Fabio Luisi karmester ötéves mandátumából mindössze egy évet kitöltve mond le a Teatro del Maggio Musicale Fiorentino fő-zeneigazgatói tisztségéből. Az operaház főigazgatója, Cristiano Chariot már lemondott, amikor átalakították a vezetői testület összetételét.
A firenzei polgármester májusban úgy nevezte az országos politikában tapasztalt, több kormányzat alatt is a kulturális minisztériumban magas pozícióban dolgozó, sokak által árnyékminiszternek nevezett, jelenleg a firenzei polgármester stratégiai tanácsadójaként dolgozó Salvatore Nastasit az intézményt fenntartó alapítvány elnökének, hogy sem az ellenzékkel, sem a szakszervezet képviselőivel nem egyeztetett. Az ellenzék minden pártja egyhangúan támadja Dario Nardellát azért, hogy személyes tanácsadóját közpénzből nevezi ki a helyi intézmények élére. Chariot július 28-cal felmondott (eredeti szerződése december 31-én járt volna le), az ő döntését követte néhány napja Luisié. A páros célja az volt, hogy rendbehozza a ház renomáját: a főigazgató az elmúlt két évben elbocsátások nélkül stabilizálta a mérleget, a fő-zeneigazgató pedig elkezdte a szakmai munkát, hogy visszahelyezze Firenzét a nemzetközi operatérképre.
A város polgármesterének írott levélből kiderül, hogy Fabio Luisi nagyszerűen dolgozott munkatársaival, gyümölcsöző volt az együttműködés mind a zenekarral, mint a kórussal. A művészeti megújulásra kellett volna súlyt fektetniük, amelynek eredményeit csak az idő mutathatta volna meg, írja a karmester, és hozzáteszi, hogy a közönség több alkalommal kimutatta az iránta érzett szeretét. Művészként azonban szeretné elkerülni az elitista hozzáállást, valamint a dialektikus, következésképp kritikus vitákat, amelyeknek Firenzében pont a közepében találta magát.
Az elmúlt időszak érthetetlen és következetlen stratégiai döntései meggyőzték arról, hogy az általa megkezdett programot a város nem kívánja folytatni, az pedig, hogy politika nagyobb befolyást szeretne a vezetésben, és ennek elkerülhetetlen művészi következménye is van, fordulópontot jelentett benne. Jól átgondolt döntésében, teszi hozzá, nem játszottak szerepet az érzelmek, célja az volt, hogy a színház érdekeit nézze, ezért a szeptemberi firenzei és bukaresti felkéreseknek eleget tesz.
(Via Firenze Today, Slipped Disc)