Nyolcezer néző előtt csendült fel az Oscar-díjas Tan Dun zeneszerző Nu Shu című hárfaversenye Farkas Mira hárfaművész, a Zeneakadémia Karrierirodája támogatottja közreműködésével a Sencseni Stadionban. Az ifjú muzsikust a nagy sikerű koncertről is kérdeztük.
– Nem először mutatja be ezt a művet, 2017-ben a Café Budapest Fesztivál nyitókoncertjén például már hallhatta a magyar közönség. Más volt-e az idei fellépés?
– Másfél éve debütált a darab a Művészetek Palotájában, azóta nem játszottam. Tan Dun néhány hónapja keresett meg, hogy ismét műsorra tűzték, ezúttal Sencsenben egy népszerű fesztivál keretein belül. Mivel a Nu Shu-t (The Secret Songs of Women – A nők titkos dalai – szerk.) még tudomásom szerint sosem adták elő Kínában, a lehetőség különösen nagy megtiszteltetést jelentett számomra.
– Hatalmas kihívás egy művet a szerző hazájában, honfitársai jelenlétében bemutatni. Mire koncentrált elsősorban?
– A magyar premier előtt a darab elsajátítása okozott nagyobb fejtörést. Érdemes tudni, hogy a mű tizenhárom tételből áll, amelyek alatt mikrofilmeket vetítenek. Ebből adódóan a zene alapos ismerete mellett a videón hallható énekhanggal is párhuzamban kell lenni. Szerencsére a felvételeket már korábban elküldték nekem, így azokat hallgatva gyakoroltam, hogy egyszerre zenéljek a dallammal.
A hárfaverseny másik nehézsége, hogy a helyi kínai népzene elemeiből áll össze, amelyeket részben ugyan lekottáztak, de tudható, hogy nem lehet sem a népzenei ritmust, sem a dallamot száz százalékig papírra vetni.
Amikor ezekkel szembesültem, nagy próbatételnek tűnt a budapesti fellépés, de óriási sikerrel zárult a koncert. Mivel már nem volt számomra ismeretlen a darab, Kínában sokkal felszabadultabban tudtam játszani, miközben még több inspirációt adott a közös zenélés a Sencseni Szimfonikusokkal és kiváltképp Tan Dunnal.
– Milyen nyelven énekelnek a felvételeken, hogyan jelenik meg a „nők titkos nyelve” a zenében?
– A mikrofilmeken különböző korú nők énekelnek egy olyan nyelven, amelyet Kínában csak a nők értenek, és amely a mai napig is csupán szájhagyomány útján terjed anyáról-leányra. Véleményem szerint a Nu Shu-ban nagyon látványosan elevenedik meg a nők nyelve a zenekar-hárfa-énekhang zenei beszélgetésén keresztül. Játszani és hallgatni is különleges élmény volt. Kortárs muzsika, amely nemcsak a szakma, hanem laikusok számára is érthető.
– A hangverseny sikerességét bizonyítja, hogy Tan Dun Önnek is ír zeneművet. Miről szól a darab, és mikor adja elő?
– Tan Dun felkérése nagyon jelentős visszajelzés mind szakmai, mind emberi szempontból. Személye olyan nyugalmat sugároz, amely rám is építően hat. Sokat ad, hogy azt érzem, támogató, pozitív, segítőkész karmesterrel működök együtt. Említette, hogy tervez egy hárfaversenyt írni, amelyet nekem szeretne dedikálni. Ez óriási megtiszteltetés, hiszen világhírű művészekkel dolgozik együtt, mint például Itzhak Perlman vagy Yo Yo Ma. Bízom benne, hogy a versenymű hamarosan elkészül, várom a mihamarabbi folytatást.
Az Oscar-, BAFTA- és Grammy-díjas Tan Dun az egyik legsikeresebb kínai zeneszerző-karmester, munkájával vitathatatlan nyomot hagyott a világ zenei színpadán. Az elsősorban operákat és filmzenéket komponáló művész zeneiségében a távol-keleti hagyományokat ötvözi a klasszikus zene elemeivel, nem riad vissza a hagyományostól eltérő hangszerek használatától sem. Jelenleg a Kínai Nemzeti Szimfonikus Zenekar tiszteletbeli művészeti vezetője.
– Korábban a dél-koreai Keimyung University Alapítvány ösztöndíját nyerte el, ezek szerint több szállal is kötődik a távol-keleti országokhoz. Befolyásolja ez a gördülékeny munkát Tan Dunnal?
– Csodálom a keleti kultúra különlegességét, bár szorosan nem kötődöm hozzá. Tan Dunnal a hasonló zenei gondolkodás miatt értjük meg egymást ilyen jól. Többször tapasztaltam, hogy kommunikáció nélkül is érezzük, mit szeretne a másik.
– A fellépés után miket tervez a közeljövőben?
– Nyáron a Művészetek Völgyében játszom, később pedig a Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztiválon Devich Gergellyel és Nyári Lászlóval lesz koncertünk, amiért nagyon hálás vagyok, ugyanis már több alkalommal volt lehetőségem koncertet adni a fesztivál keretein belül, amit világszerte a legszínvonalasabb hárfás eseményként tartanak számon. Emellett járok a Zeneakadémia Doktori Iskolájába, tanítok a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, és a Bartók Béla Alapfokú Művészeti Iskolában, és persze nagyon várom, hogy előadhassam Tan Dun ma még készülő hárfaversenyét.