Albin Fries osztrák zeneszerző Nora című műve nyerte idén a Bartók Plusz Operafesztivál nemzetközi operaíró versenyét. A művet teljes egészében először a 2019-es miskolci fesztiválon ismerheti meg a nagyközönség.
„A jövő kulcsa” Operaíró Versenyt azzal a céllal hirdeti meg 2013-tól a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál, hogy olyan új művek szülessenek meg és kerüljenek a figyelem középpontjába, amelyekkel a közönséget újra meg lehet nyerni az opera műfajának.
Az első kiírás óta évről évre megrendezett versenyen először 2016-ban hirdettek győztest: Mátyássy Szabolcs Scævola című operáját. A darab miskolci ősbemutatóján, 2017-ben osztatlan sikert aratott.
Az operaíró versenyre 2018-ban 19 pályaművet − 6440 partitúraoldalt és mintegy 30 órányi zenei anyagot – nyújtottak be kortárs szerzők a világ számos országából. A fesztivál díjára és az ezzel együtt járó színpadi bemutatkozás lehetőségére a magyarok mellett osztrák, brit, spanyol, amerikai/francia, izraeli, cseh, guatemalai, brazil/portugál, lengyel, olasz és orosz zeneszerzők pályáztak.
A beérkezett művek közül az előzsűri négyet juttatott tovább a döntőbe, amit december 14-én tartottak a budapesti Zeneakadémia Solti termében. Az operák legjellemzőbb részleteit az est rendezője és karmestere, Cser Ádám jóvoltából félszcenírozott formában, zongorakísérettel ismerhette meg a hallgatóság.
A döntős művek elhangzásuk sorrendjében a következők voltak: Juraj Filas: Jane Eyre; Andorka Péter: Boszorkányvér; Valentin Dubovszkoj: Kőangyal és Albin Fries: Nora.
Az Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző; Fekete Gyula zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese; Kesselyák Gergely, a Bartók Plusz Operafesztivál művészeti igazgatója, Liszt-díjas karmester, Érdemes Művész; Marco Taralli zeneszerző és Vaszilij Barkhatov rendező alkotta díjzsűri döntése alapján „A jövő kulcsa” 2018 Operaíró Versenyt Albin Fries osztrák zeneszerző nyerte meg Nora című operájával.
Albin Fries Felső-Ausztriában, Stájerországban született. Zenei karrierjét koncertzongoristaként kezdte, de a zongoraművészi pálya mellett vonzotta a zeneszerzés is. Műveivel elismerést aratott: 1977-ben elnyerte az osztrák „Ifjú Zeneszerző Díjat” (Österreichischen Jugend-Kompositionswettbewerb), 1981-ben pedig a Felső-Ausztriai Tehetség-díjat (Talentförderungspreis des Landes Oberösterreich).
Fries zeneszerzői tanulmányait a világhírű karmester és zeneszerző, Leonard Bernstein támogatásával New Yorkban folytatta, majd Ausztriába visszatérve a Bécsi Állami Operaházban korrepetítor és tanulmányi vezető lett. Tanított emellett a Bécsi Zeneművészeti és Előadóművészeti Egyetemen.
A komponáláshoz 20 év kihagyással, 2005-ben tért vissza. Több dalciklust, kamara- és zongoradarabokat, valamint operákat is írt a hozzá közel álló későromantikus stílusban. Legutóbb a Bécsi Állami Operaház kérte fel a Persinette című romantikus meseopera megírására, aminek bemutatóját a 2019/20-as évadra tervezik.
Az eredményhirdetéskor Kesselyák Gergely, az operafesztivál művészeti igazgatója elmondta: számára mind a négy döntőbe jutott opera értékes és bemutatásra érdemes alkotás. A versenyen azonban győztest kell hirdetni, a zsűri pedig a Nora-t emelte ki a jók közül a legjobbként.
A Bartók Plusz Operafesztivál így ősbemutatóként Albin Fries művét mutatja be jövőre, a fesztivál 2019. évi programjában, Miskolcon.
(Via Operafesztival.hu)