemiták, emberi méltóságot sértik. A művészet minden formája, így a zene is, az emberek közti megbékélést, a kultúrák közti párbeszédet és egymás elismerését kell, hogy szolgálja.”
Németország a világ harmadik legnagyobb zenei piaca, az itt átadott zenei díj egyfajta igazodási pontnak számít. „Ami idén történt az ECHO kapcsán, azért a vezetőség vállalja a felelősséget. Vissza már nem lehet csinálni, de arra figyelhetünk, hogy a jövőben ne kövessünk el hasonló a hibát” – áll a szervezők közleményében, akik hozzáteszik, hogy újrakezdés szükséges. Az eddig három műfajban három különböző struktúra szerint átadott díj új, egységes módszer szerint történik. A popdíjakhoz például átveszik a komolyzene és jazz esetében már rég alkalmazott zsűrizési metódust, de a részletes kidolgozás időt és a zeneipari piac szereplői közötti egyeztetést igényel.
Mariss Jansons és Christian Thielemann is visszaadja az ECHO Klassik díjat
Az ECHO Jazz díjakat május 31-én Hamburgban, szűk körben adják át, csak a zenére és a zenészekre figyelve, tévéközvetítés nélkül.
Az egyik legélesebb hangot a visszaadók közt Daniel Barenboim ütötte meg. Szerint az „antiszemitizmus, nőgyűlölet, homofóbia, a nyilvánvalóan gyengébbek és kisebbségek elleni nyílt támadás a szabadság elleni erőszaknak minősül, amit a társadalom soha nem tolerálhat. Nekünk közösen kell fellépnünk az ilyen hangok ellen, nem pedig díjakat adva legitimizálnunk azokat.”
(Via Slipped Disc, echopop.de)