Nem mindennapi koncertélményt ígér a Literárium Extra január 20-ai programja: négy kiváló művész szuverén, ugyanakkor egymásra hosszú idő óta érzékeny hangjának egybefonódásában gyönyörködhet majd Szabó T. Anna, Dragomán György, Tóth Evelin és Kézdy Luca közös estjének közönsége. Összeszokott, ám improvizációra mindig kész kvartettjük egyszerre garantál magas szakmai színvonalú és meglepetésekkel teli műsort a zene és az irodalom rajongóinak.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
Az íróházaspár, Szabó T. Anna és Dragomán György zene iránti elkötelezettsége közismert. Hétköznapjaiknak nem pusztán kikapcsolódásként szerves része a muzsika, hanem az íráshoz több szálon kötődő inspirációforrásként is. Az Oroszlánkórus „zenenovellái” vagy Szabó T. Anna dalszövegei evidens példák, ahogyan az is nyilvánvaló, milyen sokat merít mindkét életmű finoman megfigyelt zenei struktúrákból és kompozíciókból.
Míg Szabó T. Anna inkább az írás előtti zenehallgatásra, a szöveg saját dallamát még meg nem zavaró előzetes érzékenyítésre esküszik, Dragomán Györgynek éppen munka közben fontos a zene.
Saját bevallása szerint számára a barokk muzsikától a death metalig, a kortárs komolyzenétől a hard rockig bármi szolgálhat „zajfüggönyként” vagy alapritmusként. A Máglya írásának egy válságos szakaszában talált rá, mintegy véletlenül, az Eszembe jutottál című Bereményi Géza – Cseh Tamás-dal Tóth Evelin énekelte felvételére, melynek egy részletét aztán hosszú hónapokon át hallgatta végtelenítve. A rátalálásból rátalálás következett: immár a regény régóta keresett hangjára.
A dél-indiai, afrikai, szefárd énektechnikákból, valamint operai elemekből merítő és építkező, számos zenei formációban és színházi produkcióban tevékeny énekesnő, Tóth Evelin ekkoriban már ismerte és énekelte Szabó T. Anna verseit. Mint elárulta, a számára mélyen fontossá váló szövegek valahogyan mindig megtalálják őt – nem volt ez másként Szabó T. Anna műveivel sem, melyekkel magyar női költők szövegei után kutatva ismerkedett meg. Az Eső, szél, lomb című vers megzenésítése után a két szenvedélyes alkotó hamar fölfedezte egymást, és első közös estjükkel a Hadik Irodalmi Szalonban kezdetét vette egy kölcsönös tiszteleten és kíváncsiságon alapuló, izgalmas párbeszéd, melybe később – a Máglya varázslatos keletkezéstörténetét ismerve szinte sorsszerűen – Dragomán György is bekapcsolódott.
Sorsszerűnek tetszik az is, hogy Tóth Evelin és a magyar jazz középnemzedékének kimagasló képviselője, a hegedűművész Kézdy Luca első közös fellépésén éppen egy Szabó T. Anna-vers hangzott el a zenész kompozíciójára illesztve. „Mintha sose lett volna máshogy” – foglalta össze Tóth Evelin e gyönyörű összefonódást. Hogy a kalandvágy, a kísérletező kedv és a magyar irodalom milyen fontos szerepet játszik közös munkájukban, azt nagyszabású római vállalkozásuk is példázza: a két művész 2018-ban elnyerte a Római Magyar Akadémia által hirdetett alkotói ösztöndíjat, melynek támogatásával Rómában készítették el és mutathatták be Nemes Nagy Ágnes Rómában írt 1947-48-as verseinek megzenésítéseit.
A három kivételesen erős, bravúrosan egymásba játszott női hang – a hegedűsé, az énekesé és a költőé – a Sztázis.Extázis és a Musica Femina projektek keretében már többször megszólalt együtt. Dragomán György egyszerre érzékeny és kompromisszumot nem ismerő, összetéveszthetetlen prózájával kiegészülve 2017 februárjában léptek föl először.
„Elfogadni vagy ellenállni? Akarni; szeretni. Beszélni, beszélgetni. A dallam átlényegíti a semmitmondó szavakat, a szöveg tere visszhangos harmóniákkal telítődik, a belső sötétséget, a fenyegető ürességet átjárja az elsöprően eleven, a semmi ellenében a teljességet követelő zene” – írta akkor Szabó T. Anna a Harmadik Hely kulturális szalonban megrendezett estről.
Az egymás iránti nyitottság, kíváncsiság és tisztelet azóta sem változott, az együtt gondolkodás és alkotás intenzív ideje pedig újabb és újabb rétegeket tár föl e különleges négyes összhangjában. A Literárium Extra dramatizált estjén Balog József rendezésében erednek majd a tőlük már jól ismert megszállottsággal zene és irodalom közös titkainak nyomába. A finoman összecsiszolt darabok mellett korábban még soha nem hallott kompozíciók is megszólalnak majd, ahogyan az ott helyben születő rögtönzések katartikus pillanataira is számíthat a közönség.
„Vannak ünnepi alkalmak, amikor váratlanul történik valami az ismert darabokkal. Mintha megnyílna valahogy a tér, és olyasmi adódik a zenében, ami korábban soha. Nyilván mindnyájan ismerjük ezt a felemelő érzést. Azt hiszem, ez nagyon közel van ahhoz, amikor írás közben »kinyílik a papír,« és hirtelen működni, élni kezd a szöveg” – nyilatkozta Dragomán György 2019 őszén az Opera Magazinnak. Sokszoros ünnepnek ígérkezik január 20-a a Müpa Fesztivál Színházának színpadán.