• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

Záborszky Kálmán: „Éreznünk kell, hogy egy közösség részei vagyunk“

Szerző: Szatmári Róbert2022. október 18.
Facebook Twitter E-mail
Záborszky Kálmán - fotó: Németh Szabolcs
Záborszky Kálmán - fotó: Németh Szabolcs

Művészet és oktatás. Régóta összetartozó fogalmak ezek, mégis ritkán élnek egymással tökéletes szimbiózisban. A Szent István Filharmonikusok ügyvezető igazgatója és művészeti vezetője, Záborszky Kálmán egy személyben testesíti meg e két szó jelentését, immáron több évtizede. A nemrégiben 75. születésnapját ünneplő karmesterrel és tanárral a jubileum kapcsán ültünk le beszélgetni, ám ezúttal nem a tényeken és az adatokon, hanem a mögöttük lévő hitvalláson és életszemléleten volt a hangsúly.

– Hogyan motiválható egy gyermek? Hogyan lehet érdekessé tenni számára a klasszikus zenét?

– Az első és leglényegesebb talán a darabválasztás. Nem mindegy, hogy egy gyermeknek mikor, milyen művet kell eljátszania. Ismernünk kell az adott diák lelkivilágát, ismernünk kell, milyen szintet képvisel hangszeres tudásban és azt is, hogy az adott darab milyen folyamatot indít el benne: egy gyermeket motiválni kell, hogy érezze a mindennapok örömét, a közösségi szellemet. A jutalmazás is fontos, de nem kizárólag a zenében és az oktatásban. Nálunk, a zenei táborokban, amelyeket a mai napig rendszeresen megtartunk, igyekszünk erre is figyelni. A legkisebbek is kiveszik a részüket a napi teendőkből: takarítanak, egyéb közösségi feladatot végeznek. Ez óriási élmény számukra. Egy ilyen pár hetes tábor, pont a közösségi élmények hatására, annyit ér, mint 5-6 hónapnyi munka az iskolában, hihetetlen a fejlődés és ez a zenekar hangzásában is hallatszik.

– Édesapád, Záborszky József, aki megalapította a zenekar elődjét, miben volt különleges? Mi volt az a plusz, amit ő tudott?

– Elsősorban kiváló zenész volt. Hegedűt és zeneszerzést tanult a Zeneakadémián, majd később behívták katonának, harcolt a II. világháborúban is, Kassán szolgált. Amikor megsérült, az ottani kórházba került, ahol megismerkedett édesanyámmal, aki önkéntes ápoló volt. Mivel nem folytathatta tanulmányait a Zeneakadémián, énektanári diplomát szerzett és tanítani kezdett az I. István Gimnáziumban. Azonban nem hagyta nyugodni a szimfonikus zenekar kérdése, 1954-ben tizenöt fővel megalapította a gimnázium zenekarát. A tanév végére már hatvanfős lett az együttes. 1957-ben, Siófokon pedig megszervezte az első zenei tábort, ahol még én is kisgyermekként vettem részt. Annak idején, az 50-es, 60-as években ez egyedülállónak számított az egész fővárosban, híre ment, hogy milyen nagyszerű nevelési munka folyik itt és egyre többen akartak csatlakozni, diákok és tanárok egyaránt.

Záborszky Kálmán, Ménesi Gergely és Horváth Gábor - forrás: Szent István Filharmonikusok
Záborszky Kálmán, Ménesi Gergely és Horváth Gábor – forrás: Szent István Filharmonikusok

– Számos híres karmester, köztük Ferencsik János is vezényelte a zenekart…

– A hivatásos, sokat látott zenészek, karmesterek is rengeteget profitálnak abból, ha csillogó szemű, fiatal diákokkal, muzsikusokkal találkoznak. Ezekből a találkozásokból életre szóló élmények, tapasztalatok születhetnek, amelyeket mindkét fél magával visz aztán később. Ferencsikkel 1960-ban indult az együttműködésünk. Akkoriban fedezték fel Mozart egyik olyan szimfóniáját, amelyet 11 éves korában komponált, és az volt az elképzelés, hogy ezt a mi ifjúsági zenekarunk mutassa be Magyarországon.

Azóta Ferencsik rendszeresen visszajárt hozzánk és ügyelt arra is, hogy minden egyes évadban legyen közös koncertje a gimnázium zenekarával a Zeneakadémián. Rajta kívül több más karmester, Vásáry Tamás, Jurij Szimonov és Kobajasi Kenicsiró is rendszeres vendégünk volt, a szólisták, énekesek névsorát pedig Kovács Dénes, Banda Ede, Onczay Csaba, Berczelly István, Molnár András és Perényi Miklós gazdagítja.

– Kocsis Zoltán is többször vezényelte már a Szent István Király Szimfonikus Zenekart. Milyen élmények fűznek hozzá?

– Nagyon szerette a zenekart. Többször megjegyezte, hogy nálunk a próbákon nincs utánjátszás, ez tetszett neki. Meg is kérdezte, hogyan csinálom (nevet).

Pedig egyszerű: szükség van egy bizonyos szintű fegyelmezettségre, a szimfonikus zenekar ugyanis nem demokratikus műfaj: a karmester viseli mindig a felelősséget.

Később Berecz Misi életében is nagy szerepet játszott Kocsis. Emlékszem, az egyik Tücsökzenekari próba szünetében meghallottam, hogy valaki közel tökéletesen játszik egy Haydn zongoraszonátát a próbateremben lévő zongorán. Láttam, hogy Misi volt az, akinek akkor még nem is a zongora volt a főtárgya. Azonnal szóltam Zolinak, hogy hallgassa meg ezt a fiatal srácot, mert nagyon tehetséges. Másnap jött is, utána pedig rendszeresen foglalkozott Misivel több éven keresztül a Nemzeti Filharmonikusok irodájában. Később ugyancsak Kocsis volt az, akivel Misi, szemtelenül fiatalon, Ravel G-dúr zongoraversenyét eljátszotta a Müpában.

