Az „első és utolsó” kiállítást rendezi meg az intézmény, melyen Johannes Vermeer szinte minden festménye látható majd. Vagy legalábbis azok, amelyek alkalmasak a szállításra – jelentette be az amsterdami Rijksmuseum igazgatója.
A drasztikus kijelentést a múzeum vezetője azzal indokolta, hogy az intézmények egymás közötti rivalizálása nagyon megnehezíti, sőt, akár lehetetlenné is teszi, hogy a felkapott festőknek, amilyen Vermeer is, az összes vagy akár csak a főbb műveiket is össze tudja gyűjteni egy múzeum egy tárlat erejéig.
Jelenlegi tudásunk szerint Vermeer 35 művet festett, amelyekből 23-at láthatott a közönség a hágai Mauritshuis kiállításán 1996-ban. A mostani tárlaton ennél is több alkotást ígét a holland mestertől a Rijksmuseum igazgatója. Taco Dibbits úgy véli valószínűtlen, hogy egyhamar hasonló nagyszabású kiállításra kerülhet majd sor tekintettel a művek korára és arra az élénk versengésre, ami az intézmények között folyik a látogatók becsábítására.
„Az 1996-os kiállításhoz képest azt látom, hogy egyre bonyolultabbá váltak a kölcsönzések, mert Vermeer annyira ikonikus festő. A múzeumok egyre kevésbé engedhetik meg maguknak, hogy nélkülözzék a festményeiket, amikor azok kölcsönbe átkerülnek máshová. Mivel a Rijksmuseum számára ez az első Vermeer-tárlat, az az érzésünk, hogy most kell megcsinálnunk. Ez remek alkalmat ad arra, hogy összehasonlítsuk és tanulmányozzuk a művész alkotásait.”
„Óriási a nyomás a múzeumokon, hogy grandiózus kiállításokat rendezzenek. Egyre több intézmény van a világon és a 17. századi művek nagyon törékenyek.”
Vermeer jelenleg a közönség és a múzeumok körében népszerűségben Rembrandt, Van Gogh és Picasso mellett helyezkedik el. Ennek ellenére viszonylag keveset tudunk az élete nagy részét Delftben leélő mesterről vagy a képein szereplőkről. A 43 éves Vermeer 1675-ös halála idején művészként alig volt ismert. Festményeiről a mai napig derülnek ki újdonságok a modern technikának köszönhetően.
A Levelet olvasó lány nyitott ablaknál című festményét 2017-ben kezdték restaurálni és már a vizsgálatok során felfedezték, hogy a főalak mögötti üres falnak látszó felület alatt egy másik alak bújik meg. A resteurálást követően Hollandiában először ezen a kiállításon lesz majd látható új formájában a festmény.
Az igazgató szerint még mindig folynak a tárgyalások a múzeumokkal arról, melyik műveket tudják megszerezni, azt azonban szinte lehetetlennek titulálta, hogy minden kép ott legyen. „Azt gondolom, hogy lehetetlen lesz az összeset megszerezni, azonban nagyon sokat megkaptunk, többet, mint amiről álmodni mertem volna. (…) Ez alkalmat ad arra, hogy a kutatók és a látogatók új generációja tanulmányozhassa Vermeer munkáit.” Magának a Rijksmuseumnak négy alkotása van Vermeertől, köztük a Tejet öntő nő és a Kis utca.
„A Lány gyöngy fülbevalóval a leghíresebb holland festmény a világon. Igen, szörnyen fog hiányozni, de egy Vermeer-kiállítás enélkül egyszerűen elképzelhetetlen” – támasztotta alá kollégája kölcsönzésről szóló kijelentéseit a Martine Gosselink, a Mauritshuis igazgatója.
A kiállítás 2023. február 10-től 2023. június 4-ig látogatható majd a Rijksmuseumban.
(via The Guardian)