• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Intermezzo

Hogyan tovább, online színház? – Kérdések és válaszok a streamelt előadások jövőjéről

Szerző: Papageno2021. november 8.
Facebook Twitter E-mail
Jó kérdés - beszélgetéssorozat
Jó kérdés - beszélgetéssorozat

A Magyar Színházi Társaság Jó kérdés sorozatának októberi témája az online színház jelene és jövője volt. Seres Gerda újságíró Radnai Márk színész-rendezőt, a Színház TV alapítóját, Ujj Mészáros Károly rendezőt, az eSzínházi Fesztivál egyik zsűritagját és Urbanovits Krisztina színésznőt, a KV Társulat vezetőjét kérdezte a műfajban szerzett tapasztalataikról.

A vendégek közül ki munkaköri kötelességből, ki saját kedvtelésére, tanulására néz online színházat, de abban megegyeztek, hogy a színház mindannyiuknak elsődlegesen közösségi élmény és jelenléti műfaj, de az online színházban nagy lehetőségek vannak. Radnai Márk felidézte, hogy 2006-ban megpróbálkozott streameléssel, de 15 évnek kellett eltelni, egy világjárványnak kellett kitörni, hogy a hazai színházi vezetők is elkezdjenek ebben gondolkodni, de leszögezte, hogy más szempontokat is figyelembe kell venni, már csak a színház efemer jellege miatt is. Úgy véli, nem szabad elfeledkeznünk a minőségi produkciókhoz való hozzáférésről, az elérhetőségről – sokan vidékről és külföldről csak így jutnak hozzá magyar nyelvű színházi előadásokhoz –, és arról sem, hogy az online kísérletekkel új generációkat lehet megnyerni a színháznak.

Az esélykiegyenlítés azonban a nézők mellett a színházakról is szól, hiszen ezeken a platformokon kicsik és nagyok, budapesti és vidéki társulatok, kőszínházak és függetlenek azonos eséllyel indulhatnak. Az online színház egyrészt a kultúrafogyasztási szokások átalakulását képezi le, de a stream jóvoltából tágíható a nézők köre földrajzilag, korosztályilag, és színházi műfaji kísérletekre is van mód. Attól sem kell tartani, hogy ha egy előadást streamelnek, utána elveszíti a nézőket az élő alkalmakra, mert a hiedelemmel ellentétben az online jelenlét nem elkoptat egy előadást, hanem behívja rá a nézőket. „Aki azt mondja, hogy imádja élőben a színházat, annak nem fogja kiváltani egy online közvetítés a színházba járást. De akinek nincs lehetősége elmenni, megnézi online, és elmeséli valakinek, aki ha egyébként jár a színház környékén, elvisz valakit megnézni, mert hallotta, hogy jó, tehát ez kölcsönhatásban van egymással” – foglalta össze a jelenség lényegét Radnai Márk. Urbanovits Krisztina hozzátette, a független színházak különösen sokat profitálnak ismertség szempontjából az online közvetítésekből, hiszen így jóval szélesebb közönséghez tudnak eljutni határokon innen és túl.

Ujj Mészáros Károly elmondta, sokféle példa van a színházi közvetítésre a klasszikus színházi közvetítéstől az olyan újszerű megközelítésekig, ahol a kamera felmegy a színpadra, vagy az előadások aktív közreműködőjeként vesz részt. Számára a színész a legfontosabb a színházban, és bár az eSzínházi Fesztivál zsűrijével színészi munkáért és látványért is osztottak díjat, de alapvetően az innovativitás szempontjából értékelték a benevezett felvételeket.

Urbanovits Krisztina elmondta, az online-ra készült előadásait nem kényszerpályaként élte meg, sem a Dollár Papa Gyermekeivel, sem a KV Társulattal. Míg a Dollár Papával a Trafó támogatásával és kezdeményezésére új útra tértek a karanténhelyzetben, és a médiumhoz alkalmazkodva, annak a szabályrendszeréből kiindulva újragondoltak egy létező előadást, saját társulatával viszont hagyományos módon, de művészi kompromisszumok nélkül vettek föl egy produkciót.

