Április elején az Egyesült Államokban, néhány napja pedig az Egyesült Királyságban készítettek felmérést arról, hogyan változ(hat)nak a járványhelyzetet követően a nézők színházba járási szokásai.
Az egy hónappal ezelőtti, Washington környékére vonatkozó, 2762 főt érintő kutatás szerint a koronavírus-járványt követően a nézők 25%-a azonnal visszatérne a színházba, 49%-a azonban néhány hónapot várna. 27%-uk a járvány előttihez képest ritkábban, 13%-uk sűrűbben venne jegyet. A Washington környéki közönség legnagyobb félelme anyagi természetű, attól tartanak, hogy az általános recesszió, az elvesztett munkahely vagy a háztartás szabadon felhasználható jövedelmének csökkenése miatt nem tudják megengedni maguknak a színházjegyet, 46%-ukban azonban a potenciális egészségügyi veszély is felmerült mint visszatartó erő. A megkérdezettek kétharmada válaszolta azt, hogy csak akkor fontolja meg a színházba járást, ha elérhető a vakcina.
Bár különböző országokról van szó, de az eltelt egy hónap egészségügyi statisztikái a válaszokban is tükröződnek.
Az Egyesült Királyságban néhány napja publikálták a friss felmérés eredményét, amelyben jóval nagyobb, 86 ezres mintával dolgoztak. A közvélemény-kutatók prózai, zenés és tánc színházak, befogadó intézmények és független társulatok segítségével érték el a nézőket, akiknek 93%-a fogalmazott úgy, hogy hiányoznak nekik az élő események. Ugyanakkor
a rendszeres színházlátogatók alig egyötöde (19%) térne vissza azonnal
a színházakba a járványhelyzet megszűnése után
(a legalacsonyabb arányban a 35 év alattiak és a 65 év felettiek nyilatkoztak így), 41%-uk pedig úgy véli, legalább négy hónap fog eltelni, mire újra színházjegyet vesz. 17%-uk már a karantén időszaka alatt is vásárolt jegyet jövőbeli, leginkább november utáni eseményekre. A megkérdezettek valamivel több, mint a fele (52%) elkerülné a nagyobb rendezvényeket, ha az tanácsos, 28%-uk pedig még az épületek újbóli kinyitásakor is távol maradna.
A Napi.hu megbízásából végzett kutatásból kiderült, hogy
a magyarok számára a kijárási korlátozások alatt legjobban a kulturális programok hiányoztak.
A megkérdezettek 37%-a mondta ezt, a shoppingolás korlátlan lehetősége ezzel szemben csak 35%-nak hiányzott. A színházlátogatási szokások változására itthon nem végeztek külön felmérést, ennek feltérképezésére az Orlai Produkciós Iroda indított kérdéssorozatot saját Facebook-oldalán.