Május 18-tól ismét próbálhatnak az osztrák színházak, de az élet más területeire is érvényes feltételekkel, tehát egymás között minimum másfél méteres távolság betartásával, arcmaszkot viselve. Hasonló szabályokat dolgozott ki a német VBG biztosító is. A The New York Times kérdezett meg több német és osztrák rendezőt, igazgatót arról, ezeket követve hogyan indulnak újra a próbák. A megkérdezettek többsége szerint ha nem a járvány előtti szokásrendhez térnek vissza, akkor sehogy.
Az osztrák kormányzati intézkedésekhez hasonlóak a német VBG biztosítótársaság munkavédelmi előírásai is, amelyek a higiénia – gyakori fertőtlenítés – mellett a távolságtartásra is vonatkoznak. Ezek szerint másfél méteres távolságot kell tartani a próbák résztvevőinek, de ha túlzottan beszélnek, a távolságnak nőnie kell. (Ha olvasóinknak nem világos, mit jelent a túlzott beszéd, ne aggódjanak, a Német Színházi Szövetségben sem tudják, mire gondolt a biztosító, ezért ők is felvilágosítást kértek.) Színészenként legalább 20, a rendezőknek, asszisztenseknek és mindazoknak, akik nem közvetlenül vesznek részt a próbában, az aktívan próbáló színeszektől megfelelő módon, például plexifallal elválasztva, de legalább 10 négyzetméternek kell rendelkezésre állni a próbateremben. Azok, akik egyébként kellenek a próbához, de nem feltétlenül szükséges, hogy ugyanabban a térben tartózkodjanak, egy másik helyiségből kövessék a folyamatot. Ha pedig az időjárás ingedi, próbáljanak inkább szabadtéren. A balett-táncosok között legalább 6 méteres távolság megtartását javasolják.
A biztosító a zenészek számára is megfogalmazott munkavédelmi ajánlásokat. Ennek megfelelően legalább 2 méter legyen a muzsikusok között, bár inkább 3 métert tanácsolnak a hangszerek előre nem jelezhető aeroszolképződése miatt, a fúvósok esetében pedig még többet. Azt is ajánlják, hogy hordjanak védőmaszkot vagy használjanak elválasztó falakat, paravánokat, a kórustagok, továbbá a karmester és a zenekar tagjai között pedig legyen legalább 3 méter a távolság.
Herbert Föttinger, a bécsi Theater in der Josefstadt igazgatója szerint azok, akik a szabályokat írták, soha nem látták, hogyan működik egy színház.
Föttinger az arcmaszkos távolságtartás helyett inkább a színészek tesztelését tartja észszerű megoldásnak, de a színházakra alkalmazhatatlan szabályok mellett még egy problémát felvetett: mire föl legyenek próbák, ha fogalmuk sincs, mikor játszhatnak?
Thomas Ostermeier, a berlini Schaubühne művészeti vezetője szerint a biztosító túl messzire megy, ehhez a megállapításhoz egy április végi telefonkonferencián több németországi kollégája is csatlakozott, volt, aki egyenesen kijelentette, nem is veszi figyelembe. Ostermeier elmondta, mielőtt a Schaubühnén visszatérnek a munkához, legalább kétszer le kell tesztelni a társulatot. Személy szerint nem kezdene addig próbálni, amíg nincs vakcina a koronavírus ellen, de hozzátette, úgy érzi, a német politikusok nyomást gyakorolnak a színházakra, hogy nyissanak ki ősszel, hogy reményt adjanak a közönségnek. Joachim Lux, a hamburgi Thalia Theater igazgatója bízik abban, hogy ha a társulat is egyetért, május közepén, az előírásokat figyelembe véve elkezdhetik a próbákat.
Martin Kušej, a bécsi Burgtheater az előírásokat teljes zagyvaságnak tartja. Nyilatkozata után a kormány a felére csökkentette a próbateremméretet illető 20 négyzetméter/fő előírást, Heike Warmuth, a kulturális minisztérium szóvivője pedig jelezte, a kormány színházi szakemberek bevonásával, de egészségügyi tanácsok mentén vizsgálja felül a rendelkezéseket, remélve, hogy alacsony fertőzésszám mellett a színházi próbák júniusban elkezdődhetnek. Kušej a Kurier című napilapnak elmondta, a Burgtheater jövő évada kész, de
ha új rendeletek lépnek életbe, például a nézőtér befogadóképességét illetően, átgondolják, és ha szükséges, újratervezik a szezont. Az azonban biztos, hogy a Salzburgi Ünnepi Játékokkal koprodukcióban tervezett Stuart Mária augusztusi bemutatója nem jöhet létre.
Milo Rau rendező, a belga NTGent művészeti vezetője május 18-án egy monodrámát kezd próbálni. A próbákon ő, az előadó, Ursina Lardi, valamint egy dramaturg vesznek részt. Rau látványos előadást tervezett, nagyszabású díszlettel, amit a jelenlegi helyzet miatt redukálni fog. Ezt a premiert a Salzburgi Ünnepi Játékok keretében tervezik, már persze ha a fesztivált megrendezik, erről május 30-ig döntenek a szervezők. Rau régóta szorgalmazza,
a színházi alkotók fogják magukat vissza, ne a 19. században épült nagy színházakba készítsenek produkciókat, hanem menjenek ki az utcára vagy akár háború sújtotta övezetekbe.
Szerinte a színházcsinálóknak a jelenlegi helyzetet a kísérletezésre kellene használni, ne az legyen a cél, hogy a koronavírus-járvány előtti rutinhoz térjenek vissza. Megemlítette a 80-as éveket, amikor Belgiumban jelentősen csökkentek a támogatások, a rendezők pedig szokatlan, kisebb befogadóképességű helyszínekre vitték előadásaikat.
Osztrák kollégája, Herbert Föttinger nem teljesen ért vele egyet. Úgy nyilatkozott, nem szeretne olyan helyzetben lenni, hogy kizárólag monológokat lehessen játszani. Ha művészileg értelmezhetetlen módon lehet próbálni, hosszabb távon, valószínűleg a vakcina kifejlesztéséig, meghal a színház.