A Nyílt Fórum a Színházi Dramaturgok Céhének többlépcsős drámafejlesztő programja. Ebben az évadban 54 pályamű közül választották ki azt a hatot, amely felolvasó-színházi formában augusztus 16. és 21. között közönség elé kerül. Az eseménynek ezen a nyáron is a Szentendrei Teátrum ad otthont, és élőben közvetítjük a Papageno Facebook-oldalán. Orbán Eszterrel, a céh társelnökével beszélgettünk többek között arról, hogyan tudták a tavalyi járványtapasztalatokat beépíteni az idei sorozatba, és miért izgalmas a kiválasztott hat dráma.
– Az idei Nyílt Fórum szervezése a koronavírus-járvány második hulláma előtt vagy közben indult?
– Az új évad szervezése nálunk nem is annyira a hullámok érkezése miatt nyújt kihívást, inkább azért, mert az új évadot úgy kell szerveznünk és meghirdetnünk, hogy az előző évad fontos munkálatai még zajlanak. Éves pályázatokkal dolgozunk, így általában a pályázati folyamat alatt zajlik az épp lezáruló évad kötetének szerkesztése, nyomdába küldése. 2020-ban annyiban „fokozódott” ez a helyzet, hogy a pandémia miatt az online megtartott kötetbemutatóra december elején, tehát már bőven az új pályaművek válogatása idején került sor.
– Hogyan nyomta rá a bélyegét a folyamatra a pandémia? Mit tudtatok a tavalyi, közel hasonló helyzet tapasztalataiból hasznosítani?
– Tavaly aggodalommal vegyes izgalommal vártuk, hogy online felületen is hatékony lesz-e a darabfejlesztésben elengedhetetlen közös munka. Akkor a második workshop került az online térbe, szerzőből, mentorból, színészekből álló kisebb csapatok dolgoztak egy-egy szövegrészlettel, és jók voltak a visszajelzések. Idén kicsit nagyobb önbizalommal vágtunk bele, hogy kényszerűen az első, igazán sok résztvevős workshopot az online térben valósítsuk meg. És bár nagyon hiányzott a megbeszélések közötti közös kávézás, a beszélgetések, a szerzők és a résztvevő szakmai hozzászólók is nagyon pozitívan reagáltak. Fontos volt, hogy ebben az évadban is el tudtuk indítani a munkát. A második workshopot pedig egy biztonságos, teszteléssel és egyéb óvintézkedésekkel kialakított buborékban, de személyes találkozásokkal tudtuk megrendezni a Deszka Digitallal együttműködésben.
– Idén hányan jelentkeztek a felhívásra, és milyen szempontok alapján választottátok ki azokat, akiket a többlépcsős programban közösen dolgoztatok?
– Idén 54 pályamű érkezett. Az elsődleges szempont a válogatásnál mindig az irodalmi és színházi minőség. Fejlesztő programról lévén szó, olyan darabokat, darabkezdeményeket keresünk, amelyek valóban fejleszthetők, a szerző tud és akar profitálni a közös munkából. A válogatás nagyon demokratikusan zajlik. Minden beérkező darabot legalább ketten olvasnak és értékelnek a válogatók közül, és két vagy több támogató szavazattal juthat a mű a következő körbe. A 10-es shortlist darabjait természetesen már minden válogató alaposan átolvassa, és hosszas beszélgetés, esetenként szenvedélyes szakmai vita után jutottunk el a kiválasztott 6 műhöz.
– Kik az idei író résztvevők, és miért ígéretesek a darabok?
– Két Nyílt Fórumos újoncunk van, Bognár Péter és Lesi Zoltán, mindketten elsősorban költőként ismertek, és öröm, hogy együtt dolgozhatunk velük. A többiek az elmúlt öt évben legalább egyszer már dolgoztak velünk. Ők Dóka Péter, Maros András, O. Horváth Sári és Szilágyi Eszter Anna. Az, hogy újra és újra pályáznak a közös munka reményében, azt jelzi, hogy a Nyílt Fórumra szükség van, és érdemes csinálnunk.
