Ligeti, Kurtág György és Kurtág Márta, a magyar zene nagy személyiségeinek életműve köré szerveződik az UMZE kamaraegyüttes programja, benne egy új Eötvös mű világbemutatójával.
„A beszédesség, a gesztikus közlés, egyáltalán a közlés akarata — ez az egyik legerősebb jellemzője.” — mondja Eötvös Péter Kurtág György zenéjéről, akinek híres Játékok sorozatából vett rövid válogatás zárja majd az UMZE kamaraegyüttes március 6-i hangversenyének első felét.
Olivier Cuendet svájci karmester, a zeneszerző által is hitelesített ensemble-átdolgozásában hallhatjuk majd e miniatűröket, közöttük olyan beszédes című tételekkel, mint: Jelek feketében, Árnyjáték, avagy (így történt…). A 2019-ben elhunyt Kurtág Mártának állít emléket Varga Judit új műve, a Veszekedős – Csend, néma csend (Zankend – Stille, stumm, still), amely darab címében és zenei gesztusaiban is a Játékok világát veszi kiindulási alapnak, hogy azután öt tételen, a gyász öt stációján át — tagadás, düh, alkudozás, depresszió, elfogadás — vezessen bennünket bántó zajtól a költői csendig.
„’Kriminalisztikai pontosságú’ egész műve — az ősálom egy életen át tartó kibontakozása, azoknak az eszközöknek a megtalálása, amelyekkel ezt az álmot minden részletében uralni tudja, hogy egyre komplexebb módon adhassa vissza.” — jellemezte Kurtág kortársa, barátja, zeneszerző társa, Ligeti György művészetét.
Az 1980-88 között komponált egyik opus magnum, a zeneszerző által is legkomplexebb művei között számon tartott öt tételes concerto, a második félidőt záró Zongoraverseny magánszólamát Fejérvári Zoltán szólaltatja meg. A koncert Vajda Gergely új kamaraegyüttesre írott művével, a Bagatelles canoniques (Kánon-bagatellek) — alcíme szerint in memoriam Ligeti György — három tételével indul, amelyben a komponista-karmester a kötött zenei formák, ha úgy tetszik, a komolyzene mint műfaj kötöttségei (kánon), és a könnyeden papírra vetett semmiségek, a látszólag gondtalan, sokszor improvizációnak ható zenei anyagok (bagatell) vegyítésének lehetőségeit vizsgálja.
„Eötvös Péter gyerekkora óta játszik. Zenét játszik bármilyen számára elérhető formában, minden elérhető médium segítségével és stiláris kötöttségektől mentesen bárkivel, aki muzsikus.” Vajda Gergely Eötvösről írott mondatainak igazsága az UMZE együttes előadásában ősbemutatóként felhangzó Fermata című kompozícióból is kihallható majd. Egy nemzetközi újzenei együttesekből álló konzorcium — benne az Ensemble Intercontemporain és az UMZE — számára komponált Fermata, ez a Ligeti Zongoraverseny hangszerelésére íródott mű, a világon először a BMC-ben fog felcsendülni.
Gyászmunka, ősálom, játékok — e témák, valamint Ligeti György, Kurtág György, Kurtág Márta és Eötvös Péter, a magyar zene nagy személyiségeinek életműve köré szerveződik az UMZE kamaraegyüttes izgalmas, nemzetközi érdeklődésre is számot tartó programja.