Milyen fúgákat írt a zeneszerző, aki Haydn elődje volt az Esterházyak szolgálatában? Ki volt Alexandrosz Balasz, és hogyan dolgozta fel életét Händel Magyarországon eddig nem játszott oratóriuma? Hogyan hangzik Rameau világpremierként megszólaló operája, a Dardanus? Milyen az öthúros cselló? Ilyen és hasonló kérdésekre remélhet választ, aki ellátogat a Müpa Régizene Fesztiváljára.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
Hatodik alkalommal rendezi meg a Müpa a Régizene Fesztivált, amelynek programján ezúttal is mindenki talál kedvére való koncertet, legyen szó operáról, oratóriumról, zenekari művekről vagy intim kamarazenéről. A bő egy hét alatt nagyszerű előadókat hallhatunk, jó néhány kuriózum vár bennünket, valamint magyarországi és ősbemutató is.
A fesztivál alaphangját A Felvilágosodás Korának Zenekara adta meg még február végi Bach-hangversenyével; az eseménysorozat másik zenekari estjén a Haydn Philharmonie játszik Haydn és kortársai alkotásaiból. Az együttest Osztrák—Magyar Haydn Zenekar néven ismerhettük meg, hosszú időn át alapítója, Fischer Ádám vezette, de 2015-ben megújult, a névváltoztatással egy időben vette át a művészeti vezető posztját Nicolas Altsteadt gordonkaművész — ő szólistaként is közreműködik a koncerten Haydn gyönyörű C-dúr csellóversenyében. Zenetörténeti csemegeként megszólaltatják továbbá a Haydn-tanítvány Ignaz Josef Pleyel egyik oktettjét, valamint annak a Georg Wernernek a fúgáit is — ráadásul éppen Haydn átdolgozásában —, aki Haydn előtt szolgált az Esterházyaknál udvari kar mesterként.
A fesztivál két utolsó napján nagyszabású, egész estés alkotásokat hallhatunk. Március 7-én magyarországi bemutatóként hangzik el az ókori uralkodó és hadvezér, Alexandrosz Balasz életét feldolgozó Händel-oratórium, az Alexander Balus, amely az utolsók egyike a nagy barokk zeneszerző életében.
A hazai korhű régizenejáték egyik meghonosítója, Németh Pál kizárólag magyar előadókkal szólaltatja meg ezt a sokszínű és zeneileg rendkívül izgalmas alkotást.
A Kodály Kórus Debrecen és a Savaria Barokk Zenekar mellett a főbb szerepekben Bakos Kornélia Jekl László, Biri Gergely és Jónás Krisztina lép színpadra.
A másik nagyszabású produkció Vashegyi György francia barokk műveket bemutató, közel két évtizede tartó vállalkozásának része. Ezen a misszión belül is külön vonulatot képeznek a francia zenés színpad egyik legjelentősebb képviselője, Jean-Philippe Rameau operái, néhányat már az utóbbi évek Régizene Fesztiváljain is előadtak. Ezúttal a Händel-oratóriumnál csak pár évvel korábban komponált Dardanus kerül sorra, a fesztivál zárónapján, a Versailles-i Barokk Zenei Központtal együtt működésben. A mű 1744-ben átdolgozott verziójának előadása világpremier lesz, a szólisták most is a stílus legjobbjai: a két szerelmest Judith van Wanroij és Cyrille Dubois alakítja, a féltékeny riválist pedig Tassis Christouyannis.
A nagy apparátusú műveket felvonultató hangversenyeket kamarakoncertek egészítik ki a fesztivál programján. Március 1-jén Borsányi Márton csembalóművész és Guilherme Roberto szólaltat meg rendkívül változatos műsort, billentyűs és vokális műveket az Üvegteremben, a német barokkra koncentrálva, de kitérve a másfél évszázadon átívelő korstílus angol, itáliai és németalföldi példáira is.
Borsányi Márton Lipcsében, majd a régizenejáték fellegvárában, a bázeli Schola Cantorumban tanult, kamarapartnere a 2019-es Világkórus basszus szólamának vezetője, a Brazíliában született, de Zürichben élő és tanuló Guilherme Roberto lesz. Március 2-án az Üvegteremben az Ensemble Cantilene játszik, ez a viszonylag fiatal (2016-ban alakult), sokszínű hangzásra képes, sokoldalú és széles repertoárú együttes, amely fellépett már a Kaposfesten, a Csíkszeredai Régizene Fesztiválon, valamint az eszter házai Régi Zenei Napokon. Tapasztalt zenészek alkotják, vezetője Anneke Boeke furulyaművész, aki mellett Lesták Bedő Eszter, Román Mikola, Mahdi Kousay, Pétery Dóra és Davidovics Igor adja elő többek között Monteverdi, Purcell és Bach műveit, Gavodi Zoltán férfialt közremű ködésével.
Március 3-án Rohmann Ditta gordonkaművész és Olga Pascsenko koncertjét hallhatjuk a Fesztivál Színházban, Bach, Beethoven és Schubert műveivel. A műsor több érdekességet is tartogat. Az orosz művész a korban elterjedt zongora-elődhangszeren, a cselló hangjával-személyiségével nagyszerűen összeolvadni képes fortepianón kíséri magyar partnerét, aki nemcsak a hagyományos négyhúrú gordonkán, ha nem öthúrú változatán is játszik majd.
Beethoven C-dúr szonátáját négy-, Schubert pár évvel később keletkezett Arpeggione- szonátáját pedig öthúros instrumentumon szólaltatja meg a kiváló magyar művész, aki azt vallotta hangszerválasztásáról, hogy mióta ilyen csellón játssza Schubert örökzöld darabját, nem foglalják le annyira a technikai nehézségek, így
zeneileg sokkal közelebb tud kerülni ehhez a remekműhöz.
Olga Pascsenko szintén kivételes kísérletező művész: a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban 2010-ben fejezte be tanulmányait többek között a legendás Alekszej Ljubimov növendékeként, de már kilencesztendősen önálló estet adott New Yorkban. A 2014-es lipcsei Bach-versenyen második helyen végzett — ugyanúgy, mint két évvel korábban Rohmann Ditta —, valamint közönségdíjat is kapott.