A brácsairodalom sarokkövei – Meghallgattuk a Hungaroton Brahms Projectjét

Bársony Péter, Komlósi Ildikó és Frankl Péter

A nagy múltú Hungaroton az elmúlt évek során közel 70 éves fennállásának legnagyobb kiadói arculatváltásán ment keresztül. A legendás művészgeneráció mellett immár nemzetközi sikereket is elért fiatal magyar előadók is megjelennek mainstream komolyzenei albumokon, és folyamatosan készülnek jeles Kossuth- és Jászai Mari-díjas művészekkel felvett különleges hangoskönyvek is. Ezeket az albumokat a közönség kereskedelmi, a szakma pedig hangos kritikai sikerrel hálálta meg. Sorozatunkban minden alkalommal Szatmári Róbert mutat be egyet a Hungaroton idei legizgalmasabb megjelenéseiből. Nézzük, hogyan működik együtt Komlósi Ildikó, Bársony Péter és Frankl Péter.

A Hungaroton egyik legújabb lemezén, a The Brahms Projecten ismét kulcsszerepet játszik egy vonós hangszer, ezúttal a brácsa, mellette pedig ott van a zongora és az emberi hang is olyan kiváló előadóművészek tolmácsolásában, mint a Liszt-díjas brácsaművész, Bársony Péter, a nemzetközi hírnevű zongoristalegenda, Frankl Péter, akiknek játékához a legnevesebb operaszínpadok közönségét elkápráztató, Kossuth-díjas mezzoszoprán, Komlósi Ildikó csatlakozik.

Az albumon Brahms két brácsa-zongora szonátája között két dalt hallhatunk. A zeneszerző életművének utolsó kamaradarabjai közé tartozó brácsaszonáták a hangszer romantikus irodalmának sarokköveit jelentik, a nagybetűs romantikus brácsaszonátát – stílusuk a késői Brahms letisztult, lényegre törő és hihetetlenül gazdagon áradó zenei világa. A brácsakíséretes két dal a zeneszerző és az ünnepelt hegedűs, Joachim József barátságának állít emléket.

Amit itt hallunk, az a romantikus kamarazene esszenciája.

Azt a fajta intimitást, ami a korban oly jellemző volt: a természetbe menekülésés a vele való egybeolvadás, vagy épp az éj dicsőítése a különböző művészet iágakban ez a zene tudja a legjobban megmutatni. A másik ilyen műfaj pedig természetesen a dal, akár még nagyzenekari kísérettel is. Az ilyenfajta kamarazenét még a nagy versenyműveknél is jobban szeretem, a vonós hangszerek igazi lénye ilyenkor mutatkozik meg leginkább. Hamarabb megtalálja az utat a hallgatóhoz, és sodró hatása van. 

Az elhangzó művek történetéről itt írtunk korábban.

A két szonáta eltér egymástól, hiszen a romantikus lélek különböző oldalait mutatja meg: az egyik a mindent elsöprő szenvedély, a másikpedig a csendes befelé fordulás. Bársony Péter és Frankl Péter érzékeny tolmácsolása kiválóan mutatja meg mindkét oldalt, összeszokott a páros, rendkívüli hangszeres tudásuk kiemeli a művek minden apró szépségét is. A daloka két szonáta között hallhatók, és ez a lehető legjobb dramaturgiai tagolás. A zongora-brácsa duó ezúttal Komlósi Ildikó hangjával egészül ki, ami tökéletes atmoszférát teremt. Ahogy Csengery Kristóf írta: „A lemez a legtisztább, legnemesebb kamarazene: érzékeny és árnyalt muzsikálás.”

Hungaroton, HCD 32808 – The Brahms Project