Szó esett az előadások streamkompatibilitásáról is. Ujj Mészáros Károly úgy vélte, a darabok műfaja nem feltétlenül jelent akadályt vagy nehézséget a felvételnél, Radnai Márk árnyalta a helyzetet azzal, hogy minden előadásnak megvan a saját formája, és ahhoz, hogy azt a formát vissza lehessen adni, a képernyőre újra kell strukturálni a rendszert. Sok múlik azon, hogy a vágóasztalon mi történik, de, ahogy megjegyezte, minden egyes színházi közvetítéshez legalább olyan alapossággal kell vagy kellene hozzáállni, mint maga a rendező állt a darabhoz. Minden felvétel egy adásrendezői olvasat, de fontos, hogy pontosan kell vezetni a néző tekintetét. Urbanovits Krisztina megjegyezte, neki nézőként fontos, hogy ő maga választhassa meg, mire figyel, mi érdekli, egy élőben látott előadás alatt döntési szabadsága van. Abban a résztvevők megegyeztek, hogy különbségek lehetnek, hiszen egy monodráma másképp működik, mint egy, a nézői reakcióra építő ritmusú vígjáték, de alapvetően minden azon múlik, hogy milyen minőségben és tehetséggel nyúlnak az anyaghoz.

A jelent ismerjük, a jövő bizonytalan. Radnai Márk véleménye szerint a következő évtizedben csekély esélye lesz annak, hogy a színházi fesztiválokat az eddig megszokott módon, nagy infrastrukturális lehetőségekkel, jelentős büdzsével rendezzék meg, vagy a fiatal alkotók az ismertséget az eddigi utakon érjék el, ezért a színházi kultúra egyik megmentőjének is tekinthető a digitális szféra, már csak azért is, mert azok az alkotók, akik az elmúlt tíz-tizenöt évben kiszorultak a perifériára, akik saját társulatot építve elvesztették a támogatásokat, nem találtak játszóhelyet, nem fogadták be őket, egy olyan platformot találhatnak, ahol az ő tehetségük valóban versenyképes. A stream ráadásul egészen más irányokat vehet a technikai fejlődéssel, a 360 fokos kamerák, a VR-szemüveg egyre elterjedő használatával. A virtuális és a kiterjesztett valósággal való játék mindenféle közvetítést, sporttól színházig, műfajtól függetlenül forradalmasítani fog.

A Magyar Színházi Társaság beszélgetéssorozatai novemberben a Budapesten kívüli operaéletre fókuszálnak.

November 8-án 17 órai kezdettel a FUGÁ-ban a Csináljunk színházat! ötletgazdája, a több évtizedes színházvezetői gyakorlattal rendelkező Csizmadia Tibor beszélgetőtársai Silló István karmester, a Győri Nemzeti Színház zeneigazgatója, Somogyi-Tóth Dániel karmester, a debreceni Csokonai Színház zeneigazgatója, Debrecen város fő-zeneigazgatója és dr. Vadász Dániel, a Co-Opera alapítója, a Debreceni Ünnepi Játékok igazgatója lesznek.

November 15-én 17 órától a Katona József Színházban a Jó kérdés alkalmával Seres Gerda újságíró Cser Ádám karmestert, a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatóját, Göttinger Pál rendezőt és Gulyás Dénes operaénekest, a Pécsi Nemzeti Színház operaigazgatóját faggatja.

jó kérdés magyar színházi társaság
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNyílt Fórum – Ismét drámapályázatot hirdet a Színházi Dramaturgok Céhe
Következő bejegyzés Megnéztük Matzon Ákos Térkereső című kiállítását a Műcsarnokban – Galéria

Ajánlott Bejegyzések

Roger Scruton - forrás: YouTube
Intermezzo

Megjelent magyarul Roger Scruton A zenéről című könyve

2023. január 29.1 perc olvasás
Intermezzo

Egy darab, ami az ország része lett – 35 éve mutatták be A padlást

2023. január 29.3 perc olvasás
Kern András és Garas Dezső a Ripacsok című filmben - forrás: Port.hu
Intermezzo

Ingyenes filmekkel ünnepli a 75 éves Kern Andrást a FILMIO

2023. január 28.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.