Papageno Radio
Intermezzo Az operairodalom lényei kerülnek fókuszba Bősze Ádám és Novotny Anna következő estjén

Az operairodalom lényei kerülnek fókuszba Bősze Ádám és Novotny Anna következő estjén

Az operatörténet ruha-, nem- és szerepváltozásait bemutató havonta jelentkező sorozat újabb epizódjához érkezik február 3-án: Bősze Ádám és Novotny Anna ezúttal lényekkel népesíti be a Három Holló pincéjét.

Különböző lényektől hemzseg az (opera)irodalom, hiszen az apró békától kezdve a hatalmas sárkányig igen sokféle szerzet megfordul a zenetörténetben. Némileg szűkül a kör, ha a nemi határok elmosódásának tükrében kémleljük a furcsa szerzeteket. Újabb problémát tár elénk, ha az a bizonyos szerzet egyik alakjából egy másikba vált. A mai bejegyzés egy ilyen alakváltóval, Fafnerrel, az óriásból avanzsált sárkánnyal foglalkozik.

Stefan Vinke a Met Siegfried produkciójában – forrás: Ken Howard/Met Opera

Richard Wagner mamut-eposzában (figyelem, a mamut, mint lény nem szerepel benne!), A Nibelung gyűrűjében a két, az az óriások nemzetségébe tartozó fivér, Fasolt és Fafner építik meg Wotan számára az istenek új lakhelyét, a Walhallát, a főisten azonban vonakodik kifizetni a munkásait. A testvérek a fiatalság istennőjét, Freiát kapnák fizetségül, de hosszas hercehurca, és 2,5 órányi zene után végül hozzájuk kerül az a bizonyos gyűrű, ami miatt még tovább 12 órányi opera következik. Fafner azonban már a tetralógia első darabja, a Rajna kincse végén agyonüti testvérét (lsd. még: Káin és Ábel), majd sárkány alakjában egy barlangba költözik a Wotantól szerzett kincsekkel, ahol a továbbiaknak az alvásnak és a kincsek birtoklásának szenteli idejét.

A Ring második részének cselekménye alatt Fafner nyugodtan éldegél kincsesbarlangjában, de a harmadik epizód címszereplője, Siegfried feltűnése sajnos véget vet a szendergésnek – és az életének is. A gonosz törpe, Mime felbujtására Siegfried végez a sárkánnyal: ez előbbi a gyűrűre vágyik, utóbbi pedig meg akar tanulni félni. Ugyan egyikük vágya sem teljesül, de a világ utolsó óriása eltűnik a föld színéről…

Fafner színpadi megjelenítése igen nagy kihívás a rendezők számára, és ahogy sok más egyéb tekintetben, Patrice Chéreau 1976-os bayreuthi rendezése ebben is forradalmi volt: Fafner visszaváltozik óriássá, és úgy találkozik Siegfrieddel, aki ebben az alakjában döfi le. Kétségkívül sokkal hatásosabb…

Nem ér a nemem – Ruha- és nemváltások az operatörténetben

február 3. 19:30 Három Holló, Budapest 1052 Piarista köz 1.

További információ ide kattintva.

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

Promóció

X
X