Mit csinál egy dramaturg? Mi minden történik a szöveggel az olvasópróba előtt? Milyen szerepe van egy színház műsorának, arculatának kialakításában a dramaturgnak? A Radnai Annamária Emlékkonferenciára a színház iránt érdeklődő nézőket is várják.
Az utóbbi évtizedekben sokrétűvé vált a dramaturgok munkája. Új, másfajta feladatok várnak a független társulatokkal, táncszínházakkal vagy épp sorozatokkal dolgozó dramaturgokra, mint a kőszínháziakra, és a kőszínházakban is változatosan alakul a főként szövegekkel és évadtervezéssel foglalkozó dramaturgok munkája. A Színházi Dramaturgok Céhe A dramaturgia és a dramaturg változó helyzete a 21. században címmel szervez kétnapos konferenciát, amelynek keretében több szempontból, hazai szemszögből és nemzetközi kitekintéssel is vizsgálják a dramaturg szerepét a kortárs művészeti térben és bemutatják az utóbbi évtizedekben tapasztalt változásokat.
A kétnapos konferencián 19 előadás hangzik el, amelyek a színháztörténet és a gyakorlati dramaturgia területeit is érintik. Kiderül, hogyan változott a klasszikus dramaturgi szerep, mit jelent egy dramaturg esetében a határátlépés, mit csinál egy teatrológus, és a résztvevők megismerhetik a Lábnyommentes Dramaturgia alapvetéseit is. Szó esik a dramaturg autonómiájáról, és az olyan speciális szegmensekbe is betekintést nyerhetnek a hallgatók, mint a rádió- vagy a magyar állami operaházi dramaturgia. Az előadók minden esetben saját gyakorlati tapasztalataikat osztják meg, így az érdeklődők első kézből ismerhetik meg azokat a kérdéseket, amelyeket a Csehov-drámák vetnek fel, de tematizálódik az adaptáció Knut Hamsun Éhsége és Térey János Káli holtakja kapcsán, míg a közös alkotás lehetőségeit civilekkel zajló projekteken, részvételi színházi előadások, valamint a Hólyagcirkusz Társulat munkáin keresztül mutatják be.
A kétnapos, október 15-én és 16-án, az aktuális járványügyi rendelkezések figyelembe vételével megrendezendő Radnai Annamária Emlékkonferencia helyszíne a Katona József Színház K:antinja.
A dramaturgia és a dramaturg változó helyzete a 21. században – Radnai Annamária Emlékkonferencia (2021. október 15-16., Katona József Színház, K:antin)
2021. október 15. péntek
10.00 Köszöntő
10.05 – 10.30 Radnóti Zsuzsa (dramaturg): A klasszikus dramaturgi szerep változása
10.30 – 10.50 Szabó-Székely Ármin (Katona József Színház, Örkény Színház, Hodworks): A dramaturg mint határátlépő
10.50 – 11.10 Boros Kinga (Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem): Mit csinál a teatrológus?
11.30 – 11.50 Trencsényi Katalin (dramaturg, London): A Lábnyommentes Dramaturgia hét alapvetése
11.50 – 12.10 Török Tamara (ELTE-BTK Olasz Tanszék; Katona József Színház): Az európai dramaturgok szerepe a kortárs drámák színpadra juttatásában
12.10 – 12.30 Kovács Dominik és Kovács Viktor (ELTE-BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola): Alkotói tapasztalatok a Kortárs Dráma Nyílt Fórumának két évadában
12.30 – 13.00 Beszélgetés az elhangzottakról (moderátor: Orbán Eszter)
14.00 – 14.20 Domsa Zsófia (ELTE-BTK Skandináv Nyelvek és Irodalmak Tanszéke): Adaptáció-éhség (Knut Hamsun regényének színpadi adaptációi)
14.20 – 14.40 Reuss Gabriella (PPKE-BTK, Angol-Amerikai Intézet): Dramaturgiai munka (nyomai) egy 1834-es londoni súgópéldányban
14.40 – 15.00 Pikli Natália (ELTE-BTK, Anglisztika Tanszék): Shakespeare, a dramaturg és az előadásszöveg mint közös alkotómunka
15.15 – 15.35 Szabó Attila (PIM-OSZMI, Károli Gáspár Református Egyetem): Monológ vagy dialóg
15.35 – 15.55 Sirató Ildikó (Országos Széchényi Könyvtár, Magyar Táncművészeti Egyetem): Dráma, színház és dramaturgia. Művészet és tudomány / elmélet és gyakorlat.
15.55 – 16.30 Beszélgetés az elhangzottakról (moderátor: Rácz Attila)
- október 16. szombat
10.00 – 10.20 Sediánszky Nóra (Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza; PTE Irodalomtudományi Doktori Iskola): A dramaturg autonómiája
10.20 – 10.40 Cseicsner Otília (ELTE-BTK, Angol reneszánsz és barokk doktori program): A rádiódramaturg szerkesztői szabadsága
10.40 – 11.00 Orbán Eszter (szabadúszó dramaturg; Magyar Állami Operaház): Az Opera-dramaturgia rövid története – és amit tanultam belőle
11.20 – 11.40 Rácz Attila (SZFE Doktori Iskola): A közös dramatizálás módszere a Hólyagcirkusz Társulatban
11.40 – 12.00 Bíró Bence (szabadúszó, a FreeSZFE doktorandusza): „Az a baj, hogy rossz az a regény” – A Káli holtak adaptációs munkája
12.00 – 12.30 Beszélgetés az elhangzottakról
13.30 – 13.50 Róbert Júlia (FreeSZFE, MU Színház): Mit csinál a dramaturg, ha a néző közbeszól?
13.50 – 14.10 Végh Ildikó (Katona József Színház): Színházi munka civilekkel
14.10 – 14.30 Kiss Csaba (rendező; Weöres Sándor Színház, Szombathely): Csehov-dramaturgia: a hangsúlytól a szövegalkotásig
14.30 – 15.00 Beszélgetés az elhangzottakról (moderátor: Cseicsner Otília)
15.15 – 16.45 Kerekasztal-beszélgetés (a beszélgetést vezeti: Szemere Katalin)
16.45 A konferencia zárása