Demeter Szilárddal, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójával, a Magyar Kultúráért Alapítvány kuratóriumi elnökével az Index beszélgetett.
– A kultúra most Csák János miniszter úrhoz tartozik, vele rendszeresen tárgyalok. Hoppál Péter kulturális államtitkárral is jó munkakapcsolatban vagyunk, az interjú után épp vele ebédelek. A helyettes államtitkárokkal is szövetségesi rendszerben dolgozunk.
– A célok is megegyeznek?
– A stratégiai cél mindig ugyanaz, a taktika módosulhat, reagálva arra, ami épp változik. Szerintem a mostani nehézségek olyan változásokat hozhatnak, amikhez eddig nem tudtunk, vagy mertünk hozzányúlni.
– Például?
– Rengeteg a párhuzamos struktúra, ahol racionális szervezéssel felére csökkenthetőek lehetnének a költségek és hatékonyabbá lehetne tenni a munkát. Abban sem vagyok biztos, hogy szükségünk van ennyi kulturális intézményre.
– Mit tart feleslegesnek?
– Mondok egy példát, amire nyilván felhördülnek néhányan. Tucatnyi komolyzenei együttest tartunk el közvetlenül vagy közvetett módon állami forrásból. Rengeteg pénzbe kerülnek. Nélkülözhetetlen, presztizsműfaj, nem is ellene beszélek, nem a rockzenész horgad fel bennem a komolyzenészek ellen. De állítólag amikor összehívták a karmestereket, és megkérdezték, hogy ha egyszerre kellene színpadra állítani az összes zenészt, hány együttest állíthatnának össze, azt mondták, hogy négy teljes zenekart. Ha van tizenkét komolyzenei együttes, amiből egyszerre, egy időben négyet lehetne színpadra állítani, akkor miért ne lehetne összesen négy államilag finanszírozott együttes, ahol minden zenész akkora fizetést kap, hogy ne kelljen öt-hat helyről összekaparnia a pénzét. Ez a fajta menedzsmentlogika hiányzik a kultúrából.
Az interjú teljes terjedelmében ide kattintva érhető el.