Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo Az operairodalom lényei kerülnek fókuszba Bősze Ádám és Novotny Anna következő estjén

Az operairodalom lényei kerülnek fókuszba Bősze Ádám és Novotny Anna következő estjén

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Az operatörténet ruha-, nem- és szerepváltozásait bemutató havonta jelentkező sorozat újabb epizódjához érkezik február 3-án: Bősze Ádám és Novotny Anna ezúttal lényekkel népesíti be a Három Holló pincéjét.

- hirdetés -

Különböző lényektől hemzseg az (opera)irodalom, hiszen az apró békától kezdve a hatalmas sárkányig igen sokféle szerzet megfordul a zenetörténetben. Némileg szűkül a kör, ha a nemi határok elmosódásának tükrében kémleljük a furcsa szerzeteket. Újabb problémát tár elénk, ha az a bizonyos szerzet egyik alakjából egy másikba vált. A mai bejegyzés egy ilyen alakváltóval, Fafnerrel, az óriásból avanzsált sárkánnyal foglalkozik.

Stefan Vinke a Met Siegfried produkciójában – forrás: Ken Howard/Met Opera

Richard Wagner mamut-eposzában (figyelem, a mamut, mint lény nem szerepel benne!), A Nibelung gyűrűjében a két, az az óriások nemzetségébe tartozó fivér, Fasolt és Fafner építik meg Wotan számára az istenek új lakhelyét, a Walhallát, a főisten azonban vonakodik kifizetni a munkásait. A testvérek a fiatalság istennőjét, Freiát kapnák fizetségül, de hosszas hercehurca, és 2,5 órányi zene után végül hozzájuk kerül az a bizonyos gyűrű, ami miatt még tovább 12 órányi opera következik. Fafner azonban már a tetralógia első darabja, a Rajna kincse végén agyonüti testvérét (lsd. még: Káin és Ábel), majd sárkány alakjában egy barlangba költözik a Wotantól szerzett kincsekkel, ahol a továbbiaknak az alvásnak és a kincsek birtoklásának szenteli idejét.

A Ring második részének cselekménye alatt Fafner nyugodtan éldegél kincsesbarlangjában, de a harmadik epizód címszereplője, Siegfried feltűnése sajnos véget vet a szendergésnek – és az életének is. A gonosz törpe, Mime felbujtására Siegfried végez a sárkánnyal: ez előbbi a gyűrűre vágyik, utóbbi pedig meg akar tanulni félni. Ugyan egyikük vágya sem teljesül, de a világ utolsó óriása eltűnik a föld színéről…

Fafner színpadi megjelenítése igen nagy kihívás a rendezők számára, és ahogy sok más egyéb tekintetben, Patrice Chéreau 1976-os bayreuthi rendezése ebben is forradalmi volt: Fafner visszaváltozik óriássá, és úgy találkozik Siegfrieddel, aki ebben az alakjában döfi le. Kétségkívül sokkal hatásosabb…

Nem ér a nemem – Ruha- és nemváltások az operatörténetben

február 3. 19:30 Három Holló, Budapest 1052 Piarista köz 1.

További információ ide kattintva.

Promóció

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X