Berecz Mihály és Záborszky Kálmán - forrás: Szent István Filharmonikusok
Berecz Mihály és Záborszky Kálmán – forrás: Szent István Filharmonikusok

– A 2006 óta profi státuszban működő Szent István Filharmonikusok mellett, számos más kisebb és nagyobb zenekar nőtt ki a gimnáziumból. Mesélnél ezekről?

– A Szent István Filharmonikusok és a Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola szorosan együttműködik egymással. Az iskola és a Filharmonikusok közös célja a fiatal, tehetséges művészek nevelése, amely igazából csak közösségépítés révén érhető el. Jelenleg tizenhat zenekar működik a Zuglói Zenei Műhely keretein belül különböző korosztályban és hangszercsoprtokkal.

Egyik legnagyobb élményem az volt, amikor Sir Simon Rattle 2014 novemberében ellátogatott az iskolánkba, mert több nálunk végzett, és a Berlini Filharmonikusoknál játszó zenésztől értesült az itt zajló művészi-pedagógiai munkáról A repülőtérről egyenesen hozzánk érkezett. Elsőként a Tücsökzenekar próbáját látogatta meg, őszinte lelkesedéssel és sugárzó arccal foglalkozott a legkisebbekkel is. Később a Szakközépiskolai Fúvószenekar próbájára is elment.

Felemelő élmény volt mind a zenekarnak, mind a szép számú közönségnek, ahogy ez a profi, de mindvégig lelkes, derűs karmester magával ragadta a középiskolás korosztály képviselőit. Rendkívüli módon inspirált minket Sir Simon Rattle elismerése. Alig akarta elhinni, hogy az általa vezényelt zenekar valóban középiskolai, sőt egyetlen középiskola hallgatóiból álló zenekar. Később pedig ezt mondta: „Fiatalabb koromban bármire képes lettem volna azért, hogy egy ilyen lehetőségeket kínáló iskolába járhassak!”

Jelenleg az épületünk épp felújítás alatt áll, korszerűbb körülményeket szeretnénk biztosítani a zenekarainknak, és az átadott épületben több hely is a rendelkezésünkre áll majd.

– A fiatalok zenei nevelése nemcsak zenekari szinten tartjátok fontosnak, hiszen rendszeresen rendeztek beavató, kifejezetten a diákoknak szóló hangversenyeket is. Hogyan alakítottátok ki ezt a koncepciót?

– Azt hiszem, 2003-ban készült egy felmérés, amely szerint a fiatalok 3-4 százaléka fogyaszt magaskultúrát, benne klasszikus zenét. Elkeserítő volt számomra ez az eredmény, akkor határoztam el, hogy még nagyobb hangsúlyt fogok a fiatalok zenei nevelésére fordítani. A mai Felfedezőúton címet viselő sorozatunkat Solymosi-Tari Emőke zenetörténésszel együtt fejlesztettük ki, a mai napig közösen találjuk ki a koncertek menetét, jellegét. Az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy bevonjuk a társművészeteket is az előadásokba, hiszen a fiatalok így könnyebben be tudják fogadni azt, amit a színpadon látnak-hallanak.

Záborszky Kálmán, Ménesi Gergely, Sipkay Deborah, Solymosi-Tari Emőke és Bíró Zsófia- forrás: Szent István Filharmonikusok
Záborszky Kálmán, Ménesi Gergely, Sipkay Deborah, Solymosi-Tari Emőke és Bíró Zsófia- forrás: Szent István Filharmonikusok

A sorozat állandó szereplői a Szent István Filharmonikusok, valamint a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei és hallgatói, továbbá énekes és hangszeres szólisták, kamaracsoportok is fellépnek.

A visszajelzések rendkívül pozitívak mind a gyerekek, diákok, mind a tanárok, igazgatók körében, már a legelső előadásoktól kezdve. Számos szakember tekintette meg valamelyik előadást, és általános az a vélemény, hogy ezt az országosan, sőt valószínűleg nemzetközileg is egyedülálló kezdeményezést ki kellene terjeszteni egész Magyarországra.

Most vagyunk túl a 2022/23-as évad bemutatkozó koncertjén, ahol Antal Mátyás vezényelte a Szent István Filharmonikusokat a Müpában a Stephanus-bérletünk keretein belül. Igazán felemelő pillanat volt látni, ahogyan a közönség ünnepelt minket. Bízom benne, hogy sok fantasztikus koncert áll még előttünk és hogy megújult erővel kerülünk ki ebből a nehéz időszakból, amely most ránk vár.

interjú zuglói filharmónia berecz mihály szent istván filharmonikusok záborszky kálmán
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTörőcsik Mari karrierje képekben – kiállítás
Következő bejegyzés Magyar vonatkozású El Greco-festménnyel gazdagodott a Szépművészeti Múzeum

Ajánlott Bejegyzések

Polgár Judit nemzetközi sakknagymester és Havadtőy Sámuel, Yoko Ono képzőművész egykori élettársa performansza - fehér mezőkön fehér bábukkal játszanak egy sakkpartit - a Magyar Nemzeti Múzeum A háborúnak vége! Ha akarod - Tribute to Yoko Ono című kamarakiállításán forrás: MTI/Lakatos Péter
Intermezzo

Polgár Judit sakkozott Yoko Ono egyik műalkotásával

2023. február 5.3 perc olvasás
Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Magyar Zene Háza

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

2023. február 5.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.