A darabok a költői megközelítéstől a klasszikus darabszerkesztésig többféle formát képviselnek, de érdekes módon nagyon erős tematikus vonulatot fedezhetünk fel bennük: mindegyik műben fontos szerepe van az identitásnak, legtöbbjükben felmerül a generációk egymásra hatásának kérdése is.
Társadalmilag is fontos, érzékeny kérdésekre tekintenek, többen egészen meglepő, új szemszögből. A hat estén felmerül majd az interszexualitás, a lebensborn otthonok és a transzgenerációs trauma kérdése, valamint egy-egy család történetén keresztül ráláthatunk, milyen hatással van a magyar vidék és város, illetve Magyarország és Nyugat-Európa különböző társadalmi működése az egyének életére. És ami talán még izgalmasabbá teszi a műveket, és kellemesebbé az estéket, hogy a komoly témák feldolgozásából a humor sem hiányzik. Sőt.
– Tavaly is a Szentendrei Teátrum adott helyet a felolvasó-színházi bemutatóknak. Bővült a közönség köre, jöttek új érdeklődők?
– Jó tulajdonsága a Nyílt Fórum-felolvasóknak, hogy hamar képesek törzsközönséget verbuválni. Tavaly újoncok voltunk Szentendrén, de már a második-harmadik előadáson felfedeztünk visszatérő vendégeket. Reméljük, hogy ők idén is eljönnek és még több embernek lesz kedve megismerkedni a hat új kortárs drámával, ami, mondhatni, a szemük előtt születik meg.
– Mikor jelenik meg az új Nyílt Fórum-kötet, és hol lehet hozzájutni?
– Mivel a szerzőink a felolvasószínházi tapasztalatokat is be fogják építeni még a művekbe, a kötet 2021. december elején kerül majd ki a nyomdából, illetve e-book formában is elérhető lesz. A kötet megjelenéséről és a kötetbemutatóról a Dramaturg Céh honlapján és Facebook-oldalán hírt fogunk adni. Addig is, a korábbi évek kötetei e-book formában elérhetők, letölthetők a dramaturg.hu honlapról. Megköszönjük, ha némi adománnyal tudják cserébe támogatni a Céh működését és a kortárs dráma ügyét.
– Több, mint 30 éve indult útjára a kezdeményezés, ezt azt jelenti, hogy körülbelül 200 kortárs magyar dráma született meg ennek köszönhetően. Mely darabokat tartod a Nyílt Fórum legnagyobb sikertörténeteinek?
– A pontosság kedvéért, csak az elmúlt 5 évben működik a Nyílt Fórum darabfejlesztő programként, korábban már meglévő művek elemzése, bemutatása volt a fő fókusz. A Nyílt Fórum Füzetek köteteiben olyan sikerdarabok jelentek meg, mint Székely Csaba Bányavirága, és Nyílt Fórumos felolvasószínházon találkozhatott a közönség először Térey János Nibelung lakóparkjának részletével – és akkor még csak a kétezres évek első évtizedére tekintünk vissza…
A legnagyobb sikertörténetnek, azt hiszem, mégis magát a Nyílt Fórumot tekinthetjük: 1985 óta minden évben megjelenik a Nyílt Fórum Füzetekben 4-6 friss kortárs színpadi mű, és ezek közül átlagban kettő színpadra is kerül.
Persze örülnénk, ha 100%-os lenne a siker, és annak is nagyon örülünk, ha egy-egy mű több bemutatót is megér. Szeretnénk, ha klasszikusokká válhatnának ezek a darabok, de az is nagy eredmény, ha egy-egy szerző „kinövi” a Nyílt Fórumot és a darabjaival már „csak” a színházakban és Az évad legjobb drámája díj odaítélése kapcsán találkozunk.
A Nyílt Fórum felolvasásai ingyenesek, regisztrációs jegy itt igényelhető.